• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B kort till C1 kort

F

F.d. 55221

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Hej decker. Hel og lykke med det. Jeg tror han vil sige, du er i Tyskland og tyske regler er nu efter 19/1 !! God ferie

Erik
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Jeg kan ikke forstå alle de spørsmål som dukker opp i forbindelse med det nye førerkortdirektivet. Jeg trodde målet var at man skulle ha en felles regel for førerkort i EU/EØS området. Man skulle vekk fra alle untakene. I Norge var det slik at de med eldre førerkort, trengte kun en legeattest og et besøk hos de som utferder førerkortet for å få C1 stempel i førerkortet. De som fikk førerkortet senere. må ta den samme prøve som de som nylig tatt førerkortet.
I dag må alle med C1, C og D førerkort vise opp lege-erklæring hvert femte år. Hvordan er det i Sverige der mange mener at det førerkortet man har skal være gyldig livet ut over hele verden. Skal det være samme ordning i Sverige med legeattest hvert femte år?
 
F

F.d. 53091

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Tycker det är en god ide att fråga transportstyrelsen!Passa då på att fråga hur vi kan ha regler som säger att man har behörighet att köra ett visst fordon men dom vägrar skriva ut handlingar som visar detta? Tycker att om man har körkort före 96 skall man få C1 kort utan vidare krångel.:mcride:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Tycker det är en god ide att fråga transportstyrelsen!Passa då på att fråga hur vi kan ha regler som säger att man har behörighet att köra ett visst fordon men dom vägrar skriva ut handlingar som visar detta? Tycker att om man har körkort före 96 skall man få C1 kort utan vidare krångel.:mcride:

Tyskar och norrmän har fått sina C1 utan en massa konstigt krångel.

Men varför skall man göra det lika enkelt i Sverige när man kan krångla till det. Finns säkert byråkrater på transportstyrelsen som får sin försörjning tryggat under flera år framåt.:)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Tycker att om man har körkort före 96 skall man få C1 kort utan vidare krångel.

C1? Men vad händer då med dem som har husbilar som väger mer än 7,5 ton? Det heter ju att man inte kan ta ifrån någon rättigheten. Antar att de då får erbjuda C-kort som de gjorde till de som hade trafikkort i början av 70-talet, var det väl...

Reglerna för PBII är ju minst sagt lite tokiga....
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Men varför fundera på det. Är det inte bättre att behålla körkortet hela tiden. Annas kommer man ju ingenstans. :)

Det kan räcka med att råka köra in i någon annan bil bakifrån för att riskera körkortet. Man kan även få en tillfällig sjukdom som gör att körkortet kan återkallas.

Det är alltså inte bara fylle, fortkörning och andra olagligheter som kan vara orsak nog för att återkalla kortet...
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: B kort till C1 kort

EU:s "körkortshandbok kan man tanka ner på den här länken
Bra att ha den svenska + de länder som skall passeras inom EU
om man har körkort taget före 1:a juli 1996 med B-behörighet sk "gammalt" B-körkort . Förklaring på övergångsregler står på respektive språk under "Sverige"
Blir man stoppad av polis har de ingen aning men visar man upp vad som gäller går det lättare.
Bäst är att få ut papperen via ambasaderna med stämpel och underskrift innan man åker. En j--la byråkrati men kan vara tryggt om man vill vara helgarderad.

Bosse
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Om det är så, hur länge får de i så fall spara uppgifterna om återkallningen? Och vem har tillgång till de uppgifterna?
Var ditt körkort under en månad återkallat eller indraget? Är det möjligen samma sak?

Bra fråga, en gissning är att man får leva med det resten av livet. Kommer inte ihåg om det hette indraget eller återkallat men kortet gällde inte under en månad och sen fick man hämta ut ett nytt på posten efter foto, personbevis mm process, skaffa nytt legg då pass inte godtogs som legg när man ska lösa ut det nya körkortet (gamla kortet ska skickas in annas får man böter igen) osv.
Transportstyrelsen kan vekligen konsten att krångla (läs jävlas), man betalar böter för att man missat en igenväxt 50 skylt på kvällen, efter ca 100 000 prickfria mil, får lägga ner jobbet (firman) en månad utan förvarning när man löset ut ett papper på posten,
där det står att körkortet är indraget omedelbart, sen ska det krånglas när nya körkortunderlaget ska göras, så får man inte övningsköra med barnen framöver (tur att barnen var stora), sen det här med PB2. Summan av denna vända är att mitt förtroende mot myndigheter inte är det var innan, skulle hantera saken annorlunda idag.
1/ Förlustrapportera körkortet omedelbart så man inte behöver vara av med legget
2/ Inte hämta ut något från posten förrän det passar mig tex planera en tairesa 1 månad, oavsett det är en varning eller indragning (man vet inte förrän det är utlöst).

