• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bürstner - är det kvalite??

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Jag anser inte att Bürstner är ett jättedåligt märke, inte sämre än andra lågprisbyggen på marknaden.

Mitt "problem" är att bilen av någon anledning anses hoppa upp i värde när den transporteras till Sverige.

Ett exempel;
Tysk prislista Bürstner Aviano I870 G, grundpris 84190€ = ca 765000 kr
http://www.buerstner.com/de/reisemobile/integrierte/aviano/grundrisse/details/model/aviano-i-870-g_de.html

Likadan bil i Sverige, men med Alde värme (ca 30 000 kr):
Östgöta Camping-Gruppen AB - Vi levererar husvagnar & Husbilar till Sveriges Trevligaste kunder.
1 113 000 kr.

För 760 000kr, är Bürstner Aviano I870 G med stora chassiet/motorn en mycket bra bil.
Det finns få konkurrenter som ger lika mycket bil för pengarna.
Om man då skall betala 1,1 miljoner för samma bil, då är man uppe i ett segent som bilen inte tål att jämföras i.

För dessa pengar, får man en tre axlad Charthago tex, en bil av en helt annan klass.

Det är detta förhållande jag är så kritisk till.
Jag kunde köpa en Bürstner Solano 870 för 760 tusen ny, men den finns inte i tankevärlden för 1,1 mille.

Så svaret på trådskaparens fråga, är att Bürstner inte är en "kvalitetsbil", utan en massproducerad bil med OK kvalitet för prisklassen 50-80 tusen €
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Återigen för sista gången.Inger-Lisbeth har absolut inga intressen i Bisk Husbilar, hoppas detta är färdigdiskuterat nu.
:yes:

Ok Inger-Lisbeth, inte du, men någon i din omedelbara närhet, och sånt "färgar" speciellt om man har det som yrke...nu skall jag inte tjata mer om detta JAG LOVAR.

Ha de.
Pilot;);)
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Vi köpte en Burstner Ixeo 664 för snart två månader sedan, årsmodell 2010.
Vid fuktkontrollen upptäktes att fukt kommit in via lastluckan pga att luckan var sönder. Låsningen i ena hörnet hade gått sönder i thetford-luckan.
En tillfällig lagning löste problemet, trodde vi tills nästa regnväder. Nu har vi kommit fram till att luckan är inte tät i ramen. Slarv från fabrik. :mad:
Ny lucka tar tre veckor att få hem enl FJ Husvagncenter.

Nu till nästa problem.
Läste ett inlägg här på forumet där en av medlemmarna säger att Burstner har problem med hjulhusen som tar in vatten.
Jag hittade vatten runt hjulhuset under sängen, men trodde att det hade trykts in via den dåliga lastluckan, men när man hör andra har problem med hjulhusen så kommer det antagligen därifrån.
Idag är första semesterdagen och på måndag ska FJ täta lastluckan tillfälligt så vi kan använda bilen, men nu verkar det som hjulhusen också måste bytas.:mad::mad:
Är det ett stort ingrepp att byta hjulhusen? Någon Bürstner-ägare som gjort detta?

Trodde att man köpt en riktig kvallitesbil, men det verkar inte så....
Jag är inte orolig att inte Burstner löser det på garanti, MEN DET FÖRSTÖR SEMESTERN!

Vi är hemkomna från semester i Kroatien. Innan vi åkte så fick vi tätat lastluckan tillfälligt hos FJ, sedan dess har det varit tätt. Har kört i extremt regnande på autobahn i tyskland utan läckage...härligt.
Inte något vid hjulhusen heller, så vattnet som läckte in vid lastluckan hade runnit fram mot hjulhuset...
Ny lastlucka ska jag få monterad, vet ej när, men eftersom det är tätt nu så väntar vi tills hösten.

Antar att ryktet om läckande hjulhus på Burstner var lite överdrivet
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Vi är hemkomna från semester i Kroatien. Innan vi åkte så fick vi tätat lastluckan tillfälligt hos FJ, sedan dess har det varit tätt. Har kört i extremt regnande på autobahn i tyskland utan läckage...härligt.
Inte något vid hjulhusen heller, så vattnet som läckte in vid lastluckan hade runnit fram mot hjulhuset...
Ny lastlucka ska jag få monterad, vet ej när, men eftersom det är tätt nu så väntar vi tills hösten.

