• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

B-körkort för tung husbil?

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort för tung husbil?

Då skall du nog vara väldigt glad, sån tur hade inte jag en gång i tiden.:oops:
Mitt körkort har också varit indraget pga fortkörning där stå under 10 på baksidan på kortet datumet när jag tog det 1973.
Nr 10 betyder datum för första utfärdande, så det kan man ju knappast gå efter och ändå köra Pb2. Min tur i oturen är ju att ha C-kort.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: B-körkort för tung husbil?

Jag har också C, men på mitt står det nya utfärdande datumet. :confused:
 
Senast ändrad:

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: B-körkort för tung husbil?

Hej
Jag just ringt Transportstyrelsens körkortenhet för att kolla,( blev orolig att de hade ändrat något )men det är som jag skrev innan datumet under kollumnen 10 på baksidan av körkortet som gäller som utfärdande datum.

Lev väl och kör lungt.
 
F

F.d. 25310

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Tror nog det är så att man för en återkallelse av körkort, så måste den vara längre en 12 månader och man får ta allt på nytt, körskola hela baletten, då först registreras det en annan datum för som första datum.
Så det räcker inte med en månad eller ett par utan körkort.

Christer:yes:
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: B-körkort för tung husbil?

Jag var "bara" av med mitt 1 mån på grund av fortkörning, 124 km/h på en 90 väg, kostade 12 års framflyttning.
Så tyvärr verkar det som att man skall ha tur oxå.
 
F

F.d. 29916

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

:DJippie. Tack för alla svaren. En fråga till. Ha en husbil över 3,5 ton har bara en fördel, man kan lasta mer prylar. Är det rätt?
I övrigt verkar man vara friare att köra var och när man vill. Vi är på väg mot första husbilen.
Max
Det finns massor med nackdelar utanför Sverige. Lägre hastighet, Inte köra på vägar med totalvikt 3,5 ton. Bil under 6 meter kostar 660 mot 220 DKr på bron över Stora Bält.
Göran i Hymer
 

Max M

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7490
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort för tung husbil?

Mycket att fundera på. Utbudet på begangnade bilar är stort.
// Max
 

Max M

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7490
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort för tung husbil?

Har av ren nyfikenhet varit i kontakt med transportstyrelsen avseende kk före -96 regeln. Deras svar är entydigt.

Har man varit av med kk av någon orsak är kedjan bruten. För bil över 3,5 ton, tex HB på 3850 kg är det kört, för alltid.

// Max
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort för tung husbil?

Det handlar inte om en gudomlig förmåga utan när vi tog b-kort så fick vi köra alla slags bilar även lastbilar.
Många jobbade på brädgårdar som hade egen lastbil även grustag som hade egna lastbilar.
MEN så fort man körde åt en kund fordrades trafik-kort för då räknades det som yrkesmässigt.
Själv körde jag lastbil då och då. Många andra med mej fick då sedan frågan om vi ville ha C-kort. Både frugan och jag kryssade i rutan och fick sedan kortet.
mvh Gert


[

quote=LaBri;271639]Ja, och handen på hjärtat vad säger att en med B-körkort sedan 1996 eller tidigare har någon slags medfödd kompetens att framföra dessa tunga fordon om de klassas som personbil, men kompetensen försvinner om samma bil är reggad som tung lastbil. Och vad är det för en gudomlig förmåga svenskar med B-körkort före 1996 besitter, som tydligen inte andra europeiska medborgare har?
Självklart, tycker jag, att kompetensen ska bevisas innan man sätter sig som förare i ett sådant fordon - antingen genom att det krävs C-behörighet eller genom någon slags egen behörighet för tunga husbilar.:confused::mad::cool:

Lasse[/quote]
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Det var så att före EU-direktivet 96 fanns det ingen begränsning för hur tung en personbil fick vara. När gränsen på 3500 kg kom gjorde man en undantagsregel för att dom som hade personbilar med högre vikt inte helt plötsligt inte fick framföra sitt fordon. Kan tänka mig att det mest påträngande 1996 var att stora delar av poliskåren och räddningstjänsten i så fall helt plötsligt inte fått framföra sina tjänstefordon.

