• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B-körkort för tung husbil?

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort för tung husbil?

Om det är rätt eller inte att få köra tung personbil med B-kort behöver inte diskuteras eftersom det är rätt enligt reglerna (före -96).
Och om kompetensen finns så kan man undra om alla som har B och kör personbil under 3,5ton kör perfekt. Det gäller givetvis alla med C-kort också. Kör alla perfekt, knappast. Tror nog mycket av det har bottnar som vanligt i svensk avundsjuka att nu vissa kan få köra dessa tunga bilar.

Och dom som lider värst är väl dom som fick sitt C-kort i början på -80 talet utan det minsta test. En namnteckning o körkortet var klart.
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Har precis talat med Transportstyrelsen, tel 0243-78951. Det som är lagligt i Sverige är lagligt i övriga Europa, inte bara EU-länderna. Problemet är om de lokala tjänstemännen sätter sig på tvären. Man ska INTE skriva på och godkänna några böter i detta fallet. Han rekommenderade att ha med utskrift av körkortsdirektivet på lokalt språk. I värsta fall får man dra det till EU domstolen. Vi har lagen på vår sida.

Beträffande artiklen: Kod 79 betyder lastbil upp till 7,5 ton.

Det nya körkortsdirektivet som träder i kraft 2013 kommer att innehålla en C1 klass MEN det är inget man får per automatik. Ett enklare teori och förarprov, jämfört med klass C, kommer att krävas. /Jeanette

Men vi som haft körkortet utan avbrott sedan -96 behöver väl inte ta c1 kort?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Tänk om:rolleyes:

Alla som fått sin behörighet utan utbildning fick en anmodan (tvingande) att köra upp sin behörighet, givetvis utan avgift. Då försvann ju problemet. Klarar man det inte blir det ju att sätta sig i skolbänken igen som man själv får bekosta. Då försvann alla som inte kör trafiksäkert på samma bräda. :D Oj Oj oj hur går det här

Gurra
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort för tung husbil?

Tänk om 2:rolleyes:

Jadu Gurra, o vad skulle hända om alla som fyllt 50 skulle få köra upp igen om om dom vill behålla behörigheten........tvingande:D

Oj oj oj hur ska det här sluta
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort för tung husbil?

Hej,alla med tung behörighet är enligt lag skyldiga att genomgå läkarundersökning från
50 år fyllda och sedan vart 5år(kostnad500kr)åsså nått som borde gälla alla.
 

Kjell Bertilsson

HBK Medlem
Inlägg
596
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort för tung husbil?

Läkarundrsökningen för tung behörighet börjar redan vid 45 års ålder,,,,,och finner läkaren att du inte har rätt värden för att ha tung behörighet så blir du av med den, detta kan innefatta sådant som hjärtfel, diabetes med synfel o dyl.
 
Senast ändrad:

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort för tung husbil?

Då borde det väl gälla ALLA som framför tunga fordon,även en husbil som väger över 3,5 ton.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Göran o Getingen, Då uppkommer ju detta:swoon:

Dom som kör pb2 över 3,5 ton och fick körkort innan 1 juli 1996 ramlar ju mellan stolarna och kan vara hur sjuk å defekt som helst:swoon::swoon:

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2577

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Eller hur friska som helst trotts åldern, eller hur Gurra. Att du våga sticka in huvudet i snaran...
Leffe
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Hej,alla med tung behörighet är enligt lag skyldiga att genomgå läkarundersökning från
50 år fyllda och sedan vart 5år(kostnad500kr)åsså nått som borde gälla alla.

Har man ett C ska man lämna in läkarintyg från 45 års ålder och sedan vart 10 år. :)
 

Katarina/Berne

FD HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
592
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort för tung husbil?

En del husbilar går att beställa 3500kg eller 4250kg (kabe)
Om ja typar om min från 4250 kg till 3500kg blir ja en bättre förare då ?
ja riskera då överlast med böter som följd men körkortet i behåll
tänker ja fel



är det en garanti att en med C behörighet är en bättre förare ?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Eller hur friska som helst trotts åldern, eller hur Gurra. Att du våga sticka in huvudet i snaran...
Leffe

Det sitter där med jämna mellanrum :D Friskheten kan ju kanske vara hyffsad tror man själv, Men kompetensen glömde jag. Vet jag vägens bärighet kan jag köra på väggrenen, hur växlar jag, hur surrar jag (enligt lag) lastförskjutning, axel, boggietryck däck, hastighet i kurva, hur lastar jag, tyngdpunkt, vältningsrisk, överlast, köra nerför brant backe, växla rätt mm. mm:confused: Hmm har jag bara C-kort är jag nog rätt dålig på detta enligt Gurras erfarenhet.:swoon:

Gurra i snaran :D
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort för tung husbil?

Nej men Alla som framför ett fordon som klassas som Tungt ska ju naturligt vis genomgå en läkarundersökning vart 5år(från 45år som sades tidigare) prexis som alla yrkesförare måste göra som framför tunga fordon.Varför ska en som är hjärnkirurg eller skomakare få framföra tunga fordon utan kontroll......
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Göran o Getingen, Då uppkommer ju detta:swoon:

Dom som kör pb2 över 3,5 ton och fick körkort innan 1 juli 1996 ramlar ju mellan stolarna och kan vara hur sjuk å defekt som helst:swoon::swoon:

Gurra

Tycker inte du att det är skillnad om bilen bara väger 3850 kg eller 4250kg? Det är ju många som har den totalvikten.
Tycker för övrigt i så fall att det mer konstigt att morsan får dra iväg på min Suzuki Bandit 1250cc utan någon utbildning alls.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Tycker inte du att det är skillnad om bilen bara väger 3850 kg eller 4250kg? Det är ju många som har den totalvikten.
Tycker för övrigt i så fall att det mer konstigt att morsan får dra iväg på min Suzuki Bandit 1250cc utan någon utbildning alls.

Mc, samma skit med det fast där blir du som en flugskit på bilen om det smäller:swoon:

Gurra
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort för tung husbil?

Göran o Getingen, Då uppkommer ju detta:swoon:

Dom som kör pb2 över 3,5 ton och fick körkort innan 1 juli 1996 ramlar ju mellan stolarna och kan vara hur sjuk å defekt som helst:swoon::swoon:

Gurra

Ha Ha Gurra, fast köra kan vi.

Nej läkarkontrollen ger jag inte mycket för. Hur var det nu med kör kompetensen.:wideeyed:
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Varför ska man lida för man fick c berhörigheten genom en namnteckning ?
Har kört några mil i lastbil sen dess och även fått utbildning på framförande av brandbil i utryckning så kallad blåljuskörning med tillhörande halkkörning på övningfält varje år(väldigt lärorikt),sen om det är orättvist eller ej får de lärde tvista om observera att jag inte kallar mej yrkeschaufför långt ifrån heder till alla dessa som rattar runt alla oss andra som tror att en långtradare är utrustad med rotorblad från nån helikopter som bara kan lyfta när vi andra ska förbi å fram,kul det där med morsan och mckort hon skulle "gärna" få låna min varadero 1000 men hon klagar på att när hon tar högersvängarna runt frysboxen i köket med rullatorn vill den inte följa med som för,morsan är 80+

skulle heller inte vara främande för nån slags uppkörning för c behörigheten typ vart 3 år
tror inte att hälsan och trafikvettet ligger på samma nivå om hälsan är god eller
ps det här inlägget är skrivet lite med glimten i ögat ;)
 
Toppen