Antar att ryktet om läckande hjulhus på Burstner var lite överdrivet

Där ser man vad en ojusterad lastlucka kan sätta igång på detta forum. Fick justera min också men anser inte attden är sämre för den skull sen kan man givetvis kräva att man gör ett sköljtest men för en bil upp till 1 miljon är nog ingen som gör. Vet ej hur det är med turistbussarna för 3-5 miljoner det borde ingå.
 
F

F.d. 25246

Guest
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Hej på er alla.
Åker själv Argos och är helnöjd tidigare ägare fixade lite små fix men inget stort och vi är helnöjda. våra vänner köpte en ny elegance och har haft ett helvete. ett annat par vi känner köpten en Concorde och varit inne med ca 30 fel på listan. Tror inte det finns felfria bilar när dom är nya oavsett prislapp allt sätts ihop av människor och allt är i ett rasande tempo oavsett fabrik vi kan forma munen till svaret i hela dena tråden LÖNSAMHET... gäller det mesta vi köpter i dag tyvärr.....då blir det fel när inget får ta den tid det krävs för att nå ett bra resultat.

Nu skall jag baxna ner mig i sängen det känns som ett dagsjobb vad man än skall göra då stegj....len gled och jag ramlade bakåt från tre meter i betongen på stegen.... men ryggen höll men allt är helt och jag kan gå är så otroligt glad för att jag lever:):):)

Kram på er alla
Mikkeman
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Bürstner - är det kvalite??

"Skall det vara, så skall det vara glasfiber med gel-coat som ytterst lager"

Som glasfiberbåtägarebåtägare i 35 år har jag en del erfarenhet av gelcoatytor. De tenderar efter några år att krita och gulna, blir då i princip omöjligt att få fullgod finish under någon längre period. Dessutom är gelcoaten mycket mjukare, och därmed repkänsligare, än lackad yta.
Fördelen är att gelcoaten är lättare att reparera.
Att de flesta Rapidos, som i mitt tycke är mycket trevliga bilar, är byggda med trästomme är kanske inte heller det mest positiva.
 
B

Bosse & IngaLill

Guest
Sv: Bürstner - är det kvalite??

När du talar om franska bilar så förstår jag att du talar om Rapido, jag tycker att du skall titta på hur mycket isolering du har i en Rapido, väggar golv o tak är 20 mm tjocka ingen annan bil har så tunna väggar, inte ens lågprisbilarna.

Sedan vet jag inte fördelen med glasfiber, som är känslig för temperaturväxlingar med sprickor som följd.
Läs den artikel i Caravan clubs senaste nummer där en person berättar vilka bekymmer och fel som dom haft med sina 2 Rapidobilar.

/Bosse


Hej
Läste ditt inlägg gällande Rapido kvalite. Om du nu vill kommentera en bil kanske det är bra att hålla sej till fakta och inte bara gå på hörsägen. Själv har jag kört rapido kors och tvärrs över europa i sex (6) år utan minsta fel. Beträffande isolering är den inte 20 mm utan 25 mm av styrofoam vilket har en betydligt högre isoleringsgrad. Sedan är inte karrossen tillverkad av glasfiber utan polyglace och amerikansk gelcoat, så vitt jag vet är det samma matrial som i båtskrov. Alltså fakta är att föredra.

Hälsningar
Bosse
 
F

F.d. 29892

Guest
Sv: Bürstner - är det kvalite??

jag har kört burstner nu i 4 år,har inte haft ett fel på bodelen,602-03a,men bildelen har jag lakt ner några kr på, fjädrar lager hjullager,motor inga problem.
 
