• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa/mest prisvärda gasolgrillen för husbilen

Bmp12

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Olofström
HBK-Nr
10515
Medlemskap
2024
Vi har en sådan här, de såldes ut i höstas för 650 Portabel gasolgrill, 2 brännare | Clas Ohlson sedan så ett litet campingbord att ställa den på. Vi är helnöjda och den funkar även att använda som ugn. Väldigt smidigt att där är 2 brännare tycker vi. Medföljer ingen regulator men en sådan här införskaffades i grannbutiken Regulatorset | Komplett regulatorset | NO BRAND EMV | Jula men du behöver ju bara köpa lämplig längd gasolslang. Det enda negativa är väl att den är lite tung pga gjutjärn i grillplattorna men här får man ta det onda med det goda.

Edit: Gasolgrill Sunwind Helle 440520 Bygghemma.se Frågan är om inte denna är likadan, annan design på reglage och avlastningsbord (finns uttag för det på Clas grillen) och rullbord. Grillplattor och i övrigt ser den likadan ut.

Visa bilaga 222383
Gasoluttag pga av säkerheten vid hanteringen
Grill som bränner uppifrån
Folie i botten som samlar upp droppet
Plattor till grytor
Svalnar på en kvart
Väger lite och tar liten plats
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.225
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej
Det var bara för att visa Bmp12 ett par exempel hur hur en sådan grill kan se ut. De flesta modeller finns i såväl 30 som 50 mbar.
Mvh. Klas Nilsson
OK ja så kan det ju vara. Jag blev bara lite förvirrad när det stod 50 mbar och TS frågade efter en som hen kunde använda till sitt yttre gasoluttag, vilket ju normalt borde vara 30 mbar. Då ber jag om ursäkt för missförstånd :)
 

Mulle mek

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
31677
Medlemskap
2024
Samtliga vi pratat med som äger en Weber Q 1000 är utomordentligt nöjda med den gasolgrillen.
Vi funderar på att köpa en sådan när vi kommer hem till Sverige igen från Altea i Spanien där vi övervintrar - men innan vi gör det, så vill vi gärna höra med er som äger en sådan och som eventuellt INTE är nöjd med den - finns det några klara nackdelar med den modellen ?

Vi följer väderleksrapporterna i Sverige mer eller mindre dagligen och ser att det vankas oväder i form av 10-15 cm snö i delar av Svealand och Gästrikland...
Här i Altea och Benidorm har vi idag 22 grader i skuggan och en 100% blå himmel, så vi blir nog kvar ytterligare en tid...!
Kan bara infoga mig i skaran av nöjda ägare, även om jag har efterföljaren Q1200. Så nöjd med den att jag funderar på att köpa storasystern Q 3000 till altanen hemma trots priset 5500-6000:-
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Kan bara infoga mig i skaran av nöjda ägare, även om jag har efterföljaren Q1200. Så nöjd med den att jag funderar på att köpa storasystern Q 3000 till altanen hemma trots priset 5500-6000:-
Började med att det behövdes ny gasolgrill vart 3:e år. Köpte en Weber Q300 för 15 år sedan. Förra året behövde jag byta brännare - 500 kr på Amazon. Kan rekomendera Weber
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
865
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Livar upp en gammal tråd.
Efter mycket velande från min sida, mest för att vi har varit så otroligt nöjda med Weber Q2200, så byttes den i alla fall ut mot en Cadac carry chef 30 med gaspatroner. så mycket lättare att hantera och mer mångsidig.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Bäst är väl Napoleon 285.?!
Men både priset och vikten är hög på den.

Själv har jag en Cadac Safari chef 2.
Den fungerar till det mesta, men man får inte plats så mycket på den.
Har samma, men har aldrig upplevt att den varit för liten. Jag menar, man ställer ju inte till med släktkalas när man är ute och reser med husbilen. I stället otroligt smidig och effektiv.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Cadac Carri Chef 2 med tillbehör sedan några år tillbaka. Tidigare också kört med Weber Q 2200 i många år, särskilt när vi hade husvagn och låg lite längre på samma ställe. Med husbil och mer resande känns Q grillen bökigare att rengöra, tyngre och bökigare att packa ihop. Webers Q-grillar är annars riktigt bra. Jag är dock imponerad av den lätta Cadacgrillen. Grillar och steker bra trots lätta galler och häll. Lätt att rengöra, lätt att packa ihop och lätt att förvara.
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Cadac är smidig att bära med sig.
Men många gånger tycker jag att det är för lite plats att grilla på. 4 stekta ägg och bacon till frukost får stekas i omgångar...

Hade även önskat justerbara ben på den. Lutar det bara lite så hamnar frukostäggen nästan på varandra...

Visa bilaga 222403
Vi har också denna tycker den smidig åker ofta fram efter vägen vid snabba stopp. Räcker för oss 2 personer. Änvänder även omani ugnen ställer sen ovanpå.Brukar ha 3-4 tuber med oss.
 

Bilagor

  • 20230918_184310.jpg
    20230918_184310.jpg
    2,4 MB · Visningar: 51

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
F
Visa bilaga 222383
Gasoluttag pga av säkerheten vid hanteringen
Grill som bränner uppifrån
Folie i botten som samlar upp droppet
Plattor till grytor
Svalnar på en kvart
Väger lite och tar liten plats
Visa bilaga 222383
Gasoluttag pga av säkerheten vid hanteringen
Grill som bränner uppifrån
Folie i botten som samlar upp droppet
Plattor till grytor
Svalnar på en kvart
Väger lite och tar liten plats
Den funkar bra till kött som ska grillas lite längre tid och vara genomstekt. Värdelös till oxbiffar som man vill ha rejäl grillyta på men röda/rosa i mitten. Gallret kommer för långt upp i högsta läget så de inte får plats och för långt ner i nästa läge så de inte går fin yta.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Vi har kört vår Weber Q1200 de senaste 15 åren och aldrig behövt byta ut en enda del i den. Tänkte byta ut den mot nå’n annan lättare grill i sommar men slog den tanken ur hågen efter att ha jämfört den med övriga grillar på marknaden.
//Kjell
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.722
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Vi har 2 st
en Safari chef 2
och en Royal camping
Cadac-Safari-Chef-2-LP.jpgroyal camping.jpg
Båda fungerar bra men kommer det besök så kommer den dubbellågiga grillen fram
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
865
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Vi blev med ett Tapas-set ifrån Cadac.
Ju mer vi använder denna, ju mer mångsidig ser vi att det är, och inser att vi gjorde rätt val att ställde undan webern.
 

Bilagor

  • 71776720571__C7AE7B69-0A70-475A-AFA9-0C2381CEA16F.jpeg
    71776720571__C7AE7B69-0A70-475A-AFA9-0C2381CEA16F.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 43

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.234
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det blev också min slutsats, så jag köpte till slut en gasolgrill. (Napoleon 285)
Med större gasolmunstycken blev den dessutom användbar vid låga utetemperaturer.

Priset, jag var hellre utan gasolgrill än köpte en som jag inte ville ha, när jag fick råd köpte jag Napoleongrillen.
Vikten, spelar ingen roll.
Tillägg.
Jag köpte en pizzasten till grillen, funkar fint.
Nu blir det go-pizza på färderna.
 
Toppen