Att man sedan gör om husbilar till personbilar av skattetekniska skäl är ju en annan historia. Nu har det ju gått så lång tid och en massa människor har skaffat sig tyngre bilar eller vägt upp dom de hade så nu sitter man ju i en svår sits om man vill ändra tillbaka.

Inget ont om moster Agda som är 105 men det är ju kanske inte så bra att moster, helt lagligt, kan sätta sig i en ombyggd buss på 10 ton och köra i 120 på motorvägen mellan Laholm och Halmstad t.ex.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: B-körkort för tung husbil?

Vid tiden för omläggningen studerade jag, men på helger, vissa kvällar och lov körde jag en 3-axlad Scania 140 med 3-axlat släp med en totalvikt på 40 ton under 3 års tid.
Jag fick ett intyg från arbetsgivaren på hur många dagar jag kört tung lastbil, men det visade sig att det var 3! dagar för lite för att få C-kort.
När jag lämnade in ansökan på länstyrelsen stod det gubbar i trapphuset och skrev på intyg åt varandra och intygade att de var kapabla? att köra tung lastbil med tungt släp.
Jag förmodar att de fick sina C-kort.
Ärlighet varar längst.
:swoon:
Nåväl, jag fick mitt CE-kort betalt av min arbetgivare ett par år senare.
:D
Ville bara tala om hur det kunde gå till, så det är inte säkert att alla med C-kort från den tiden har erfarenhet från tung trafik utan de skaffade korten för det "kunde vara bra att ha".
//W
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort för tung husbil?

Det var så att före EU-direktivet 96 fanns det ingen begränsning för hur tung en personbil fick vara. När gränsen på 3500 kg kom gjorde man en undantagsregel för att dom som hade personbilar med högre vikt inte helt plötsligt inte fick framföra sitt fordon. Kan tänka mig att det mest påträngande 1996 var att stora delar av poliskåren och räddningstjänsten i så fall helt plötsligt inte fått framföra sina tjänstefordon.

Att man sedan gör om husbilar till personbilar av skattetekniska skäl är ju en annan historia. Nu har det ju gått så lång tid och en massa människor har skaffat sig tyngre bilar eller vägt upp dom de hade så nu sitter man ju i en svår sits om man vill ändra tillbaka.

Inget ont om moster Agda som är 105 men det är ju kanske inte så bra att moster, helt lagligt, kan sätta sig i en ombyggd buss på 10 ton och köra i 120 på motorvägen mellan Laholm och Halmstad t.ex.
Enl. körkortslagen 1977:477 var det max 3,5ton för personbil på B-kort så när kom denna viktbegränsning som skall ligga till grund för undantagsregeln?
Körkortslag (1977:477)
undrar Åke
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: B-körkort för tung husbil?

Vet ej, men lagen är ju ändrad många gånger mellan 1977 och 1996.

Det är i alla fall den förklaring man fick av Transportstyrelsen, eller Vägverket som det hette när det här diskuterades som mest efter att Personbil klass 2 tillkommit.

Och hade det inte varit så hade vi naturligtvis inte fått framföra dessa bilar med B-behörighet med körkort tagna före den 1 juli 1996.
 

Max M

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
7490
Medlemskap
2022
Sv: B-körkort för tung husbil?

Nu j%¤#¤%a ska ni få höra......
Blev stannad av polis i dag, nykterhet och körkort...
När allt var klart frågar jag polisen "Får jag köra en HB på 4 t med detta kk"?
Han tittar...vrider...vänder på kk och svarar "Varför skulle du inte få det"

Håll med om att man blir fundersam och undrar VAD GÄLLER...
// Max
 
Toppen