• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avstånd mellan husbilar

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
4meter existerar inte ,varken på parkeringen eller på ställplatsen utomlands ,har du lämnat så stor luckan då är det alltid någon som klämmer sig imellan oftast med gul registreringsskylt !
Det var inte ett svar på min fråga.
Min fråga riktar sig till vad dom som tycker att det skall vara 4 meter emellan gör!
Inget annat, även om du har rätt, vilket även framgår i fler inlägg i tråden
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Nu är det dags för mig attfå gnälla lite!

Parkerade för natten i Romme Alpin, tå av anläggningen önskad parkeringsrad (10), vi är då enda fordon på parkeringen, och ställer oss kanske 4-5 meter in på raden där det är plant och fint.
Senare på kvällen kommer kommer ytterligare en husbil, och klämmer sig in på luckan utanför oss, trots 40-50m fri yta innanför oss...

Förutom att de effektivt förtar hela vår utsikt (vi parkerade för att se backen), så är det mindre än vad som rekommenderas av säkerhetsskäl mellan husbilar och husvagnar på camping.

Är det bara jag som är gnällig?

Visa bilaga 219684
Det här är som vi säger ett ID10T fel som man råkar ut för ibland.
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
4meter existerar inte ,varken på parkeringen eller på ställplatsen utomlands ,har du lämnat så stor luckan då är det alltid någon som klämmer sig imellan oftast med gul registreringsskylt !
Det är rätt dom med gul skylt bor 220/kvadratkilometer vi är 22/kvadratkilometer. Det skulle kunna ses som en förmildrande omständighet. För övrigt anser jag att dom med gul skylt är trevliga, vi har ofta ett gemensamt språk.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Jag stod själv på en stor yta i fjällen för ett par år sedan. Då kommer en och ställer sig till vänster om oss med ca 1m lucka. Jag gick ut och hälsade trevligt och bad honom flytta på sig. Han ursäktade sig, hoppade in och ställde sig 1m till höger om mig. Då flyttade jag till andra sidan planen.

Kan ha överseende på en fylld parkering eller ställplats, men inte när man står själv i det fria.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.577
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Nu är det dags för mig attfå gnälla lite!

Parkerade för natten i Romme Alpin, tå av anläggningen önskad parkeringsrad (10), vi är då enda fordon på parkeringen, och ställer oss kanske 4-5 meter in på raden där det är plant och fint.
Senare på kvällen kommer kommer ytterligare en husbil, och klämmer sig in på luckan utanför oss, trots 40-50m fri yta innanför oss...

Förutom att de effektivt förtar hela vår utsikt (vi parkerade för att se backen), så är det mindre än vad som rekommenderas av säkerhetsskäl mellan husbilar och husvagnar på camping.

Är det bara jag som är gnällig?

Visa bilaga 219684
Helt OK avstånd på ställplats men onödigt att ställa sig där då det är gott om plats.

Någon påstod att han alltid ställer sig fyra m från av säkerhetsskäl. Har man den åsikten bör man kanske välja campingar annars blir det alltid någon som fyller upp luckan framåt kvällen.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Helt OK avstånd på ställplats men onödigt att ställa sig där då det är gott om plats.

Någon påstod att han alltid ställer sig fyra m från av säkerhetsskäl. Har man den åsikten bör man kanske välja campingar annars blir det alltid någon som fyller upp luckan framåt kvällen.
Njaaaa, det var en i tråden som altid åker vidare om det är så (sen om det är IRL eller INL vet jag inte), så chansen finns…
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Varför är det sånt krav mellan bilar. Titta i juli i exvis Smögen. Alla båtar ligger dikt an. Dessutom om de har gasolläcka rinner gasen ner i botten. På bilar är det hål i botten på gasolskåpet och gasen blir utspädd. Jag tycker skillnaden är märklig. Per-Åke
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Varför är det sånt krav mellan bilar. Titta i juli i exvis Smögen. Alla båtar ligger dikt an. Dessutom om de har gasolläcka rinner gasen ner i botten. På bilar är det hål i botten på gasolskåpet och gasen blir utspädd. Jag tycker skillnaden är märklig. Per-Åke
Detta är min favorittråd, går alltid in en till. I vart fall om man kommer utanför S kolla #5
 

Oboyen

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Sollefteå
HBK-Nr
25684
Medlemskap
2024
Ställde mig bakom en Transport bil som tydligen var omgjord på något sätt i höstas, va 2,5,m meter bakom. Ut kommer en förfriskad man o säger att kan du flytta på dig ett par meter för din värmare komma leva om så jäkligt så vi kommer inte kunna somna, det blåste upp till storm kan jag säga, jag sa Nej, har kört ner stödbena, jag står bra här (mellan två andra husbilar för man står på rad efter varandra) de som stog bakom mig hade flyttat på sig för att denna person varit ut o skällt på dom som jäkla speccs vet inte hur det stavas men tolkar det att de var tyskar? Vet inte var han fick för sig att min värmare skulle hålla honom vaken som vi inte ens hör, vad jag vill ha sagt är att det verkar finna många olika åsikter och tankar som kanske inte alltid är rimligt.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Varför är det sånt krav mellan bilar. Titta i juli i exvis Smögen. Alla båtar ligger dikt an. Dessutom om de har gasolläcka rinner gasen ner i botten. På bilar är det hål i botten på gasolskåpet och gasen blir utspädd. Jag tycker skillnaden är märklig. Per-Åke
Fyrametersrekommendationen kommer ursprungligen från en riskanalys som utförts av statens Räddningsverk ( numer MSB) med syfte att reducera riskerna på campingar, husvagnar med förtält blev vanligare och vanligare och säkerheten behövde förbättras. Man kom då fram till att fyra m var ett acceptabelt avstånd.
Om man jämför risken på en ställplats med risken på en camping märker man en väsentlig skillnad, både vad avser sannolikhet och konsekvens. Med bibehållen säkerhet kan förmodligen avståndet halveras på en ställplats men då tär man ju trivselavståndet
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.615
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Så här har jag skrivit flera gånger tidigare när 4-metersregelns bakgrund vari på tal:

På den tiden som tält var totalt dominerande, rekommenderades ett "trivselavstånd" på minst fyra meter.
(Antagligen var tanken att man inte så tydligt skulle hör vad grannen hade för sig i sitt tält...)
När så småningom brandsäkerhetsaspekten började aktualiseras, ansågs detta trivselavstånd vara tillfyllest även ur brandsäkerhetssynpunkt.
(Källa: Campingpatser – planering och utformning; Naturvårdsverket/Planverket/Socialstyrelsen; Liber Förlag/Allmänna Förlaget, 1978.)


Pålle
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Så här har jag skrivit flera gånger tidigare när 4-metersregelns bakgrund vari på tal:

På den tiden som tält var totalt dominerande, rekommenderades ett "trivselavstånd" på minst fyra meter.
(Antagligen var tanken att man inte så tydligt skulle hör vad grannen hade för sig i sitt tält...)
När så småningom brandsäkerhetsaspekten började aktualiseras, ansågs detta trivselavstånd vara tillfyllest även ur brandsäkerhetssynpunkt.
(Källa: Campingpatser – planering och utformning; Naturvårdsverket/Planverket/Socialstyrelsen; Liber Förlag/Allmänna Förlaget, 1978.)


Pålle
Ja det var väl lämpligt att man även ur säkerhetssynpunkt enades om 4 m. Jag har i samband med någon säkerhetsutbildning sett delar av den säkerhetsutredning som gjordes av SRV och där beaktades en mängd olika scenarier som kunde uppstå på en camping.
 
Toppen