Kan tänka mig att det är förödande att ha en PB2 med B kort om man skulle göra en miss i trafiken så körkortet åker en eller två månader, då är det bara att sätta sig på skolbänken för ett C eller C1 om man har en tung bil // Peter
 
F

F.d. 9526

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Detta med dom Nya övergångsregler som nu snart kommer gälla är svåra, men kan tydas på flera sätt. Jag som Svensk medborgare, men utflyttad och folkbokförd i Estland äger en Husbil GMC Cobra Monterey 1997 med totalvikt på 7360 kg.

Jag köpte den i Tyskland i denna sommar, har lyckats registrera den här i Estland och då som under categori Personbil. Besiktningsmannen på ARK (motsvarande regbes i sverige) har även godkänt detta fordon för upp till 7 passagerare, och då 5 med obältade platser.

Nu kommer nästa problem, jag kan bara trafikförsäkra denna pjäs här, eftersom den är över 3500 kg så blir den lätt lastbil i försäkringsbolagens regler. Nu måste jag söka helförsäkring (casco) i anat land, vilket kommer lösa sig. men enligt regelboken för att Köra denna bil här, så måste jag ha categori C1, men har svenskt B körkort taget innan Juli 1996. man ger man tar, man ser, man blundar, och reglerna vet man snart inte för vem dom gäller eller vart dom gäller.

Vore det inte enklare för Transport styrelsen, att hålla det krav man har sedan regeln funnits med Juli 1996att man för dem som nu har körkort i Sverige, kan byta ut dessa mot C1 så blir det inga krångel i den biten.

Men byråkrati skall vara tydligt enkel, men mycket knäckande att utföra. tack för ett bra forum, och nu i Vinter skall jag köra med mitt B körkort taget innan July 1996, genom Lettland, Litauen, Polen, Tyskland, Belgien, Frankrike, Spanien, Portugal och då med min GMC Cobra Monterey på Estniska Nummer plåtar. Så vi kanske ses, i Spanien :)

Jag skall printa ut på alla språk handboken, och sedan får vi se vad som händer genom EU.

Jag har precis betalat medlems avgift, och ansluter mig till er alla husbils lovers!!

PS. Jag har en kombinerad Kyl/Frys i denna bil, Electrolux EL-12v-Gas som det bubblar bakom, och som alldrig vill bli kallt.....har haft en kyltekniker på den här i Tallinn, men det kostade 300 €uro och den funkar fortfarande inte DS.
 
Senast redigerad av en moderator:

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: B kort till C1 kort

Jag kollar mitt kort. Där står:
A: 1973
B: 1975
C: 1983
BE: 2005
AM: 2011

Och jag har dessvärre fått körkortet plockat ett par gånger. Första gången 1973 under 3 månader och jag fick köra upp igen för regeln om kort indragning fanns inte då. Andra gången måste ha varit 1975 eller 76.
Första gången var det A och andra gången AB som försvann.

Trots det står de äldsta datumen i körkortet.

Så det verkar på mitt kort som om det endast står det år jag tog behörigheten för första gången.
Men det kan ju vara ändrade rutiner numera.

Hej,

Det var jag som kontaktade Transportstyrelsen med frågan om jag fick köra HB över 3500 kg. Bakgrunden var att jag tappat körkortet 2 eller 3 månader pga fortkörning för några år sedan.

Jag inte bara ringde utan skrev till dem och uppgav mitt personnummer och frågade om jag fick köra pb2. Det kom skriftligt svar som meddelade att min fråga diarieförts och jag, enligt de uppgifter som fanns att tillgå, var behörig att framföra pb2. Detta svar har jag alltid med mig i husbilen.

JC
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Är nog inte tillräckligt insatt i frågan för att våga påstå att "så är det". Men har för mig att om man är permanent bosatt i ett annat land måsta man skaffa sig ett körkort i landet där man är bosatt.:confused:

(vanligtvis senast efter ett år)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: B kort till C1 kort

Etter dagens EU/EØS regler så skal vi ikke bytte kjørkort lenger når vi flytter mellom landene. Jeg må beholde mitt norske kjørkort til det er tid for fornying av C1E behørigheten i mai 2014 (dette er en lege-atest på at jeg har lov til å kjøre bil). Fornyeing skjer i bostads land.

Til sammenligning så må en som flytter fra en stat til en annen i Australia bytte kjørkortet innen 3 mnd.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Hej,

Det var jag som kontaktade Transportstyrelsen med frågan om jag fick köra HB över 3500 kg. Bakgrunden var att jag tappat körkortet 2 eller 3 månader pga fortkörning för några år sedan.

Jag inte bara ringde utan skrev till dem och uppgav mitt personnummer och frågade om jag fick köra pb2. Det kom skriftligt svar som meddelade att min fråga diarieförts och jag, enligt de uppgifter som fanns att tillgå, var behörig att framföra pb2. Detta svar har jag alltid med mig i husbilen.

