• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Båstad varning

T

Teddi

Guest
Sv: Båstad varning

återigen ett tidningsklipp som handlar om camping,
i allmänna ögon är vi nog förknippade med camping med våra bilar,,

men om nu oklarheten är lite diffust lite här o där så krävs ju ett generellt synsätt på en grupp bilister som står för sina skatter ,,

det finns inte plats för godtyckliga beslut i olika kommuner,,

vi börjar med att SCR har inte monopol på våran verksamhet,,sedan har vi lika mycket rätt till en p.plats som alla andra bilister,,

transportstyrelsen sätter reglerna ock samtidigt pyttsar ut medel via staten till kommuner,,
det kallas för statsbidrag,
,det är bara göteborg ock stockholm som kör över sina invånare,med s.k miljöskatter,, infrastrukturinkasso,,

näää,bygg p-platser för dom bilar som står för fiolerna,,:p




nu har jag tittat på PDF-filerna,,

båstad kommun förbjuder bilägare att övernatta i sina bilar,,

för h-te,,vakna klubbkompisar!!
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
Sv: Båstad varning

oavsett var du sover,,det skall kosta,,båstad är inte ensamma,,

dom vill ha våra pengar,,300.500 kostar en natt på västkusten,på camping,,,

står du på en 24-timmars parkering så går det inte att sova i bilen,,

så dom hänvisar till en campingplats,,


ja ber om ursäkt för mina inlägg,,tror att dom är störande,,förlåt,,hej svejs,,
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Båstad varning

Skylten betyder faktiskt ingenting.
Dessutom är det förenat med böter att sätta upp skylten enligt vägmärkesförordningen.
Alla husbilsägare stå på er och era rättigheter ni har enligt de regler som stiftats.
Låt er inte kuvas av alla fritidspoliser i Båstad!

Dessutom läs detas hemsida!
"Ta för er av Bjäre!"
Hem | BÃ¥stad
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Båstad varning

Förstår man inte vad den skylten betyder , då kan man få problem med både ortsbefolkning o campingägare,o kommunalatjänstemän

Skylten har ingen legalitet och har därför ingen som helst betydelse!
Den personen som satt upp skylten skulle jag personligen vilja träffa och diskutera huruvida den personen tänkte och resonerade då han eller hon hittade på egna regler och dessutom begick brott mot vägmärkesförordningen då skylten sattes på stolpen!
Stå på dig för dina rättigheter i samhället och låt dig inte kuvas av alla fritidspoliser!
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Båstad varning

Gå till tingsrätten,i lagens mening finns det ingenting som heter husbil!

Helt rätt... finns inget transportmedel som heter husbil...i lagens vokabulär.
Svenne Banan skall inte godtyckligt besluta om vad som gäller i regelverket.

Skulle var väldigt intressant att ett fall drivs vidare...
Idén med att gäva en grop för att komma i våg...är inte dum.:D

Bosse
 

PJohan

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3047
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Husbilsparkering

Nyköpings kommun välkomnar husbilar till campingplatserna runtomkring staden.

Husbilsparkeringen vid Hjortensbergsbadet kommer att vara stängd under perioden maj 2013 - våren 2015, på grund av byggnation.

Under denna period hänvisar vi husbilar till Strandstuvikens Camping, Caravan Clubs Camping i Strandstuviken, Horns Skärgårdscamping och Svärdsklova Camping

I Nyköpings gästhamn finns latrintömning som även är tillgänglig för husbilar. Där finns även övrig service som husbilsägare kan använda sig av

Har du några frågor?
Kontakta Nyköpings turistbyrå på telefon 0155-24 82 00 eller turism@nykoping.se.


.....här är man lika framåt som i Båstad, tur att man är på landets framsida där det finns så gott om (ställ)plats!? Tur att vi har sunt förnuft och alternativ här i HBK!

PJohan.
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Har sällan läst ngt tokigare. Har skickat Ditt inlägg vidare till Båstad kommun. Om jag mot förmodan får ett svar så kommer jag att lägga ut detta på hemsidan. Tradigt att vår kommun inte fattat att det finns en affärsidé om att ta hand om husbilar på ett anständigt sätt.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Jag har nu varit i kontakt med ansvarig tjänsteman på kommunen. Tillsammans kom vi överens om att det finns mycket att göra. Regelverken är både luddiga och inte sällan ologiska (t.ex. att man får sova i husbilen mellan kl. 06.00 och 24.00).


Håkan Mörnstad

Varför förbjuder man inte långtradarchaffisarna att sova i sin bilar nattetid?
 

