• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B och C1 kort info, från körskola

F

F.d. 50067

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Hej!
Ifall Ni ska ta C1 kort då känner vi oss uppraggade.Vi är 2 pers.
Hälsningar / Göran och Irena:spinny:
 
F

F.d. 52932

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Vad gäller egentligen? Får jag ett c1 kort om jag har ett b-kort från 1974? Har kört en husbil på 5-ton i ett antal år. Tycker att det obehagligt att köra utomlands redan nu, kommer säkert att kännas ändå värre nästa år när alla ska ha rätt körkort utan undantag. Finns det överhuvudtaget någon svensk som vet vad som gäller? Alla som skriver på forumet verkar inte veta vad som egentligen gäller. Du som verkligen vet träd fram och berätta, du som bara tror något kan vara tyst. Får jag ett c1 kort?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Anjo, du får inget nytt körkort (C1) av myndigheterna, ditt gamla körkort fortsätter att gälla hela ditt liv ut, precis som det gör i dagsläget! Ditt nu befinliga körkort (1996 som sagts) gäller alltså även 2013 och därefter, det gäller i alla länder inom hela Eu-gemenskapen (men inte utanför)!
Man kan "kräva" att poliser i hela Eu ska känna till/läsa sig till detta, smidigt kan vara om du har "Eu fördragets översättning om det Svenska undantaget" med dig på de olika ländernas språk. Översättning finns, inte så många rader skrift (en A4 sida) - bla Forsbergs i Hyssna har sådana färdiga och översatta!

Ditt "gamla"/befintliga körkort är dessutom "bättre" än ett C1 körkort, t.ex ditt befintliga B körkort har ingen viktsbegränsning till 7,5 ton! Även om ditt gamla körkort framdeles förnyas/byts ut, så fortsätter denna din gamla behörighet (1996) att gälla hela ditt liv ut men i form av ett B-körkort (med undantaget 1996)!

Akta dig dock, så att inte ditt nu befintliga kort blir indraget av någon orsak! Om det händer så mister du rättigheten att i fortsättningen köra husbilar utan viktsbegränsning (= över 3,5 ton)!

Efter en ev indragning av ditt nu befintliga körkort så gäller det i fortsättningen enbart som ett vanligt B körkort (taget efter 1996) och då får du fortsättningsvis bara köra husbilar upp till max 3,5 ton! I ett sådant läge måste du ta minst ett nytt C1 körkort för att få köra husbilar med totalvikt över 3,5 ton (eller C för över 7,5 ton), men först då men inte före kan ett C1 eller C körkort bli aktuellt för dig!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Även om man skulle skaffa sig ett C1-kort (användbart utanför EU) så gäller ett B-kort taget före 96 fortfarande för PB klass 2 och vikter över 7,5 ton inom EU.
Men som sagt ett C1 underlätta säkert om man blir tagen av polisen inom EU.
 
F

F.d. 55221

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Hej alle. Efter 19/1 13 Kan alle svensker køre som reglerne er i Sverive. Men når de kommer til udlandet ( Tysk, Dansk, Polsk, Fransk, m.m. ) da geller de regler som der er i det pågældende land C1 - 3500kg-7500kg

ERIK Dk
 
Senast redigerad av en moderator:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Ditt körkort gäller över hela världen, dock krävs det i vissa länder att du har en översättning med, sk internationellt körkort. Behörigheten är densamma som du har i Sverige.

Det är wien och Genevekonvention som styr.

Därmed får du köra en Husbil som är pb2 (m1) enligt samma regler som i Europa.
Att övertyga en polisman vid ev kontroll att man är behörig är ju ett annat problem....

Om du däremot hyr en tung husbil utanför EU, så är den troligen inte registrerad som pb2 och då gäller inte din B behörighet.






http://www.vibilagare.se/sites/defa...ents/internationellt_korkort_bra_att_veta.pdf
 
F

F.d. 55221

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Sander, det er ikke ret! Prøv at spørge i Tyskland, så kan du prøve at overbevise dem om, at det er svenske regler der gældr der! lykke til

ERIK DK
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Det är inte Svenska regler. Sverige anger vilka fordon vi får framföra med ett visst körkort, och det gäller worldwide
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Normalt är det så att det lokala landets lagar och förordningar där du för tillfället befinner dig är överordnande annat.
När det gäller EU, så förväntas de länder som ingår i unionen att acceptera de regler/fördrag som man gemensamt utfärdade för EU-unionen. Sådana regler/fördrag/lagar kommer då att bli överordnande landets lokala lagar. EU-unionens körkortsdirektiv inklusive olika undantagsskrivningar (B-kort för Sverige utfärdat för Juni 1996) är ett sådant exempel på överenskommelser som blir överordnande den lokala lagen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Litt problematisk - her har Sverige de samme kjørkort som resten av EU og EØS, og den generelle definisjonen for P-bil er et kjøretøy under 3500 kg totalvekt. En C1 bil er under 7500 kg og C uten annen grense enn maks tillatt vekt for registret kjøretøy. Tyskland og Norge hadde tidligere begge 7500 kg grense for vanlig kjørkort - denne grensen ble ikke godtatt og C1 ble innført, men med lastebilens krav om legebetyg og alle med eldre kort kunne konvertere til nytt med C1.

