Om man som jag har en svår allergi mot avgifter som inte ger något mervärde, ser jag hittills i tråden tre alternativ om man vill använda kortet till både inköp och kontantuttag. Alla tre är Mastercard debitkort; man fyller på pengar före användande.
Lite jämförelser med vad några verkliga köp med FB har kostat mig, ställt mot en valutakonvertering gjord på
Currency Converter | Foreign Exchange Rates Calculator | Mastercard för PFC, respektive på
Transfer Money Online | Send Money Abroad with TransferWise för TW, visar en liten fördel för Ferratum. PFC och TW låg mycket nära varandra och var mellan 0,1% - 0,4% dyrare än FB.
Inga stora skillnader, alla tre korten ger en bra växelkurs. Andra valutor vid andra tidpunkter kan säkert ge ett annat resultat.
Jag kommer att fortsätta med FB som huvudkort utomlands men skaffa ett PFC som reservkort.
Fördel FB är en relativt hög gräns innan kontantuttag börjar kosta, samt att det går att ha en buffert lättillgängligt parkerad på ett sparkonto hos dem. Bufferten kan direkt utan fördröjning flyttas till transaktionskontot dit kortet är kopplat. De har också Maltesisk insättningsgaranti för kontot.
Fördelen med PFC är att man enkelt och sekundsnabbt kan fylla på sitt konto med Swish.
Tack för tips så långt och fyll gärna på med flera bra kort att använda i utlandet.
P.S.
I Sverige använder jag Preem Mastercard. Ingen årsavgift, men 0,5% på summa inköp med kortet återbetalas som en kontantbonus. Inte så mycket, men bättre att få betalt för att använda kortet än att betala årsavgift till banken.
Preem Mastercard - Preem.se