• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böter? För fel körkortsbehörighet i Schweiz

Danielkumlin

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Uppsala
Hej vi skall åka till Aostadalen i Italien o snabbaste vägen är genom Schweiz.
Vår husbil har totalvikt på 4500 kg. Och då måste man ha minst C1 kort i Schweiz .
Jag har tagit körkort före -96. Och då är det ok i dom flesta länderna.

Är det någon som har fått böter för innehav av fel körkort i Schweiz.
Jag har inte hittat det någonstans.
Eller är det bara skrämselpropaganda
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
C1 kort gäller i Schweiz, B duger inte, har skrivits spaltmeter på forum om detta,blir du stoppad får du troligen anlita någon med rätt behörighet att köra bilen till gränsen,ännu värre om du blir inblandad i en olycka.
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Hej vi skall åka till Aostadalen i Italien o snabbaste vägen är genom Schweiz.
Vår husbil har totalvikt på 4500 kg. Och då måste man ha minst C1 kort i Schweiz .
Jag har tagit körkort före -96. Och då är det ok i dom flesta länderna.

Är det någon som har fått böter för innehav av fel körkort i Schweiz.
Jag har inte hittat det någonstans.
Eller är det bara skrämselpropaganda

Lite om hur schweiziska straffskalan ser ut för olovlig körning.
https://www.admin.ch/opc/de/official-compilation/2011/3267.pdf
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Schweiz är inte med i EU. C1 gäller

Undra då hur det blir om man har en personbil klass2 ..... Det finns en internationel lag som säger att registreringen av ett fordon från annat land skall gälla i alla länder ..... då kan man ju undra om Schweiz har fört in personbil klass2 i straffskalan, för bedömer Schweiz fordonet som en annan typ av fordon (typ lätt lastbil) då bryter Schweiz mot den internationela lagen om registering av ett fordon.. Någon som vet mer ?
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Har skrivit flera inlägg om detta efter kontakt med schweiziska myndigheter, kan bara konstatera att C-körkort gäller för att vara på den säkra sidan...
 
D

Deleted member 11118

Guest
Så här svarar Transportstyrelsen

Svar: Transportstyrelsen kan endast redogöra för vad dessa fordon, personbil klass II, får framföras och de får framföras inom EU samt Norge.

Schweiz har valt att ej godta Sveriges övergångsregel och det är de tydliga med och då gäller det att förhålla sig till deras regler och inget annat om man vill köra i deras land.

Kontakter är som sagt redan tagna och deras svar är nej, vill man framföra personbil klass II med en totalvikt över 3500 kg så krävs minst en C1-behörighet och över 7500 kg en C-behörighet.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Norge är inte heller med i EU men där gäller körkortet.

Norge satte sig på tvären när det gällde den svenska avsaknaden av viktgräns för förarbehörgheten när det gällde äldre svenska B-körkort och krävde C-behörighet för husbilar över 3 500 kilo. Norge tvingades senare backa från denna tolkning och numer gäller svensk B-behörighet för äldre körkort även i Norge.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vad gäller i övriga småstater/territorier, Andorra,Monaco, San Marino,Lichtenstein?
 

Danielkumlin

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Uppsala
Jag förstår deras ståndpunkt. Men jag har aldrig hört någon som fått böter eller blivit ombed att någon med C1 får ta husbilen ur landet.
Är det verkligen så att polisen tittar på det?
Det måste vara vanligt att flera svenskar haft fel behörighet på körkortet. Och blivit stoppade.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Frågan är väl om man är beredd att chansa. Om man trots allt blir stoppad & polisen inte accepterar att man kör vidare, inte ens till närmaste gränsövergång så har man problem, ett stort sådant & som grädde på moset" så kanske man också får böter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En parallell: I 1992 ble jeg stoppet i min Chevy G30 - lastebil 4500 kg ved Charlottenberg og fikk beskjed om at de ikke godtok mitt førerkort for opp til 7500 kg, det var ikke for lastbil. Slapp med advarsel og måtte returnere til Norge. Etter dette var jeg i kontakt med tysk trafikkpolis og fikk beskeden NO PROBLEM - du har lov i hjemlandet så da godtar vi dette her og. Det ble ferie i Tyskland :D

Kortet ble byttet ut i 1998 til C1E, etter at EU og Norge innførte C1.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kanske får tydliggöra min undran.... om polisen i Schweiz vill ge dig en böta för att du har ett svenskt körkort för personbil före 1996 och kör en personbil klass2 som väger över 3.5 ton .... bötfäller de dig för att du kör en personbil klass2 eller för att du kör en lättlastbil ??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kjørkortsklassene er for vektgrenser og passasjerplasser, det er kun Sverige (og muligvis UK) som har skillt på biltype tidligere.
 
Toppen