• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bättra bärighet på gräsmatta

F

F.d. 55665

Guest
Som nybliven ägare till 6,5 meter Hymer så inser jag att jag vill parkera på tomten. Har en bra gräsmatta men den är lite för ny för att bära bilen bra. Vill gärna att den fortfarande skall kunna se ut som en gräsmatta och minns att det finns block med hål i som gräs kan växa upp i samtidigt som bärigheten blir bättre.

Är det någon som har ett tips i detta hörnet. Skulle ju kunna vara plastmaterial med "bikakemönster" eller liknande. Eller några längder av sånt järn-material som finns som yta för att skrapa av fötter utanför dörrar.

Nästa steg är ju att ev på samma gräsmatta förvara över vintern. Tänker jag då helt fel när jag vill bevara gräsmattekänslan? Blir det fuktigare att stå över gräs än att stå på grusad/plattlagd yta? Tänker mig ett litet "båttält" över bilen över vintern.

Kanske skall jag gräva upp och grusa med plattor på toppen? Vet att djupet bara är mellan 25-45 cm till stenlagt underlag.

Tacksam för era tankar. Har tittat runt på byggmarknader utan att hitt något riktigt bra underlag.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Det finnes endel plast bikaker for dette formål, det er og flere typer betongstener som tillater gress å vokse så området ser ut som en gressmatte. Selv valgte jeg å grave ut, legge en grunnduk og fylle på med stenkross 8-11. Det ble billigere enn de andre alternativene og arbeidet ble omtrent som for betongstenene, noe mer enn plastbikubene som en i prinsippet kan legge på en gressmatte og vibrere ner. Plast ble dyreste alternativ etter gatesten - i overkant av 500 kr pr kvadratmeter pluss eventuellt bedre bærelag under. For parkering av husbil trenger en stabilt bærelag på 30 til 50 cm under. Selv parkerer jeg direkte på bærelaget :D

Nå finnes det plastarmering som ikke har samme bærighet, i form av en gjennombrutt duk som festes med stålklammer i en nyslått gressmatte - denne løsningen vurderte jeg ikke selv, har sett den nå i ettertid. Aner ikke hvordan den kommer ut i pris her i Sverige. Her vil en og ha problemer med bærelag hvis det er for svakt.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

"Du vill gärna att det ser ut som en gräsmatta . . . . " och det ville jag också en gång och använde de där stora betongplattorna med hål i för jorden.

Starka, tunga och i o f s ganska bra grejor för en bärande och grön yta, MEN -
när husbilen står där och skuggar så klarar sig inte gräset så bra och den där fina gröna ytan blev det inte så mycket av. Andra betongplattor kan ju se bra ut men ligger aldrig helt stilla och är bökiga att lägga om.

Nej, jag schaktade ur ordentligt, lät de där hålstenarna bli underlag för vanligt och pålitligt "väggrus", som man alltid kan jämna ut och hålla en bra yta på.

Det där lilla tjusiga kan man ju ordna till med andra grejor!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Ja gräsarmering var ordet, google gav ju snabbt många alternativ på det. Skall kolla med en av våra lokala markproduktsfirmor som kom upp på listan.

Känns nog dock som om gräva ut/markduk och lägga grus kanske är bästa valet, skall se vad jag orkar :). Skall ju åka husbil också.

Tack för förslagen!
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Hej.
Vi väntar på vår första husbil. Kommer i juni säger leverantören. Vi måste också placera bilen på tomten och vi tog in pris på att iordningställa en yta på 8 x 3,0 m med gräsarmering. Detta blev dyrt tyckte vi. Allt mellan 57000 och 71000. Därmed gick vi från gräsarmering och kommer nu att göra jobbet med enbart rödfärgad granitsingel. I framtiden kan vi lägga gräsarmering om vi vill. Nu kostar jobbet ca 20000 kr. Allt kommer att göras kommande vecka. Hoppas allt blir som vi önskar.
//Thomas
 

leihag

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Linköping
HBK-Nr
11558
Medlemskap
2023
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

hej !

Har precis i dag färdigställt ett projekt med gräsarmering för att kunna ställa upp och även tvätta mina bilar och husbil på gräsmattan. Har använt Turf Cell gräsarmering , ett lätt plast material med en bärighet på 40 ton/kvm. kostnad 200 :-/kvm
Marknadsförs av MARDAM AGENTUR, Mardam Agentur AB - MIA Betäckningar

leihag
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Hakke, spade og trillebår - og noen dager trim så var vår plass på 3,5x12m klar for ifylling av granitsingel. Total kostnad rundt 7000 kr og et par kilo fett :D:D

Justerte samtidig terrenget på eiendommen - ikke noe masse ble kjørt vekk.
Gravde med på stabil grunn - en sandmorene. La duk før 2 lastebillass med singel ble tippet på det hele. Planerte ut og reiste vekk mens det hele fikk sette seg.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Har läst någonstans att gräs ger en fuktigare miljö (mera markfukt) än grus. Jag hade valt bort gräs.

Helt riktigt en gräsyta avger avsevärt mer fukt, dessutom blir gräset gult under husbilen, även matjorden bör grävas bort.
En sådan här liten yta bör för en normalfrisk person inte vara några större problem att gräva för hand.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

När vi gjorde en uppställningsplats valde vi grusbädd. Med ett bärlager under samt markduk. Där är det nu fullt lagligt att tvätta bilen också. Det var riktigt roligt att leka Byggare Bob. Men det blir nog dyrt om man lejer ut det på firma. Valde även att sänka ner platsen till samma nivå som trottoaren, då skymmer den inte så mycket för grannen.
2012-09-02 11.42.20.jpg
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Ja, det får nog bli att plocka fram spaden, och om det försvinner några hekto på bilägaren så är det nog inte heller helt fel :)
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Märklig tråd det här - vi är ju överens allihop! Och trådstartaren har fått bra råd - tänk om det alltid var så!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Jag har asfalterat & platsen lutar en aning vilket gör att det alltid är torrt under bilen. Jag passade på när NCC lade om vägen i samhället vilket innebar att man kom ifrån framkörningskostnader för maskinerna. Kalaset slutade på 11000:- för 4x27 meter.

