• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B kort till C1 kort

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: B kort till C1 kort

Normalt sett förfaller ju förseelser i registret efter ett antal år och i mitt fall var det länge sedan det var aktuellt. Kanske det är en förklaring? Men en annan förklaring kan vara att de tjänstemän som svarat på frågor inte har klart för sig om det finns nivåskillnad i förseelsens allvarlighetsgrad.

Jag vet att om ett körkort återkallas eller blir indraget (vilket som nu är rätt begrepp i detta fall) max tre månder kan man fortfarande fungera som handledare vid övningskörning. Över denna gräns är det kört.

Säkrast är att fylla i Transportstyrelsens kontaktformulär och kolla av detta vad gäller sin egen behörighet. detta återfinns på nedanstående länk.

Kontaktformulär för körkort och förarbevis på Körkortsportalen /Körkortsportalen

Formuläret ser inte exakt likadant som det jag använde förra året men det bör fungera.

I övrigt är jag tacksam om inte mina uppgifter vidarekopieras i div svar.

MVH

JC
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: B kort till C1 kort

JCoMc
Spärrtid för körkortsåterkallelse är 1 mån. till 3 år. Är körkortet åkk. så är det, då gäller inte övergångsbestämmelsen. Har körkortet åkk. mer än ett år mister man alla körkortsklasserna och måste ta om körkortet och börja med B. Uttrycket indraget körkort hette det innan körkortslagen 1977:477 altså innan det hette återkallat körkort och fanns spärrtider. Att jag citerade det du publicerade är ju en risk du tar när du själv går ut med det.
/Åke
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: B kort till C1 kort

Åke&Gertie,

Som kan noteras har jag inga större kunskaper i tillämpningen av denna regel. Men kanske "Mikkemans" inlägg kan ge en hint om tillämpningen.

" Jag passade på att ställa samma fråga till TP på Elmia svaret jag fick var att titta på baksidan på körkortet datumet som står vid B styr allt står det ursprungliga datumet kvar även vid återkalleser gäller det står det därimot ett nytt då är det detta som gäller det är TP i samråd med polis åklagare som avgör hur grov förselsen är och det avgör saken med pb11.

Så även om du skaffar C1 står ditt gammla datum på B så då gäller det.

Allt enligt den förträfflige från TP som förklare jätte bra.

Hoppas ni förstår vad jag menar. "


Men det här är inte enkelt ens för de som ska vara sakkunniga. Inte ens min kamrat trafikinspektören kunde svara på frågan när den ställdes innan Transportstyrelsen fick den skriftligt.

I övrigt får jag väl tacka för att ni/du respekterar mitt önskemål.

MVH

JC
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: B kort till C1 kort

JCoMC
Såvitt jag vet är inte övergångsbestämmelsen rättsligt prövad, därav osäkerheten, utan kommer om det krävs att avgöras i domstol och då har inte Transportstyrelsen tolkningsföreträde.
/Åke
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: B kort till C1 kort

Åke&Gertie

Det går inte hitta några domar i de databaser som jag sökte i 2011. Tyvärr kan jag ha missat något sökord, eftersom jag till vardags mest ägnar mig kring tillämpning av tvångslagsstiftning och närliggande lagutrymmen.

MVH

JC
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: B kort till C1 kort

JCoMC
Så är det nog! Nu lättar jag för hundvarvet. God Natt!
/Åke
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Håller nog på tolkningen som företräder det datum som står på baksidan körkortet.
Det är väl den enda möjligheten för t.ex. en polis att kontrollerar om föraren har nödvändig behörighet.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Har skicka frågan till TS, svar väntas om 14 dagar. 1973 står det på baksidan mitt A BE C kort. Texten om att undantaget upphör verkar ju rätt solklar men men. Rapport kommer. // Peter
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Gick väldigt mycket fortare än 14 dagar, här kommer svaret

Hej Peter!
Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2012/10717.
Fråga: Hej Hans Öst, tack för svaret men länken för ytterligare kontakt fungerade inte
Kan du se hur det är med mitt körkort , det står 1973 på B-behörigheten på baksidan //mvh Peter
 
 
Svar:Vid kontroll så har ditt körkort varit återkallat efter 1/7 1996 och således så kan du inte köra på "övergångsregeln" och behöver en C-behörighet för att få framföra fordon med en totalvikt över 3500 kg.
Det är precis som du skriver att det första datumet för utfärdandet står på baksidan, men om polis vid kontroll gör en ordentlig koll mot sina register så serde att du haft körkortet återkallat. Skulle du då kört en husbil över 3500 kg så har du gjort dig skyldig till olovlig körning som innebär böter och eventuellt körkortåterkallelse.
Eller att du skulle vara inbladad i en olycka och man ser även där att du saknar behörighet för att köra fordon över 3500 kg.
MEN nu har du din C-behörighet så då är det ok, men som sagt släp över 750 kg totalvikt efter din husbil kräver CE-behörighet.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: B kort till C1 kort

Spännande! Olika svar på samma fråga, dessutom samma handläggare om jag uppfattade texten rätt? Hur lång tid var ditt körkort återkallat och för vad? Mer än enstaka gång?