Hugo

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Laxå
HBK-Nr
4280
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Om man inte bryter mot kommunens parkeringsregler som ju kan vara svåra att tolka så får man stå 24 timmar vid en skylt med endast ett P på. Allemansrätten säger också 24 timmar men terrängkörningslagen medger endast fem meter från allmän väg.
Nåväl det är mycket regler men i vår by ockuperade cirka 15 husvagnar en öde tomt utan nån som helst service, (dom sket i skogen). Det tog två veckor att få bort dom. Polisen kunde avhysa personerna och ställa dom på gatan, men det vill inte socialförvaltningen för då får dom ta hand om folket. Att flytta en husbil eller husvagn krävs det beslut av kronofogden för. Men till slut tog polisen en rövare och gjorde shock på dom så dom drog bort.

Jo det var Irländska plattsättare men efter den erfarenheten är jag inte orolig när jag parkerar husbilen längre så länge man som sagt inte bryter mot gällande parkeringsregler. Så sånt här snack om vad som är camping och inte är troligen ganska irrelevant. Det finns många "poliser" i dessa välbeställda områden men be dom visa leg innan dom säger nåt.
 

Roddan

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
12159
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Hej Jag skrev om samma ställe med tanke på vilken bra ställplats det skulle kunna va.
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Som Bjärebor så tar vi ofta oss en tur ner till Ranarp / Vistorpsham/
Med tanke på den debatt som just nu råder ang. husbilar, så kan jag förstå att "husbilsmotståndarna" fick nytt bränsle idag. Husbilar med utdragna markiser, stolar, bord och rykande grillar och en liten grogg på bordet. Om detta inte är att betrakta som camping, så vet inte jag.
Som man bäddar får man ligga.
Lite pinsamt, eftersom jag i veckan haft ett långt samtal, där jag försvarade oss "husbilare", med en av komunfullmäktiges ledamöter.
Om någon från kommunledningen var där idag, så kommer det att bli svårt att bli trodd, när jag påstår att vi inte campar.
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Båstad varning

Som Bjärebor så tar vi ofta oss en tur ner till Ranarp / Vistorpsham/................................

Vari ligger egentligen problemet?
Du verkar insatt i den lokala debatten.
Är det ett ordningsproblem? Ett trafikproblem? Är det ett störningsproblem?
Varför är det ett problem att turister med ett speciellt modus, (husbilar), besöker området?
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Båstad varning

Ofta hör man att det kallas camping när man tar ut bord/stolar/markis.
Där vi stod i natt så var det bara vi som INTE hade grejerna ute.
Varför gör många husbilsägare detta, HBK eller ej?
Vi gör det ytterst sällan, bara om vi står på betald ställplats.
Ha det gott i sommarvärmen!
 
F

F.d. 14576

Guest
Sv: Båstad varning

Alla dessa förbud mot husbilar retar mig till vansinne. Jag kan inte se varför man inte skulle få köra upp bilen på klossar när man parkerar spelar väl för bövelen ingen roll, eller?

Jag uppmanar alla att visa kollektiv olydnad inför den här typen myndighetsutövande, lite anarkism åt folket, vet jag!

Men sköt dig, se till att de aldrig finns så mycket som en glasspinne när du lämnar en parkeringsplats, att allt är som det bör vara, för folk som inte gör det borde kölhalas vid första givna tillfälle.
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Båstad varning

Har ni tänkt på en sak när vi var små körde vi till västersjön och hade matkorg med oss,bord stolar på gräset och en filt,sedan fram med matakorgen,inte kallade någon oss för campare för de,vad är skillnaden större bil eller?

Berra
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Båstad varning

Tja, kanske om markis och utemöbler ockuperar intill-liggande parkeringsplats? Jag vet inte, men försöker att undvika att provocera när vi parkerar. Däremot ser jag inget problem med utemöbler på intill-liggande gräsyta, om det inte framgår att markägaren inte vill att någon använder sig av marken ifråga.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Jaha då är man tillbaka i ankdammen igen efter en skön månad i ett antal länder där det fungerar och man är välkommen med sin husbil.
Sverige och i synnerhet bjärehalvön är inget alternativ längre för oss under semestermånaden.
Då drar vi oss söderut.
Det brukar lugna ner sig när campingarna har stängt och sommargästerna har åkt hem.
Då finns inte längre de som vill ha betalt av oss och inte heller de som tror att man kan äga sin utsikt och omgivning.
Vi behöver inte heller dela soptunnorna med vissa sommargäster.

Men en lösning måste finnas som kan accepteras.
För husbilstrenden är något som kommit för att stanna många år framåt det måste alla inse.

För att använda ett uttryck;Vi kan inte fortsätta ligga femtio år efter Afrika hela tiden.

Krister.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Jaha då är man tillbaka

För att använda ett uttryck;Vi kan inte fortsätta ligga femtio år efter Afrika hela tiden.

Krister.

Ja du Krister det där förstod jag inte...... Men rent spontant undrar jag om du någonsin varit på den Afrikanska kontinenten.

Visst finns det saker där man kan säga att Afrika ligger i framkant t.ex odling av kassava och jordnötter, men husbilsrelaterade saker kommer jag inte på. :)
 
Toppen