• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bürstner - är det kvalite??

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Vi köpte en Burstner Ixeo 664 för snart två månader sedan, årsmodell 2010.
Vid fuktkontrollen upptäktes att fukt kommit in via lastluckan pga att luckan var sönder. Låsningen i ena hörnet hade gått sönder i thetford-luckan.
En tillfällig lagning löste problemet, trodde vi tills nästa regnväder. Nu har vi kommit fram till att luckan är inte tät i ramen. Slarv från fabrik. :mad:
Ny lucka tar tre veckor att få hem enl FJ Husvagncenter.

Nu till nästa problem.
Läste ett inlägg här på forumet där en av medlemmarna säger att Burstner har problem med hjulhusen som tar in vatten.
Jag hittade vatten runt hjulhuset under sängen, men trodde att det hade trykts in via den dåliga lastluckan, men när man hör andra har problem med hjulhusen så kommer det antagligen därifrån.
Idag är första semesterdagen och på måndag ska FJ täta lastluckan tillfälligt så vi kan använda bilen, men nu verkar det som hjulhusen också måste bytas.:mad::mad:
Är det ett stort ingrepp att byta hjulhusen? Någon Bürstner-ägare som gjort detta?

Trodde att man köpt en riktig kvallitesbil, men det verkar inte så....
Jag är inte orolig att inte Burstner löser det på garanti, MEN DET FÖRSTÖR SEMESTERN!
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.250
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Nej Bürstner är inte kvalitet.
Detta märks om man börjar dra och rycka i möblerna och med en teknikers ögon granska hela bilen.

Bürstner är bara design och högt pris, kvalitet i nivå med det sämsta på marknaden.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Nej Bürstner är inte kvalitet.
Detta märks om man börjar dra och rycka i möblerna och med en teknikers ögon granska hela bilen.

Bürstner är bara design och högt pris, kvalitet i nivå med det sämsta på marknaden.

Detta gäller i stort sett alla nyare husbilar på marknaden.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Första halvåret gick åt till tio verkstadsbesök på min nya viseo 2009. Idag sitter det mesta löst och skramlar en skev läckande dörr mm. Man får nog lägga mer pengar och ett bättre märke!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.250
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Cathago, Dethleffs XLi, Concorde (på fiat), Eura.

Detta är de märken jag kommer på med ca 30 sekunders betänketid, allihopa i samma prisspann som Bürstner kostar i Sverige.
Dessa har helt överlägsen möbelkvalitet och har träfria karosser.

Prova tex att känna på stabiliteten på väggen där badrumdörrens lås griper in på en Bürstner, då förstår ni nog vad jag menar.
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Vi har haft tre Bürstner, en Eura och för närvarande en Adria. De fyra första bilarna var alla av jämförbar kvalité. Det konstiga är att Adrian, som väl räknas som lite enklare har varit den enda som inte krävt någon åtgärd. Narrades lite där, ett fönster släppte in några droppar för att "hålet" i väggen var i största laget.

Leif
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Har också haft Adria, enligt tyska ägar-enkäter har märket bättre kvalité än t.ex. Bürstner. Få problem, praktisk bil, men inte dyra lösningar häller.Nu kör jag La Strada Avanti C. Då pratar vi kvalité! Inte ett knyck under fart (och jag har 180 hk som går som sjuttan!), mycket väl genomtänkta och inte precis billiga grejer. Men den kostar också mera än t.ex. Adrias motsvarande. Bürstner gör inte samma typ bil.
 

Wilga

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Falun
HBK-Nr
4808
Medlemskap
2021
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Konstigt att det säljs så många Bürstner i Sverige!
 