F

F.d. 9242

Guest
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Ja att vissa märken säljer så mycket i Sverige är märkligt. Adria i topp varje år men isoleringen kunde vara bättre. Och nedfällbara dubbelsängen fram som inte tål mer än 150 kg på första årsmodellerna av Adria Vision är ingen höjdare anser jag. Burstners isolering godkänd och 5-års totalgaranti är bra. Bara Niesmann slår det -6 års garanti (för båda märkena gäller det om bilarna är sålda via svenska generalagentens återförsäljare)
Konstigt att inte märken med riktigt bra isolering lyckas komma in på svenska marknaden, anrika Arca t ex har 45 mm mot Rapidos 25.. I samma koncern som Rapido finns premiummärket Esterel med träfri kaross sedan många år, men finns inte heller i Sverige.
Våra tidningar som testar husbilar borde vara tydlig med hur isolering är, om det är träfri kaross så risken för fuktskador minskar osv, men det nämns sällan.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9242

Guest
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Citat:
Sv: Bürstner - är det kvalite?? - 2012-07-04, 07:49



"Jag anser inte att Bürstner är ett jättedåligt märke, inte sämre än andra lågprisbyggen på marknaden.

Mitt "problem" är att bilen av någon anledning anses hoppa upp i värde när den transporteras till Sverige......"


Hej! Att jämför Bürstners priser i Sverige och Tyskland kan vara svårt och orättvisst. Dels har vi olika moms. Dels är svensksålda bilarna som regel bättre grundutrustade. Svensksålda sk Sweden Edition (genom Bürstner Sveriges återförsäljare) har alltid största pannan medan tysk variant kan ibland ha enbart gasolpanna utan el och då minsta varianten (beroende på modell). Svensksålda med Alde-panna har Aldes bästa touch-panel medan tyska dito som om de har Aldevärme så har de vanligtvis deras billigasta mekaniska panel utan nattsäkning som standard osv
Sweden Edition har 5 års garanti, tysksålda 2. Svensksålda har beroende på modell golvvärme och som regel tec-tower med kyl, frys och ugn. Har sett fler tyska bilar med avsaknad av ugn och ibland mindre kylskåp. Svensksålda ha förstärkt framfjädring för bättre markrihöjd (står mer vågrätt - gör ca 5 cm fram). Svensksålda har uppvärmd spillvattentank (doppvärmare), inte standard i Tyskland. AC är ovanligare på tysksålda. Nu har jag säkert glömt en hel del ändå. Att Bürstner Sverige grundutrustar sina bilar på en bra nivå är att föredra anser jag och blir en för kunden ärlig prissättning utan massa påslag. 5-års garanti förresten är ett gott tecken appropå kvalitetsdiskussion.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Isoleringstjockleken säger inget!

Lika viktigt om inte viktigare är vad man har isolerat med och hur har man gjort det....

Läs noga broschyrerna och begrunda ordentligt!

jyrki
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Slutsatsen av det här är ju helt klart att alla gillar sina egna husbilar(Märken).
Och det är ju en väldig tur det :spinny:
 
Senast redigerad av en moderator:
Inlägg
69
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9766
Medlemskap
2024
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Hej,

Håller med om det mesta av vad som skiljer i utrustning och garanti, dock får man väga priskillnaden runt 250.000 SEK mera för dekalen "Made For Sweden"
Mvh, Rolf
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Bürstner - är det kvalite??

När jag läser om allehanda problem med alla möjliga olika husbilsfabrikat blir jag nästan mörkrädd! Är det verkligen så dyrt med viss kvalitetskontroll? Garantireparationer är ju inte heller direkt gratis för tillverkaren. Räknar tillverkaren kallt med att slutkunden struntar i alla eller vissa reparationer som utan vidare skulle kunna vara ett garantiärende?

Jag hade blivit fullständigt skogstokig om jag hittade t.ex. 30 olika punkter på en ny bil. Det är ofta sjusiffriga belopp vi snackar om, och för de allra flesta är det en ansenlig summa pengar. För samma summa som många husbilar kostar får man på många platser i landet både ett hyffsat hus och en ny bil och till och med pengar över till bränsle, fast då pratar vi ju inte längre om hus-bil utan om hus/bil.