Før 1996 hadde vi som kjørte van over 3500 kg og registrert som lastebil en risiko for bøtlegning når vi reiste i Sverige, selv slapp jeg med en advarsel om at neste gang ble det bøtlegging - Sverige krevde at en skulle ha lastebil kjørkort for å kjøre disse privatbilene.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Sander, det er ikke ret! Prøv at spørge i Tyskland, så kan du prøve at overbevise dem om, at det er svenske regler der gældr der! lykke til

ERIK DK
Utanför EU vet jag inte vad som gäller (antar att disk gäller europa) men "länder utanför Eu-sfären omfattas i varje fall mig veterligt inte av Eu's tredje körkortsdirektiv", dvs det som träder i kraft nu efter årsskiftet 2013.

Betr motsvarande tung Pb2 Tyskland inget konstigt, min fru har ett B kort från före 1996 och det gäller solklart och utan problem i ex Tyskland (och hela Eu)!

Tyskland har en motsvarighet till vårt svenska undantag betr just körkort 1996 och före, totalvikten i deras fall är dock begränsad till 7,5 ton. Tyskar och poliser i synnerhet verkar därför vid diskussioner om detta inte ha några problem med att förstå vårt svenska undantag mer än vad som gäller att vi svenskar får köra tyngre motsv Pb2 än 7,5 ton med vårt undantag än vad de får köra!
 
F

F.d. 52932

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Har trafikverket rätt att neka mig ett c1? Juridiskt sett så har jag rätt att framföra ett fordon över 3500kg. Jag tog körkortet 1974 och har betalat för det. Behörigheten gäller livet ut om jag inte gör något så att man lagligt tar det ifrån mig. Jag och många av er andra har klarat provet för att framföra ett tyngre fordon, vi har dessutom betalt vår myndighet för det körkort som vi har rätt till. Bedrägeri är ett hårt ord som jag tror att vi kan använda eftersom vi alla betalt för rättigheten att framföra ett fordon över 3500kg, men nekas rätten till ett bevis för detta som gäller i alla länder. Vad är problemet för svenska myndigheter att göra som tex Tyskland och Norge gjort? Har någon startat en juridisk process mot oriktigheten med detta i Sverige? Om vi är med i EU och man genomför olika förändringar för att allt skall bli enklare för medborgarna varför vill då de svenska myndigheterna gå emot detta? Tänk om vi skulle ha olika regler i alla län i Sverige, hur lätt skulle det vara då?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Jag och många av er andra har klarat provet för att framföra ett tyngre fordon, vi har dessutom betalt vår myndighet för det körkort som vi har rätt till. Bedrägeri är ett hårt ord som jag tror att vi kan använda eftersom vi alla betalt för rättigheten att framföra ett fordon över 3500kg, men nekas rätten till ett bevis för detta som gäller i alla länder.
Vad är problemet för svenska myndigheter att göra som tex Tyskland och Norge gjort?
Hej Anjoo, vet inte hur Norge har hanterat detta men i ex Tyskland och i Sverige så har detta med "1996 B-körkort" tydligen hanterats på ett likartat sätt (ursprungskortet gäller), såvitt jag kan bedöma. Obs att vi med vårt svenska B körkort 1996 får köra med högre totalvikt än tyskarnas 7,5 ton, betr just motsv Pb2!

Förr när "man" (dvs, alla vi som körde upp före 1996) tog P-bilskort så gällde uppkörningen för B körkort precis som i dag många fick ännu tidigare även A behörighet). Dvs uppkörning för B kort skedde med vanlig personbil, inte svårare, inte dyrare och inte svårare då än nu snarare tvärtom! Detta med "tunga Pb2 (= med husinrede)" var tidigare en ickefråga = ingen anledning att känna sig lurad! Pb2 kryphålet och dess grundförutsättningar blev aktuella först runt år 2005!

Själv fick jag mitt första körkort i det militära med uppkörning på "tung lastbil", trots det så fick jag bara ett vanligt B körkort i min hand men känner mig inte alls lurad! A-kort, C kort, E etc har jag allt fått ta och bekosta ur egen kassa - jag kan inte se att du har gått miste om någonting!

