• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa bankkort utomlands?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det som jag tycker är onödigt med Coop’s nya kort är själva årsavgiften. Varför i fridens namn ska jag betala lika mycket i årsavgift för Coops (Master Card) kort som ”säljer” samma tjänst som jag redan har genom mitt ordinarie bankkort (också Master Card)? Nä, Coop’s kort åker ut fr.o.m. den 5 mars!
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Kanske det nya Klarna Visa kortet om vilket läste jag häromdagen. Inga avgifter, om man betalar direkt, dvs man ska ha bankkonto kopplat till kortet, och man kan betala per månad men då tillkommer fakturaavgift på 29 kr tror jag.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
essge,så här står det på Forex hemsida,missade UTANFÖR EU
FOREX Kreditkort
Kreditkort.png


Länkar
Ansökan om Kredithöjning
Ansökan om Autogiro (pdf)
Logga in och se transaktioner
Skadeanmälan online
VISA Valutaomräknare

Vårt Betal- och kreditkort är ett Visakort som ger dig flexibilitet och bra villkor.

  • Upp till 56 dagars räntefri kredit
  • Extra försäkringsskydd både på resa och hemma
  • Rabatt på bland annat bensin, köp av valuta och besök i flygplatslounger
  • Inget valutaväxlingspåslag vid köp i utländsk valuta
  • Ingen avgift för uttag av kontanter i uttagsautomat utanför EU
JanneB,Klarna verkar inte funka för kontantuttag.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har Länsförsäkringars bankkort vilket jag är nöjd med.
Årsavgift 275 kr
Extra försäkringsskydd vid resa (gäller endast om 75 % av resan är betald med kortet) 0 kr
Kortköp utomlands* 0 kr
Kontantuttag i EU-länder* 0 kr
Kontantuttag utanför EU-länder* 35 kr
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Bensan, vad tar LF i växlingsavgift? Min princip är att årsavgift skall vara 0kr om kortgivare tar växlingsavgift (typ Norwegian). Finns ingen växlingsavgift, då betalar jag gärna en årsavgift. COOP var bäst, varken årsavgift för kortet eller växlingsavgift, tyvär snart historia... Utagsavgift inom EU bör vara 0kr, dvs samma som hemma, annars är det ingen vits med EU (i sådana här sammanhang).

Lite OT info:
En grej för dom som betalar i € via motagarens IBAN & BIC, gör det som SEPA betalning hos din bank, då är det gratis. Betalar man som ”utlandsbetalning”, då vill banken gärna ha 50kr för tjänsten, vilket är helt onödigt!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Dom tar ingen växlingsavgift, det är bara växlingskursen som avgör.
I villkoren står detta:
Växelkurs med mera Transaktioner i annan valuta växlas till svenska kronor och vid växling gäller av banken tillämpad växelkurs.
Växelkursen utgörs av en referensväxelkurs, som bestäms av Visa för detta ändamål och som gäller den dag transaktionen kommer Visa tillhanda, jämte ett valutaväxlingspåslag enligt den aktuella prislistan. Referensväxelkursen för en enskild transaktion meddelar banken kortinnehavaren på dennes begäran. Kortinnehavaren står eventuell valutarisk under tiden från transaktionsdagen till dess transaktionen kommer Visa tillhanda. Detta gäller även köp, kontantuttag och returer i Sverige i annan valuta än svenska kronor. Kortinnehavaren kan av säljföretag eller vid kontantuttag ges möjlighet att godkänna en transaktion som gjorts i annan valuta, i svenska kronor. Kortinnehavaren är då medveten om att: • det godkända beloppet i svenska kronor är det belopp som kommer att bokföras på kontot, • banken inte har någon kännedom om eller svarar för den omräkning som gjorts till svenska kronor och • den växlingskurs som tillämpas inte behöver vara densamma som banken skulle tillämpa för samma transaktion.
 

skogen

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2024
Forex har två kort
Gula kortet. 225kr år
Silver kortet. 20 kr månaden
 

Bilagor

  • 056D3068-F970-49CA-A508-2482D71A282E.jpeg
    056D3068-F970-49CA-A508-2482D71A282E.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 23

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Dock har LF en valutaväxlingsvagift

*Vid kortköp och kontantuttag utomlands tillkommer en valutaomräkningsavgift med 1,5 procent av valutakursen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Silver är bankkort utan kredit
Gula kreditkort
skiljer också i kostnad för kontantuttag,studera Forex hemsida
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Fick tips av en som kör Sverige-Spanien tur retur en gång i månaden att öppna konto i ett euroland så slipper man avgifter och valutaomräkningsavgifter och dåliga valuta kurser.Så jag öppnade konto i Nordea Finland.Sätter in pengar när eurokursen är låg, (om den nu är låg någongång).Fungerar perfekt med deras Visa Electron kort.Behöver inte vara Nordea går lika bra med vilken bank som helst.
Mvh.s670sl
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Om man som jag har en svår allergi mot avgifter som inte ger något mervärde, ser jag hittills i tråden tre alternativ om man vill använda kortet till både inköp och kontantuttag. Alla tre är Mastercard debitkort; man fyller på pengar före användande.
Lite jämförelser med vad några verkliga köp med FB har kostat mig, ställt mot en valutakonvertering gjord på Currency Converter | Foreign Exchange Rates Calculator | Mastercard för PFC, respektive på Transfer Money Online | Send Money Abroad with TransferWise för TW, visar en liten fördel för Ferratum. PFC och TW låg mycket nära varandra och var mellan 0,1% - 0,4% dyrare än FB.
Inga stora skillnader, alla tre korten ger en bra växelkurs. Andra valutor vid andra tidpunkter kan säkert ge ett annat resultat.
Jag kommer att fortsätta med FB som huvudkort utomlands men skaffa ett PFC som reservkort.

Fördel FB är en relativt hög gräns innan kontantuttag börjar kosta, samt att det går att ha en buffert lättillgängligt parkerad på ett sparkonto hos dem. Bufferten kan direkt utan fördröjning flyttas till transaktionskontot dit kortet är kopplat. De har också Maltesisk insättningsgaranti för kontot.

Fördelen med PFC är att man enkelt och sekundsnabbt kan fylla på sitt konto med Swish.

Tack för tips så långt och fyll gärna på med flera bra kort att använda i utlandet.

P.S.
I Sverige använder jag Preem Mastercard. Ingen årsavgift, men 0,5% på summa inköp med kortet återbetalas som en kontantbonus. Inte så mycket, men bättre att få betalt för att använda kortet än att betala årsavgift till banken.
Preem Mastercard - Preem.se
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Dock har LF en valutaväxlingsvagift

*Vid kortköp och kontantuttag utomlands tillkommer en valutaomräkningsavgift med 1,5 procent av valutakursen.

Var har du fått detta ifrån? Jag kan inte hitta det på LF's hemsida, Bara vad jag skrivit i mina tidigare 2 inlägg.
 
Toppen