• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bättra bärighet på gräsmatta

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Bra jobbat. Har du funderat på att dra fram el? Är sugen på det själv.
Det är ju lättgrävet i gräsmattan.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Att kommunen har regler om båtuppläggning kan jag förstå men att man inte skulle få ha sin bil hemma på tomten även om den är avställd låter ju vansinnigt.

Bennie
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Att kommunen har regler om båtuppläggning kan jag förstå men att man inte skulle få ha sin bil hemma på tomten även om den är avställd låter ju vansinnigt.

Bennie

Vad är skillnaden??? Om det är en stor husbil som står uppställd 6 månader på tomten eller en båt, har väl ingen betydelse. Jag menar naturligtvis rent juridiskt. Sen kan man tycka vad man vill (jag tycker också vad jag vill ) men lagen finns ju, eller???
//Tommy:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Sedan beror det ju ganska mycket på hur villaområdet ser ut? En rejäl husbil eller båt kan ju bli ganska dominerande på fel ställe. På andra ställen märks de ju knappt! :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Vad är skillnaden??? Om det är en stor husbil som står uppställd 6 månader på tomten eller en båt, har väl ingen betydelse. Jag menar naturligtvis rent juridiskt. Sen kan man tycka vad man vill (jag tycker också vad jag vill ) men lagen finns ju, eller???
//Tommy:)

Ponera att du bara har husbilen & använder den som nyttofordon. Utav någon anledning kan du inte köra bilen på ett halvår, skulle du då inte kunna ha bilen hemma utan blir tvingad att hyra in den någon annanstans? Det är ju befängt! Skulle gärna vilja läsa denna bestämmelse.

Bennie
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Ponera att du bara har husbilen & använder den som nyttofordon. Utav någon anledning kan du inte köra bilen på ett halvår, skulle du då inte kunna ha bilen hemma utan blir tvingad att hyra in den någon annanstans? Det är ju befängt! Skulle gärna vilja läsa denna bestämmelse.

Bennie

Du kan leta fram på nätet något som heter Plan och bygglagen (PBL 2011:900) där finns massor att läsa. Det är också så illa om man ska följa lagen så är det inte ens tillåtet att parkera sin egen eller arbetsgivarens firmabil typ Fiat Ducato eller liknande. Jag förstår din frustration men lagen är skriven så. Nu hör det till saken att det är inte troligt att kommunen kommer att jobba med detta, resurserna finns inte. Det finns många bestämmelser som du som fastighetsägare är skyldig att hålla reda på (står också i PBL). Det är kanske inte säkert att du enligt detaljplanen får ha två utfarter från din fastighet och kanske inte ens ut till den gata du har byggt den till. Ett bra tips är att ringa byggavdelningeni kommunen och fråga innan man gör en groda.
//Tommy:)
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Jag har ögnat igenom Plan- och Bygglagen (SFS 2010:900 ska det vara) och inte hittat något som reglerar den aktuella frågeställningen. Inte hittade jag något matnyttigt i Förordningen heller. Kanske har jag varit slarvig. Kan du Tommy tipsa något om vad jag skall leta vidare för att hitta. Ett adekvat rättsfall skulle vara intressant att studera.

Johan K.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Jag har ögnat igenom Plan- och Bygglagen (SFS 2010:900 ska det vara) och inte hittat något som reglerar den aktuella frågeställningen. Inte hittade jag något matnyttigt i Förordningen heller. Kanske har jag varit slarvig. Kan du Tommy tipsa något om vad jag skall leta vidare för att hitta. Ett adekvat rättsfall skulle vara intressant att studera.

Johan K.

Läs i 9 kap. Du måste även förstå vad innebörden i de olika "orden" är.
Som "det krävs bygglov för att uppföra en byggnad", ett bågtält eller wirewtält är en byggnad, alltså bygglov. Det krävs också marklov inom detaljplan om du ska fälla träd eller ändra marken höjdläge eller annan ändring än vad planen tillåter.
Jag vet att detta är svårt och även vi som jobbar med det här dagligen tycker det är svårt. Men faktum kvarstår ändå att lagen finns och byggnadsnämnderna runt om i Sverige har fått lite pekpinnar om att detta ska följas upp bättre.
//Tommy
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Tommy, tack för förklaringen nu är det förståeligt. Om man tolkar som du skriver är det fritt fram att ha husbilen på tomten bara man inte bygger in den.

Bennie:;)
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Är det så?
Att ett wiretält ät en byggnad....
En carport är en byggnad men ett tält?
En villavagn på en camping är ingen byggnad... Fast det är och fungerar så...
Vad är definitionen på en byggnad enl. Plan o bygglagen...

Jag tänkte fråga er proffs så slipper jag läsa lagen som f...N läser Bibeln :)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Tommy, tack för förklaringen nu är det förståeligt. Om man tolkar som du skriver är det fritt fram att ha husbilen på tomten bara man inte bygger in den.

