• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa ringnycklarna

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Det var bättre förr, i alla fall när det gäller verktyg! Gillar Bahco av den gamla sorten som var tunna, lätta och den rätta böjen vid ringnyckeln. Plockade ihop lite olika sorter och jämförde. Snap-on som ska vara bäst gillar jag inte alls, är ju klumpiga och felvinklade. På bilden är det mest Biltema och vissa är ok.

Finns det någon som kan göra bra verktyg fortfarande?

IMG_6389.jpg

IMG_6390.jpg

IMG_6391.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.805
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bästa ringnycklarna

Snap-On är högt pris, tjockt krom och mycket marknadsföring. Handverktyg skall vara råkromade så att man får bra grepp, aldrig blankpolerade för då slinter man. Det är svårt att hitta riktiga proffsverktyg idag, Gedore, Hazet, Beta m.fl. finns väl bara i specialbutiker.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bästa ringnycklarna

Snap-On har väl livstids garanti? Det har/hade de i USA i alla fall. Där åkte deras servicebilar runt till verkstäderna och sålde verktyg. Samtidigt inventerade de gamla verktyg och bytte gratis ut de som var trasiga/slitna.
Jag vet inte om det är likadant i Sverige.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.805
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bästa ringnycklarna

Ganska vanlig amerikansk marknadsföring, det är ju ganska sällan verktygen går sönder, men det låter ju bra. Ofta använder man något som heter limited lifetime warranty, där bör man läsa undantagen noga innan man går på det. Livslängden på ett kvalitetsverktyg kan man närmast räkna i mansåldrar, men lika viktigt är ju att passformen i ring och gap är den rätta så man inte drar sönder saker i onödan, att man har så bra material att man kan göra tunn ring och smäckra käftar så att man verkligen kommer åt där man behöver, och som sagt inget blankpolerat krom. :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bästa ringnycklarna

Jag håller med dig Jonas, när det gäller pu-nycklar är Bacho nummer ett, vinklarna är en perfekt kompromiss och de är smidiga, däremot kan de svikta lite i den öppna ändan om man missbrukar dem på tex en fastrostad bromsrörsnippel, men då kan man ju ta fram de lite klumpigare och stabila varianterna just den gången, eller specialnyckeln för exakt just dessa bromsnipplar. :) (gärna svetsen också...)

Montreal, jag skulle vilja påstå att "Ganska vanlig amerikansk marknadsföring" faktiskt är styrkan med verktyg från Snap-on, det inte bara "låter bra" utan det fungerar faktiskt bra i praktiken också!
Utan att syna något finstilt avtal så brukar försäljaren renovera mina spärrskaft, byta ut någon spräckt hylsa ibland samt byta klingorna i stjärnmejslar. Det händer att han frågar mig "vad i h...... har du gjort, har du ett tre meter långt dragskaft eller?? :oops: Tja, jag ljuger inte för honom och vissa saker jag förstört har han inte tagit på garanti och det skulle inte jag gjort själv heller om rollerna varit omvända, vi vet båda hur det gått till.
Vi brukar säga att så länge man inte tappar bort verktygen så är snap-on inte speciellt dyrt, om de försvinner blir de jättedyra.

mvh jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.805
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bästa ringnycklarna

Kul att det finns något exempel på amerikanska garantier som fungerar. :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bästa ringnycklarna

Har fått byttet 2 Letherman verktøy, det eldste var 25 år når en sperre for et blad røk. Den gamle var en Supertool av første generasjon som ble byttet til dagens toppmodell Supertool 300. Den andre var bare 5 år så der ble det byttet alle slitedeler.

Men de har ikke ringnøkler.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bästa ringnycklarna

Som amatör föredrar jag nog blankförkromade verktyg. De är betydligt lättare att hålla rent. :)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Bästa ringnycklarna

Snap-On har ju även Elektroniska verktyg (diagnostik mm) som förmodligen inte håller en mansålder. Men om det är livstids garanti på dessa känner jag inte till.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Bästa ringnycklarna

Trasiga knogar!
Har ni inte hört talas om skyddshandskar???

Nä nu skojar jag, jag vet ju att de oftast ligger bredvid efter en stund när man försökt gänga på en mutter med handskarna på.
// Göte J
 

idemis

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025
Sv: Bästa ringnycklarna

Har ni provat Ampro som har hög kvalite till rimligt pris. Ok de har inte Bacho vinklingen men de lämnar också livstidsgaranti. Nu får man inte marknadsföra enligt lagen livstidsgaranti för vilken livstid gäller? Din eller verktygets?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Bästa ringnycklarna

Om du klickar på bilderna så ser du att Am-Pro är med bland mina nycklar. Tycker nog den inte hamnar i topp, klumpigare än Biltemas bästa och långt ifrån en gammal Bahco.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Bästa ringnycklarna

Det är inte ofta mina verktyg blir för slitna. Mitt största problem är att verktygen har fötter och gömmer sig. Jag skruvar mycket SAAB V4 samt sonett och där har man tummått på karossen och mm på motorn. Det är inte alltid det är lämpligt att lyssna på mig i dessa sammanhang. Håller med om att de blankpolerade verktygen i kombination med oljiga händer ibland bidrar till blodvite.
 

idemis

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025
Sv: Bästa ringnycklarna

Du visar Bacho i 10 mm men alla övriga i 12 mm. Kan det ha någon betydelse på tjockleken? Är en bultskalle högre än tjockleken på Ampro blocknyckel? Inte när jag kollar.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Bästa ringnycklarna

Du visar Bacho i 10 mm men alla övriga i 12 mm. Kan det ha någon betydelse på tjockleken? Är en bultskalle högre än tjockleken på Ampro blocknyckel? Inte när jag kollar.

Har ingen 12mm Bahco, endast en 10 mm. Gillar när de är tunna och lätta. 12mm har jag många av eftersom det är den jag använder mest. Använder dom mest till japanska motorcyklar som hobby. Am-Pro, Snapon och en av Biltemanycklrna tillhör en av sönerna som har magasinerat dom hos mig. Han är flygtekniker och när han började så hade han egen verktygslåda och då skulle det vara Snap-on, inget annat dög. Under åren har det blivit ca 15kg Snap-on i tum i den verktygsväskan så den är väl värd en mindre förmögenhet.
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Bästa ringnycklarna

Hej, tillverkas inte bacho ringnycklar längre? Köpte en på svedol för någon månad sen och tyckte den såg ut som de brukar.
 
Toppen