I

Inger-Lisbeth

Guest
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Det blir så när marknadsförningen är på högsta nivå och det är ngt. som dom är duktiga på Burstner.
Nä, ta en riktig kontroll på de franska bilarna, inget löst (på de flesta,) ingen sträckt alum.plåt på utsidan Skall det vara, så skall det vara glasfiber med gel-coat som ytterst lager. Är husbilen också byggd på Alko-Kober chassis, ja då är vi på rätt väg,Lycka till ni som tänker byta eller är första gångköpare
:yes::yes::yes:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.250
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Konstigt att det säljs så många Bürstner i Sverige!

Nej egentligen inte.
Bilarna SER fina och påkostade ut, men hur många granskar sin tilltänkta husbil med kritiska teknikerögon?....

Detta samt en dyr prislapp likställer tyvär många med att den bilen måste ju vara bra, så fin och dyr som den är.
Exakt samma sak gäller Kabe husbilar, smäck i mycket dyr förpackning.

Som vanligt, snickerierna berättar en hisoria.
Om man gör ett kök som är väldigt billigt och rackligt ihopkommet, vilket alla kan se, hur står det då till med det som inte syns?......

Min uppfattning är klar.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Nu har ju jag en gammal Bürstner. Men om man tittar bakom inredningen så ser man att bakom toainredningen finns ingen isolering (längst bak i bilen) Övergången från bildelen till husdelen (halvintegrerad) finns ingen isolering i den välvda övergången, Jag vet inte hur det är på dagens. Men dom har medvetet struntat i att isolera. Detta kan man inte se utan att skruva bort saker.
Ha det
 
F

F.d. 15549

Guest
Sv: Bürstner - är det kvalite??

jag valde mellan Bürstner - MC louis & Hymer i samma prisklass det blev en Hymer för den kändes mer påkostad jag är nöjd sedan 1 år tillbaka :)
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Det är ju så här att Burstner ligger ju i topp i försäljningsstatistiken (el. näst högst) i Sverige och har gjort det i ett antal år, så jag tycker inte att det är så himla konstigt att en del fel dyker upp då och då (med tanke på att Burstner i min mening måste vara den husbil som rullar mest på våra vägar) även solen har sina fläckar som bekant, vi är ute jättemycket på olika platser och träffar folk med olika husbilsmärken och det är inte alltid som de är odelat positiva till sina bilar.
Att vi köpte Burstner berodde på alla positiva omdömmen som folk gav oss om detta märke.

Det är klart när jag läser wintercampers trista förnedrande inlägg om Burstner att han måste ha ägt ett måndagsexemplar...eller hur Wintercamper???

//Pilot
 

Wilga

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Falun
HBK-Nr
4808
Medlemskap
2021
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Ja, jag blir mest förvånad över att Bürstner som överlägset bästsäljare tillsammans med Adria lyckats sälja så många husbilar, utan att någon har kommit på dess dåliga kvalité förrän nu. Kan verkligen alla ha fel?
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Det blir så när marknadsförningen är på högsta nivå och det är ngt. som dom är duktiga på Burstner.
Nä, ta en riktig kontroll på de franska bilarna, inget löst (på de flesta,) ingen sträckt alum.plåt på utsidan Skall det vara, så skall det vara glasfiber med gel-coat som ytterst lager. Är husbilen också byggd på Alko-Kober chassis, ja då är vi på rätt väg,Lycka till ni som tänker byta eller är första gångköpare
:yes::yes::yes:
När du talar om franska bilar så förstår jag att du talar om Rapido, jag tycker att du skall titta på hur mycket isolering du har i en Rapido, väggar golv o tak är 20 mm tjocka ingen annan bil har så tunna väggar, inte ens lågprisbilarna.

Sedan vet jag inte fördelen med glasfiber, som är känslig för temperaturväxlingar med sprickor som följd.
Läs den artikel i Caravan clubs senaste nummer där en person berättar vilka bekymmer och fel som dom haft med sina 2 Rapidobilar.

/Bosse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bürstner - är det kvalite??

Skal en vurdere en fabriks kvalitet så se på biler som er 5 til 10 år gamle.
Noen er nesten som nye og andre trenger til total renovering.
 
Toppen