• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böter? För fel körkortsbehörighet i Schweiz

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu handlade det väl om motorcyklar? :) Men kör du en sådan långt nog så kan du säkert somna på en sådan också, av ren utmattning.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
För att återgå till ämnet (somna på en mc !!!! :D) som jag förstått så finns det bara 3 lösningar på problemet , det enklaste åk inte dit ni inte har behörighet till, köp bil under 3,500kg , skaffa er behörighet som gäller för erat fordon , svårare än så är det inte. Lycka till Mvh Bengt.
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
För att återgå till körkortsfrågan.....
Jag har ställt frågan till Transportstyrelsen och fick ett klarläggande svar inom några minuter. Man kan inte hänvisa till någon konvention för vägtrafik för att köra personbil klass 2 med vikt över 3500 kg i Schweiz.

Övergångsregeln som säger att man med en B-behörighet får framföra personbilsregistrerade fordon oavsett totalvikt gäller som sagt de som tagit sin B-behörighet innan 1996-07-01 och därefter haft den i obruten följd.

Denna övergångsregel gäller inom alla EU-länder samt Norge, i övriga länder så gäller således ej denna övergångsregel utan man får helt enkelt höra med resp land vad som krävs för dessa fordon, generellt så gäller C1- eller C-behörighet.

Schweiz har som sagt inte godkänt detta och det är inget man kan göra från vare sig EU eller hävda någon konvention eftersom detta är ett nationellt undantag som man av någon anledning beslutat!
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
För att återgå till körkortsfrågan.....
Jag har ställt frågan till Transportstyrelsen och fick ett klarläggande svar inom några minuter. Man kan inte hänvisa till någon konvention för vägrtrafik för att köra personbil klass 2 med vikt över 3500 kg i Schweiz.

Övergångsregeln som säger att man med en B-behörighet får framföra personbilsregistrerade fordon oavsett totalvikt gäller som sagt de som tagit sin B-behörighet innan 1996-07-01 och därefter haft den i obruten följd.

Denna övergångsregel gäller inom alla EU-länder samt Norge, i övriga länder så gäller således ej denna övergångsregel utan man får helt enkelt höra med resp land vad som krävs för dessa fordon, generellt så gäller C1- eller C-behörighet.

Schweiz har som sagt inte godkänt detta och det är inget man kan göra från vare sig EU eller hävda någon konvention eftersom detta är ett nationellt undantag som man av någon anledning beslutat!
Nu borde inte råda några tveksamheter, följaktligen skall man också hålla sig borta från Andorra.SanMarino och Monaco med tung bil på Bkort.
Lichtenstein ingår i EES men finns inte uppräknat enligt ovan, så det verkar inte heller lämpligt vilket jag trodde tidigare.
 
S

Sören-6830

Guest
Schweiz verkar ju ganska solklart men är det någon som kollat och VET vad som gäller för Andorra, San Marino och Monaco?
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Hej igen
Kollade med Transportstyrelsen vad som gäller för EES området och B-körkort Personbil Klass 2 tyngre än 3500 kg. Fick följande svaret att ESS länder inte behöver godkänna vår svenska övergångsregel. Norge gör det men för övriga länder som tex Island får man fråga resp land och ambasad för svar.
 
Senast ändrad:
Toppen