JC

Som jag har förstått det så är det inga problem om ett körkort varit återkallat och man får tillbaka det utan att behöva "köra upp" på nytt.
Om det däremot varit återkallat pga en grövre förseelse, så att man måste göra ny uppkörning för att få tillbaka det, så är det datumet man får tillbaka körkortet som gäller. I detta fall får man alltså inte köra pb2 med vikt över 3,5 ton.

//Stefan
 
F

F.d. 25246

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Jag passade på att ställa samma fråga till TP på Elmia svaret jag fick var att titta på baksidan på körkortet datumet som står vid B styr allt står det ursprungliga datumet kvar även vid återkalleser gäller det står det därimot ett nytt då är det detta som gäller det är TP i samråd med polis åklagare som avgör hur grov förselsen är och det avgör saken med pb11.

Så även om du skaffar C1 står ditt gammla datum på B så då gäller det.

Allt enligt den förträfflige från TP som förklare jätte bra.

Hoppas ni förstår vad jag menar.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: B kort till C1 kort

Innan jag skrev till Transportstyrelsen så talade jag med en av de unga damer som representerade Transportstyrelsen på Elmia 2011. Ställde samma fråga till henne som jag senare skrev direkt till Transportstyrelsen men fick av denna unga dam ett besked om att jag inte skulle kunna framföra HB över 3500 kg, pb2.
Som jag nämnde i tidigare inlägg fick jag skriftligt ok när jag skriftligt ställde frågan och skickade med mitt personnummer.

Med vänlig hälsning,

JC
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: B kort till C1 kort

Ju fler kockar ju sämre soppa.

Gäller även alla myndigheter, kunskapen om regelverket bland de anställda är absolut en säkerhetsrisk, i alla fall för allmänheten. När det kommer till kritan är ett absolut krav att all korresomdans kan dokumenteras.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: B kort till C1 kort

Hej,

Klistrar in svaret här nedan men X:ar bort delar av mitt personnummer.

"Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2011/XXXX.
Fråga: Hej,
Lite rådvill om vad för fordon jag får köra. kan ni kolla och återkomma. Mitt körkort är utfärdat 1977 (står på baksidan) och är AB.
Mitt personnummer är 000000-XXXX. Har ställt frågor kring bland annat personbil klass 2 och fått olika svar.

Svar: Fordon som har en totalvikt över 3500 kg och är registrerade som personbil klass II får framföras av förare med en B-behörighet. Förutsättning att man tagit sin B-behörighet inna 1/7 1996 och därefter haft den i obruten följd, dvs ej återkallad för fortkörning eller rattfylleri m.m.
På de uppgifter som du lämnat till mig med ditt personnummer så är det ok för dig att framföra personbil klass II.
För vidare kontakt i ärendet använd länken:

Med vänliga hälsningar
Östh Hans
Supportenheten
Transportstyrelsen "

Var vänlig kopiera inte detta meddelande vidare med tanke på att det innehåller delar av personuppgifter.
 
Senast ändrad:

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: B kort till C1 kort

Det är otroligt att man kan få olika svar från transportstyrelsen, mitt tapp av körkortet var en månad (tog alltså inte nytt körkortet) och när jag ringde och frågade med mitt personnr så var det nej med PB 2 över 3,5 ton pga av detta. Man blir förvånade, lika inför lagen har det väl aldrig varit men, detta är knäppt. Ska banne mig kolla det hela skriftvägen en sväng. // Peter
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: B kort till C1 kort

JCoMC
Undrar om han kollade körkortsregistret innan han svarade? Har man fått körkortet återkallat så gäller inte övergångsbestämmelsen, den bryts av varje återkallelse.
/Åke
Klistrar in svaret här nedan men X:ar bort delar av mitt personnummer.

"Tack för din fråga med ärendenummer TSMS 2011/8470.
Fråga: Hej,
Lite rådvill om vad för fordon jag får köra. kan ni kolla och återkomma. Mitt körkort är utfärdat 1977 (står på baksidan) och är AB.
Mitt personnummer är 19590328-XXXX. Har ställt frågor kring bland annat personbil klass 2 och fått olika svar.

Svar: Fordon som har en totalvikt över 3500 kg och är registrerade som personbil klass II får framföras av förare med en B-behörighet. Förutsättning att man tagit sin B-behörighet inna 1/7 1996 och därefter haft den i obruten följd, dvs ej återkallad för fortkörning eller rattfylleri m.m.
På de uppgifter som du lämnat till mig med ditt personnummer så är det ok för dig att framföra personbil klass II.
För vidare kontakt i ärendet använd länken:

Med vänliga hälsningar
Östh Hans
Supportenheten
Transportstyrelsen "[/QUOTE]
 
Senast ändrad:
Toppen