Med vänlig hälsning,

JC
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25246

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Verkar ju helsnurrigt ingen verkar ju veta. En fråga du som hafft det återkallat står det verkligen datumet när du tog körkortet. För enligt tp. så skall det gälla för det är bara om du fått datumet ändrat som det är "ny tagit".

Ja jag blir då inte klokare av detta. men man får försöka köra lagligt och vara skit rädd om kortet.

Mikkeman

PS Är hemsk ledsen om jag vilse lett någon med min information men det var vad han sa till mig och vi var ett gäng som lyssnade på samma kille.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

En gång, 2001 , en månad , två st fortåk 23 och 25 km om jag inte minns fel den ena på 70 och den andra på 50. // Peter
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: B kort till C1 kort

Tror inte du vilselett någon Mikkeman, förefaller som TS vilseleder oss alla. Jag kommer lägga mitt svar i bankfack nu.
Har visserligen "bara" kört för fort vid ett tillfälle men om jag frågar igen kanske jag får annat svar.

Med vänlig hälsning,

JC
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Helt rätt, du har ju försökt reda ut det hela och fått svar //Peter
Ska tillägga att datumet på baksidan är först utfärdandet, och här verkar TS göra lite som dom vill. När jag fick tillbaka körkortet stod det 2001 eller 2002 på B.behörigheten, då ringde jag TS och sa att först utfärdandet är 1973 och dom ändrade det mot att jag betalade nytt underlag.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Enligt Husbil och Husvagn påväg Elmia-numret finns från 2013 en övre gräns på 4250 kg för körning av PBII med körkort taget innan 1996, alltså inte mera en obegränsad övre vikt. Om husbilen väger mer krävs C-C1 även om körkortet är taget innan 1996 och aldrig återkallats.

Stämmer verkligen detta?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Enligt Husbil och Husvagn påväg Elmia-numret finns från 2013 en övre gräns på 4250 kg för körning av PBII med körkort taget innan 1996, alltså inte mera en obegränsad övre vikt. Om husbilen väger mer krävs C-C1 även om körkortet är taget innan 1996 och aldrig återkallats.

Stämmer verkligen detta?

Liknar kvällspressen, ju mer sensation ju fler köpare av lösnummer. Alla tidigare besked från transportstyrelsen säger att det "gamla" körkortet gäller.
En del har betänkligheter om man tar ett C1-kort som gäller upp till 7,5 ton. Ingen fara för även om man har ett C1 kort så gäller det gamla undantaget för den gamla B-behörigheten med ingen övre viktgräns.
Men visst underlättar det om man kan visa upp ett C1 ifall man råkar på en nitisk polisman utomlands.
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Enligt Husbil och Husvagn påväg Elmia-numret finns från 2013 en övre gräns på 4250 kg för körning av PBII med körkort taget innan 1996, alltså inte mera en obegränsad övre vikt. Om husbilen väger mer krävs C-C1 även om körkortet är taget innan 1996 och aldrig återkallats.

Stämmer verkligen detta?

Jag har för säkerhets skull läst artikeln två gånger men jag kan inte finna det påståendet du skriver om!!!
Klarläggande, det är nr. 9 jag talar om.

Mvh.
Leif C
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Står på sidan 6 i Husbil och Husvagn på väg nr 4 Elmia 2012.

Anders
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
F

F.d. 24053

Guest
Sv: B kort till C1 kort

I dagsläget:
Lätt lastbil (totalvikt ej överstigande 3,5 ton): B-behörighet
Tung lastbil (totalvikt överstigande 3,5 ton): C-behörighet

Efter 19/1 2013:
Lätt lastbil (totalvikt ej överstigande 3,5 ton): B-behörighet
Tung lastbil (totalvikt överstigande 3,5 ton men ej överstigande 7,5 ton): C1-behörighet
Tung lastbil (totalvikt överstigande 7,5 ton): C-behörighet

var är 4250kg
 
Toppen