Det låter som att man lämpligen inte bör nämna ordet kvalitet i samma mening som husbil oavsett fabrikat...
 
F

F.d. 24837

Guest
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Har pratat en hel del med en stor Tysklands importör som många här inne köpt husbil av, ska inte gå in på namn men enligt honom så är det minst strul med Dethleffs bilar av dem han säljer, Burstner gillade han eg inte men sålde dom ändå eftersom den är efterfrågad på marknaden här.
Att ett märke säljer bra säger inte nånting om dess kvalitet, tyvärr är det inte så stor % av dem som köper som kan avgöra om en produkt är av bra kvalitet innan dom köper. Många tror att det är bra kvalitet för att den säljer bra, precis som några resonerar i den här tråden. Det ihop med bra marknadsföring som Burstner är väldigt duktiga på så säljer dom
Alla bilar skruvas ihop av människor som kan göra fel, kvalitet mäter man genom att kika på konstruktion och vilken typ av produkter som använts.
Ex träreglar i karossen är inget att föredra på en produkt där fukt är ett mycket stort problem.
 
F

F.d. 9242

Guest
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Isoleringstjockleken säger inget!

Lika viktigt om inte viktigare är vad man har isolerat med och hur har man gjort det....

Läs noga broschyrerna och begrunda ordentligt!

jyrki

Håller inte riktigt med. I stort sett samma isoleringsmaterial används ibland med olika namn. Uppger tillverkaren t ex att ders isolering är 30 % bättre, iförhållade till vilken isolering i så fall och vilka bilar har den isoleringen - då kan det bli releveant. Hur man isolerat är givetvis viktigt, jag har sett flera skräckexempel under alla år med husbil och besök på mässor.
Tyvärr saknar många broschyrer riktiga faktauppgifter om isolering och uppbyggnad. I bilar med träkaross brukar man inte nämna i broshyrerna att de har träreglar.

Tunn isolering kan medföra tunna väggar och tak- med tunna träreglar - undrar hur sådan husbilar klarar sig om olyckan skulle vara framme?

Tyvärr är det väl bara Hymer-koncernen (Hymer, Dethleff, Bürstner osv)som krocktestar sina bilar än så länge.:cool:
 
F

F.d. 9242

Guest
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Hej
Läste ditt inlägg gällande Rapido kvalite. Om du nu vill kommentera en bil kanske det är bra att hålla sej till fakta och inte bara gå på hörsägen. Själv har jag kört rapido kors och tvärrs över europa i sex (6) år utan minsta fel. Beträffande isolering är den inte 20 mm utan 25 mm av styrofoam vilket har en betydligt högre isoleringsgrad. Sedan är inte karrossen tillverkad av glasfiber utan polyglace och amerikansk gelcoat, så vitt jag vet är det samma matrial som i båtskrov. Alltså fakta är att föredra.

Hälsningar
Bosse

Den amerikanska gel-coaten som Rapido använder har som allt annat både fördelar och nackdelar. Lätt att laga om olyckan skulle vara framme. I Frankrike har jag dock sett exemplar som gulnat och spruckit i gel-coaten.
Har goda vänner som använt sin Rapido vintertid och med tanke på gasolförbrukningen verkar inte isoleringen jättelämpad för svenska hårda vintrar. Som 3-säsongare däremot bra.

Fakta: Magasinet PROMOBIL gjorde i ett nr hageltest för att se vilken husbils tak skulle klara sig bäst och vara starkast. Modeller med olika konstruktioner var med. Eura-Mobil klarade testen bäst av samtliga oavsett fart (60, 70, 80, 90 km/h).
I ett annat nummer av samma tidning testades dubbelgolvens styrka när de drabbades av stenskott, vägsalt, fukt, diesel. Eura Mobil klarade även denna test bäst (nej jag är inte Eura Mobil ägare). Eura-Mobil använder ju egen prisbelönad teknik hämtad från flygindustrin som förstärker karossen ytterliggare förutom att den är träfri med bra isolering - kanske orsaken till goda testresultat och ofta i stora delar av Europa har mycket nöjda kunder enl branschtidningar där.
 
Toppen