• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B-körkort för tung husbil?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort för tung husbil?

Även vi har varit i kontakt med Transportstyrelsen, och fått följande svar från Hans Mattsson därstädes:

Jag har fått kontakt med vår jurist. Hon hade just fått svar från Norge om hur de tolkar direktivets krav på erkännande av andra EES-länders körkort och om den svenska övergångsregeln för personbilar över 3500 kg.

Jag vet inte om den journalist som hänvisat till den norska juristen fått exakt samma information som vi eller om han inte uppfattat budskapet på samma sätt som vi. Enligt det email vi fått idag säger den norske juristen att deras tolkning är att
”hvis det er lovlig i Sverige, så er det lovlig i Norge”, men tillägger att det kan vara svårt att dokumentera detta för en enskild polisman vid kontroll på väg. Också han hänvisar till de EU-beslut där den svenska undantagstexten finns angiven, men menar att det vore enklare om det framgick direkt på körkortet. En sådan möjlighet skulle, enligt hans bedömning vara att ange en kod, t.ex. 79 (med förklaring) på körkortet, om detta är tillämpligt i Sverige.

Sammanfattningsvis tolkar jag detta som att vi har samma uppfattning nämligen att:


1) Svenska körkort skall erkännas till sitt innehåll av övriga EES-länder, d.v.s. för de rättigheter att köra som gäller i Sverige (inklusive gällande övergångsbestämmelser för äldre körkort)


2) Man måste räkna med svårigheter när man kommer till ett annat land, då det ibland kan vara svårt att verifiera och få acceptans för vilka förarrättigheter som föraren har, om och när de avviker från grundreglerna inom EU.


Det är inte alltså inte fråga om att svenska körkort inte är giltiga utomlands, utan om att det kan vara svårt att bli trodd i detta fall eftersom tjänstemän i andra länder knappast kan förväntas känna till de gamla svenska körkortsreglerna eller ens den svenska övergångsregeln från 1996.


Problemet är alltså inte en tolkningsfråga om körkortets giltighet eller ej (enligt reglerna) utom om att kunna styrka giltigheten av en specialregel som inte stämmer med vad som gäller i andra länder idag.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10602

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Hej, hur kontrollerar Polisen om man har rätt att köra husbil klass 2 över 3,500 kg?
Utfärdandedatum för nya körkortet efter återkallelse blir ju utfärdandedatum före 2003 ,men efter 2003 blir detkörkortets förstadateringen, tex 1968.
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort för tung husbil?

Hej, hur kontrollerar Polisen om man har rätt att köra husbil klass 2 över 3,500 kg?
Utfärdandedatum för nya körkortet efter återkallelse blir ju utfärdandedatum före 2003 ,men efter 2003 blir detkörkortets förstadateringen, tex 1968.

Hur Polisen gör ja det är väl deras sak eller?
 
F

F.d. 12872

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Många intressanta inlägg och kommentarer, Staffan & Jeanette lämnar bra information vad som händer i ämnet.
Problemet ligger mer i att våra myndigheter inte vill skriva ut i KK. att det gäller för PB. med vikt över 3500 kg. Hade man gjort detta och inte försökt att gömma sig hade vi inte haft problemet med att försöka bevisa för andra vad som gäller.

se bifogad länk. sidan 24.p2.

http://www.husvagnsbranschen.se/media/Svenska.pdf
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort för tung husbil?

Hej Krister Ursula 18

Detta skrev du i ett tidigare inlägg

"Kan jag nyttja min E behörighet som jag kompletterade mitt B med 2005
och dra ett tungt släp efter Pb kl.2 över 3.5 t.?

Svar: Ja."

Jag har ställt denna fråga till transportstyrelsen och fått NEJ som svar.
Har du namnet på personen man skulle kanske kunna fråga honom en gång till för att vara säker?

Mvh Ingmar
 

Max M

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7490
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort för tung husbil?

Hej allihopa!
Måste fråga angående indraget körkort.....om jag varit av med kortet i t.ex. 3 månader p.g.a. fortkörning.
Försvinner då "före -96 regeln"??
// Max M
 

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort för tung husbil?

Hej på er alla i detta debattämne!
Det här med b kk före och efter 960701 beror på att före detta datum står skrivet, att med b behörighet får man framföra personbil och lätt lastbil. Efter detta datum står det, att med b behörighet får man framföra personbil och lätt lastbil högst 3.5 ton. Det är denna skrivning som är problemet, inte att föraren är mer eller mindre lämplig som förare.
Mvh Roland
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: B-körkort för tung husbil?

På baksidan står under 10, Datum för förarbehörighet.
Det är denna datum som gäller.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: B-körkort för tung husbil?

Verkar konstigt, fick du tillbaka ditt gamla kort eller fick du
ett nytt?
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: B-körkort för tung husbil?

Då skall du nog vara väldigt glad, sån tur hade inte jag en gång i tiden.:oops:
 

Max M

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7490
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort för tung husbil?

:DJippie. Tack för alla svaren. En fråga till. Ha en husbil över 3,5 ton har bara en fördel, man kan lasta mer prylar. Är det rätt?
I övrigt verkar man vara friare att köra var och när man vill. Vi är på väg mot första husbilen.
Max
 

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort för tung husbil?

Hej, du har fel, det gäller från 45 år och förnyas vart 10 år,
Mvh Roland
 
Toppen