Bennie:;)

Ja du Bennie, hade det varit så enkelt. Det är många andra faktorer som kan spela in. Men om tittar hastigt på det så är det så, meeeeen!! Det går inte att rakt av säga ja men jag tror de flesta inspektörer inte skulle dra igång något om det inte kommit in några klagomål.
//Tommy
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Är det så?
Att ett wiretält ät en byggnad....
En carport är en byggnad men ett tält?
En villavagn på en camping är ingen byggnad... Fast det är och fungerar så...
Vad är definitionen på en byggnad enl. Plan o bygglagen...

Jag tänkte fråga er proffs så slipper jag läsa lagen som f...N läser Bibeln :)

En byggnad definieras i plan- och bygglagen så som en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den.
En Carport är en byggnad, men när man räknar arean för att bestämma en sanktionsavgifts storlek så är detta en "öppenarea" och det finns inte någon beräkningsarea för sådan yta. Bygglov ska sökas. När det gäller wiretält, bågtält och egna snickrade skydd för båtar HB och husvagnar kräver bygglov om det finns tak, eller både tak och väggar, om man kan vistas i dem. Om en detaljplan inte tillåter sådan byggnad kan man söka ett tillfälligt bygglov i max 5 år med förlängning i max 5 år, totalt 10 år. För att krångla till det ytterligare så är det så här (inget jag uppmanar till). Om du bygger ett Wirewtält utan bygglov och du får av byggnadsnämnden besked om att du gjort dig skyldig till olovligt byggande så ska byggnadsnämnden utfärda ett föreläggande om rättelse. Detta kan ta ca 2 månader. Under denna tid kan du montera ned tältet. När sedan föreläggande vunnit laga kraft så finns ju inget tält att döma ut någon sanktionsavgift på.
Nu är väl risken stor att jag får många banner för att jag upplyst er om detta, men lagen är sådan.
Ha en skön o avkopplande helg.
//Tommy :):):)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Har just läst igenom alla inläggen i tråden.
Martin hade väl inte tänkt denna utveckling när han startade tråden. Ursäkta min "dikeskörning".
//Tommy
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Det var en högst relevant dikeskörning tycker jag! Alltid bra att veta vad som gäller, så får man göra sin egen riskbedömning.

Tack för alla inlägg, just nu lutar det mot en enkel lösning med gräsarmering i plast (C:a 1400 kr för 5 kvadratmeter som räcker till två spår c:a 50 cm breda, backar jag in så blir det perfekt). Så blir det troligen att leta inneförvaring över vintern istället.

Nu ser vi fram mot att molnen skingras och att vi får en fin Valborg!
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Snyggt!
En sån vacker vy kan ju inte grannarna klaga på :)
 

BGus

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Trosa
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Hej.
Vi väntar på vår första husbil. Kommer i juni säger leverantören. Vi måste också placera bilen på tomten och vi tog in pris på att iordningställa en yta på 8 x 3,0 m med gräsarmering. Detta blev dyrt tyckte vi. Allt mellan 57000 och 71000. Därmed gick vi från gräsarmering och kommer nu att göra jobbet med enbart rödfärgad granitsingel. I framtiden kan vi lägga gräsarmering om vi vill. Nu kostar jobbet ca 20000 kr. Allt kommer att göras kommande vecka. Hoppas allt blir som vi önskar.
//Thomas
Hur gick det? Är du nöjd?
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Många inlägg, men saknar en kommentar.
Har gård och rätt mycket uppställning av allehanda ting på olika ytor.
OBS uppställning på gräs ger enormt mycket kondens om det som står där är täckt. Hade jag ställt upp husbilen på gräs så hade jag absolut inte täckt den! Om jag prompt skulle täcka den hade jag sett till att täckningen slutade 40-50 cm ovan mark så det åtminstone ventilerar under chassiet.
Stor skillnad om man står på grus som dränerar + att nattdaggen försviner snabbt i stället för att stanna kvar halva dagen som det gör på hösten. Bäst är förstås en hård yta, dvs asfalt tex. Hade vår husbil uppställd en vinter hemma & då ställde jag den på en bred plattgång. Men det var plattor hela vägen & inte två hjulspår som man kan se ibland.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Hur gick det? Är du nöjd?
Nu efter 7 år kan jag konstatera att vi gjorde rätt, vi är jättenöjda. Platsen funkar bra och grannarna klagar inte. När vi täcker bilen med grått överdrag, blir bilen inte så framträdande.
Vi har bilen hemma varje vinter med grundvärme på. Ingen fukt, rost eller möss i bilen så här långt. I och med att bilen står på grusbädd, blir det ingen fukt under bilen. Det underliga är att även bromsskivorna klarar sig förunderligt bra, bara lite ytrost, som försvinner vid första inbromsningen.
 
Toppen