• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Båstad varning

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
I torsdags besökte vi Båstad för att lyssna på Kim Larsen och Sanne Salomonsen samt dagen efter gå på Hantverksmässan samt Båstad Classic Motorshow.

Vi tog in på en anvisad stor gräsparkering på kvällen, strax norr om Båstad och löste en parkeringbiljett för 24 timmar.
En helt okej parkeringsplats för husbilar, dock lite väl ojämn för att vara perfekt.

På morgonen knackar det på husbilsdörren och utanför stod en gubbe som påstod att det är parkeringsböter på 1000 kronor ifall man kör upp husbilen på nivåklossar, detta är att betrakta som camping.

Jag trodde först att han skojade men han var fullt allvarlig med sitt påstående. Jag ifrågasatte honom med att peka på grannen som satt ute och åt frukost med bord och stolar ute. De ser verkligen ut som de campar, säg åt dem istället, ifall du inte har något vettigt för dig.

Då upplyste han mig att det är tillåtet att fika för personbilar på gräsmattan men inte för husbilar och sträckte fram ett informationsblad från Båstad Kommun.

Där stod det uppräknat en massa förbud gällande husbil.
Husbil uppställd på nivåklossar, utfälld markis, stolar, bord etc bötfälls som camping med parkeringsbot.
Vidare stod där.
Har man för avsikt att campa i Båstad Kommun så gör man detta på camping. Med hänvisning till: First Camping i Torekov, Norrvikens Camping samt Båstad Camping.

Problemet var att alla campingarna var fullbelagda denna helg på grund av mycket evenemang.

Vi hamnade alltså i ett moment 22 tillstånd, vi hade ingenstans att ta vägen.
Detta innebar att vi fick lämna Båstad, trots att det fanns plats för oss och ytterligare 100 husbilar till på den lite lutande gräsmattan.

Frågan är.
Undrar vad våra husbilsturister tänker om oss, när de blir bortjagade på detta stolliga vis.
Tokregler som campingägarna har skapat, utan någon tanke på konsekvenserna, bara sin egen vinning.
 

Bilagor

  • 085.JPG
    085.JPG
    1,3 MB · Visningar: 61

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Båstad varning

Men om det är ojämt underlag måste väl man köra upp bilen på klossar så bilen hamnar i våg så man kan köra kylen på gasol.
 

annie783

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Norge
HBK-Nr
9082
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

For en paragrafrytter! Kanskje du kan ringe turistkontoret i kommunen og forklare at husbilens kylskåp trenger å stå plant?

Eller som et alternativ om du kan få oppbevare kylskåpens innhold i kylskapen på turistkontoret? :rolleyes:

Hva om du tar en spade og graver to groper til de andre to hjulene så husbilen blir i plan uten klosser? :cool:
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Båstad varning

Hej Torbjörn.
Var stod ni mer precist, du skriver norr om Båstad men var? På prästliden som de kallar för HB platser och tar betalt för kan de inte mig veterligen protestera mot att man måste ta till klossar, om inte så kan de
sätta upp en skylt, inga husbilar i Båstad. Och inga turister.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

....................................
På morgonen knackar det på husbilsdörren och utanför stod en gubbe som påstod att det är parkeringsböter på 1000 kronor ifall man kör upp husbilen på nivåklossar, detta är att betrakta som camping.......................

Och vem var det som skulle dela ut böteslappen? Det verkar som att vissa kommuner bestämmer lite hur dom vill utan att förstå vad dom sysslar med. Om man fäller ner fyra hydrauliska stödben campar man då också.
 
Senast ändrad:

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Kan man inte som kommunal tjänsteman vara lite smidig? Planen ser ju nästan öde ut och man har många aktiviteter i kommunen, samt att det är semestrar och då brukar ju campingarna vara fullbokade!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Båstad varning

vi har en grym camping-lobbyism mot oss alla,,men något monopol har dom fanimej inte,,

i princip varenda tidningsutklipp den senaste tiden har ju handlat om detta,,så länge privata entreprenörer visar intresse så tror jag de blir bra till slut,,

mängder av kommuner driver camping direkt eller indirekt via arrende,,ock dom håller ju campingmaffian om ryggen,,

samtidigt tror jag detta har eskalerat ihop med alla nya husbilister,,dom flesta dras till havet,,

men ja har för mej att jag någon gång har läst,,

#tillsammans är vi starka#:D?????
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Börja med att ifrågasätta böterna, mig veterligt finns det inget som i lagboken säger att uppkörning på klossar är att jämställa med parkering. Överklagan görs hos polisen.

Skall kontakta kommunen i morgon.

Håkan Mörnstad
ledamot av kommunfullmäktige
 

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

Kära kompisar!!!

I Båstads kommun sitter en person som tidigare förestod (arrenderade el. hyrde) Torekovs camping. Redan på den tiden jobbade han starkt för att alla skulle in på campingen ( blev drabbad redan på den tiden). Så strömningar finns inom kommunen!!!
Vad skall man förundras över??? :mad:

Det känns faktiskt tryggare när du kommer söder om Sverige (Tyskland, Frankrike, Spanien, Portugal), här blir du välkomnad med full service!!

Men det finns undantag även i Sverige på både små och stora platser. Besökte i helgen Skruv där det fanns en jättefin ställplats och därefter Stockholm (Långholmen) där vi fick bra service för att se stan under några dagar.:yes:
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Båstad varning

God morgon
Står just på denna parkering. Tog en bild på skyltarna. Någon som vet vad förbudsskylten betyder, kan inte hitta den bland Transportstyrelens förbudsskyltar?
Lennart

image.jpg

OBS! Behöver hjälp med att svänga bilden rätt, hur gör ni?
 
Toppen