Bennie
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

När vi gjorde en uppställningsplats valde vi grusbädd. Med ett bärlager under samt markduk. Där är det nu fullt lagligt att tvätta bilen också. Det var riktigt roligt att leka Byggare Bob. Men det blir nog dyrt om man lejer ut det på firma. Valde även att sänka ner platsen till samma nivå som trottoaren, då skymmer den inte så mycket för grannen.
Visa bilaga 84010

Har du kollat med byggnadskontoret i kommunen så du inte behöver marklov för den här åtgärden? Enligt lagstiftningen är man i "gråzonen", alltså upp till kommunen att bestämma. Du behöver också ett tillfälligt bygglov för att ha din bil uppställd på tomten mer än en normal semester (ca 4 veckor) enligt lagstiftningen. Sedan vet jag att det förekommer olika krav i olika kommuner men det har kommit anvisningar att vi ska ta tag i detta och vara lite mer restriktiva. Husbilar och husvagnar börjar bli problem i villakvarteren runt om i Sverige. Om man gör något man inte har lov till kan det bli dyrt, minst ett prisbasbelopp (44.500:) eller dyrare beroende på vad man gjort. Så kolla med byggnadskontoret först innan ni lägger ner för mycket tid o pengar.
//Tommy
PS. Annars såg det ju riktigt proffsigt ut!!!!
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Hej!
Jo visst är det så. Nu står bilen endast där under de veckor på sommaren som vi inte brukar den. Har tillgång till inomhushall under hela året.

Men tack för tipset.
 
F

F.d. 55665

Guest
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Har du kollat med byggnadskontoret i kommunen så du inte behöver marklov för den här åtgärden? Enligt lagstiftningen är man i "gråzonen", alltså upp till kommunen att bestämma. Du behöver också ett tillfälligt bygglov för att ha din bil uppställd på tomten mer än en normal semester (ca 4 veckor) enligt lagstiftningen. Sedan vet jag att det förekommer olika krav i olika kommuner men det har kommit anvisningar att vi ska ta tag i detta och vara lite mer restriktiva. Husbilar och husvagnar börjar bli problem i villakvarteren runt om i Sverige. Om man gör något man inte har lov till kan det bli dyrt, minst ett prisbasbelopp (44.500:) eller dyrare beroende på vad man gjort. Så kolla med byggnadskontoret först innan ni lägger ner för mycket tid o pengar.
//Tommy
PS. Annars såg det ju riktigt proffsigt ut!!!!

Detta är ju tänkvärt. Här i västra Göteborg har ju kanske var 5:e granne en ganska stor båt uppställd (inte allt för vackert) längre än vintern är för en husbil. Inte kan det var mer tillåtet. Både höjd och längd ofta längre än en husbil. Nåväl, kanske bra att anpassa kostnaden på markinvesteringen så att den inte blir allt för stor ifall grannarna vill ha bort bilen. och inte minst snacka med närmaste omgivningen, bättre att förekomma än förekommas.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Detta är ju tänkvärt. Här i västra Göteborg har ju kanske var 5:e granne en ganska stor båt uppställd (inte allt för vackert) längre än vintern är för en husbil. Inte kan det var mer tillåtet. Både höjd och längd ofta längre än en husbil. Nåväl, kanske bra att anpassa kostnaden på markinvesteringen så att den inte blir allt för stor ifall grannarna vill ha bort bilen. och inte minst snacka med närmaste omgivningen, bättre att förekomma än förekommas.

Du har så rätt Martin. Min äldsta grabb bor i Uddevalla och varje gång jag är där så undrar man varför byggnadsnämnden inte tar tag i saken. Det är precis samma lagstiftning som gäller för uppställda båtar.
Många har ju köpt Wire-tält och små bågtält till sina husbilar o båtar. Dessa är också bygglovspliktiga och ska stå minst 4,5 meter från tomten. Tillika ska det vara minst 4 meter till närmsta byggnad, i annat fall ska man anordna ett säkert brandskydd i form av brandavskiljning enligt BBR. Om man inte följer dessa lagar och föreskrifter blir det en sanktionsavgift på 44.500:- samt ett föreläggande om rättelse. Nu är det ju så att så länge ingen klagar har byggnadsnämnderna inte tid och ork att agera men nu har det kommit direktiv att vi ska börja jobba med dessa "busar".
Detta är skrivit i all välmening och hoppas ingen tar illa vid sig för detta är inte meningen bara en info så ingen blir drabbad av extra utgifter.
Ha de gott så kanske vi ses på vägarna i sommar.
//Tommy :):)
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Bättra bärighet på gräsmatta

Ref inlägg 6, nu är P-platsen klar. Kan rekommendera att lägga flis (eller annat stenmaterial) för att undvika fukt under bilen.

Väntan på den nya bilen känns lång, men den som väntar på nå't gott, får alltid vänta för länge (eller hur var ordspråket?).

Från ax till limpa.

//Thomas
 

Bilagor

  • Husbils-P-1000.jpg
    Husbils-P-1000.jpg
    5,1 MB · Visningar: 46
  • Husbils-P-1053.jpg
    Husbils-P-1053.jpg
    4,5 MB · Visningar: 52
Toppen