Map min frus körning av vår 5 tons husbil så har jag disk frågan om C1 kort med dem som yrke att handlägga dessa frågor. Därvid har jag erhållit entydiga och tillförlitliga svar om att; "Befintligt B körkort 1996 gäller livet ut för innehavaren och det kommer inte att bytas ut mot något annat kort (om det befintliga körkortet inte blir indraget dessförinnan förstås)"!
Kan inte se någon rimlig orsak för att "driva detta vidare", detta svenska undantag måste väl anses som en väldigt förmånlig lösning för oss Svenskar redan som det är!
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Har trafikverket rätt att neka mig ett c1? Juridiskt sett så har jag rätt att framföra ett fordon över 3500kg. Jag tog körkortet 1974 och har betalat för det. Behörigheten gäller livet ut om jag inte gör något så att man lagligt tar det ifrån mig. Jag och många av er andra har klarat provet för att framföra ett tyngre fordon, vi har dessutom betalt vår myndighet för det körkort som vi har rätt till. Bedrägeri är ett hårt ord som jag tror att vi kan använda eftersom vi alla betalt för rättigheten att framföra ett fordon över 3500kg, men nekas rätten till ett bevis för detta som gäller i alla länder. Vad är problemet för svenska myndigheter att göra som tex Tyskland och Norge gjort? Har någon startat en juridisk process mot oriktigheten med detta i Sverige? Om vi är med i EU och man genomför olika förändringar för att allt skall bli enklare för medborgarna varför vill då de svenska myndigheterna gå emot detta? Tänk om vi skulle ha olika regler i alla län i Sverige, hur lätt skulle det vara då?


Jag tror att du får ett C1 efter den 13/1 om du ansöker om ett sådant, just med hänvisning till det faktum att du har rätten att framföra ett sådant fordon.

personligen kommer jag att ansöka om ett C1e om jag klarar uppkörningen för BE vill säga:)

//mats
 

holiday

HBK Medlem
Inlägg
197
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2024
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Skall bara berätta vad som hände en nära vän till mig en bit ner i Tyskland då han blev stannad på motorvägen med en husbil över 3500 kg.
Polisen påtalade du kör inte en meter till med ditt b körkort antingen biltransport eller en annan chaufför till gränsen, efter över en timmes het dividerande fick han dock tillåtelse att köra vidare och det tack vara att han kan fytande Tyska skulle jag tro. Skulle jag blivit stannad som inte kan Tyska så hadde det med 100% stält till stora problem för mig.

Mvh Bert
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Under fremforhandlingen av kjørkortdirektivet i 1996 så krevde Tyskland en løsning på det faktum at vanlig kjørkort gjaldt for biler opp til 7500 kg totalvekt. Resultatet ble C1 klassen mot store protester fra Italia og Frankrike som ville tvinge gjennom 3500 kg grense for alle.

Så lenge en tysker har sitt nasjonale gamle kjørkort så gjelder gamle regler, skiftes dette ut til dagens EU plastkort så blir dette utstedt med C1. Norge valgte en noe "trangere" løsning med en 3 års overhang hvor alle kunne bytte til nytt kort med C1 mot en legemelding om at en var skikket til å føre slik bil. Hvor lenge innløsningsmuligheten finnes i Tyskland vet jeg ikke.

Det er stor forskjell på tysk og svensk løsning, så vidt jeg har oppfattet det så har svenske myndigheter lagt sin egen overgangsregel også på de nye EU standard kjørkortene.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Hustrun har fått papper från verket som säger att hon inom 4 månader skall ansöka om hon vill behålla sin högre behörighet annars faller den ner till vanlig behörighet.
Vi väntar till efter januari med att skicka in. Hon har haft sitt körkort sedan 60.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Jag tycker att transportstyrelsen varit väldigt hyggliga nu. Jag hade två år kvar tills min kroppsbesiktning men fick papperna nu. Jag klarade besiktingen hos läkaren och får behålla min högre behörighet i tio år till. Hade inte papperna kommit så hade jag väntat två år och ramlat in i fem års intervall på kroppsbesiktning.
 
F

F.d. 55221

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Hej alle. Det er ret som Holiday skriver, det er jo det jeg har sagt hele tiden. Et svensk B kørekort er ok i sverige til 3500+ men ikke i Tyskland m.m.

ERIK DK
 
J

Jarn

Guest
Sv: B och C1 kort info, från körskola

Svenskt körkort gäller inom EU i enlighet med svenska regelverket.

Är man orolig för att bli stoppad av polis utomlands kan man ta med sig dessa dokument som är översatta.
 

Bilagor

  • EUKK.pdf
    452,2 KB · Visningar: 85
  • EU_pbII.pdf
    614,1 KB · Visningar: 75
Toppen