• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avstånd mellan husbilar

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Nu är det dags för mig attfå gnälla lite!

Parkerade för natten i Romme Alpin, tå av anläggningen önskad parkeringsrad (10), vi är då enda fordon på parkeringen, och ställer oss kanske 4-5 meter in på raden där det är plant och fint.
Senare på kvällen kommer kommer ytterligare en husbil, och klämmer sig in på luckan utanför oss, trots 40-50m fri yta innanför oss...

Förutom att de effektivt förtar hela vår utsikt (vi parkerade för att se backen), så är det mindre än vad som rekommenderas av säkerhetsskäl mellan husbilar och husvagnar på camping.

Är det bara jag som är gnällig?

IMG_20211227_084540__01.jpg
 

victor2015

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Bjuv
HBK-Nr
21727
Medlemskap
2025
Nu är det dags för mig attfå gnälla lite!

Parkerade för natten i Romme Alpin, tå av anläggningen önskad parkeringsrad (10), vi är då enda fordon på parkeringen, och ställer oss kanske 4-5 meter in på raden där det är plant och fint.
Senare på kvällen kommer kommer ytterligare en husbil, och klämmer sig in på luckan utanför oss, trots 40-50m fri yta innanför oss...

Förutom att de effektivt förtar hela vår utsikt (vi parkerade för att se backen), så är det mindre än vad som rekommenderas av säkerhetsskäl mellan husbilar och husvagnar på camping.

Är det bara jag som är gnällig?

Visa bilaga 219684
Hade nog gått ut och sagt åt att hålla lite bättre avstånd och detta utan på något sätt verka gnällig. Det finns ju faktiskt lite avstånd att hålla sig till.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.090
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nu är det dags för mig attfå gnälla lite!

Parkerade för natten i Romme Alpin, tå av anläggningen önskad parkeringsrad (10), vi är då enda fordon på parkeringen, och ställer oss kanske 4-5 meter in på raden där det är plant och fint.
Senare på kvällen kommer kommer ytterligare en husbil, och klämmer sig in på luckan utanför oss, trots 40-50m fri yta innanför oss...

Förutom att de effektivt förtar hela vår utsikt (vi parkerade för att se backen), så är det mindre än vad som rekommenderas av säkerhetsskäl mellan husbilar och husvagnar på camping.

Är det bara jag som är gnällig?

Visa bilaga 219684
Det är en helt vanlig parkering så några säkerhetsavstånd gäller inte,bilen som parkerat bredvid dig har inte gjort något fel, det finns alltid den här typen som vill stå bland "alla" andra tyvärr,du lämnad helt enkelt för stor lucka till stolpen med parkeringsskylten, eftersom du har motorn igång får du backa 20m då har du fri utsikt.
När det gäller fendrar som hänvisas till ovan så har jag råkat ut för samma sak på sjön,därför hänger jag inte ut fendrar för att bjuda in någon.
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Går alltid in en till. Tur jag hade en Plåtis annars hade det blivit knöligt att öppna dörren. Le Boulou tror jag det stavas. Gott Slut. (Säger man ens så?) katten gick ut genom bakdörrarna
 

Bilagor

  • 166AF100-3C59-49E6-8361-AC11878A4F77.jpeg
    166AF100-3C59-49E6-8361-AC11878A4F77.jpeg
    781,8 KB · Visningar: 140
Senast ändrad:

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Nu är det dags för mig attfå gnälla lite!

Parkerade för natten i Romme Alpin, tå av anläggningen önskad parkeringsrad (10), vi är då enda fordon på parkeringen, och ställer oss kanske 4-5 meter in på raden där det är plant och fint.
Senare på kvällen kommer kommer ytterligare en husbil, och klämmer sig in på luckan utanför oss, trots 40-50m fri yta innanför oss...

Förutom att de effektivt förtar hela vår utsikt (vi parkerade för att se backen), så är det mindre än vad som rekommenderas av säkerhetsskäl mellan husbilar och husvagnar på camping.

Är det bara jag som är gnällig?

Visa bilaga 219684
Håller med dig att det finns en hel del parkeringsterrorister när man har husbil. Säkerhetsavståndet är det ju respektiver räddningstjänst som bestämmer. Men av självbevarelsedrift tycker jag inte om att det parkeras mindre än 4m mellan bilarna. Att jag håller ordning på min gasolanläggning, gör ju inte att jag vet hur den som parkerar bredvid mig har det ställt.
"Kompisparkering" på ställplatser, när man ställer sig med bodelsdörrarna mot varandra, gör att avståndet till nästa bil blir onödigt litet.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Det är en helt vanlig parkering så några säkerhetsavstånd gäller inte,bilen som parkerat bredvid dig har inte gjort något fel, det finns alltid den här typen som vill stå bland "alla" andra tyvärr,du lämnad helt enkelt för stor lucka till stolpen med parkeringsskylten, eftersom du har motorn igång får du backa 20m då har du fri utsikt.
När det gäller fendrar som hänvisas till ovan så har jag råkat ut för samma sak på sjön,därför hänger jag inte ut fendrar för att bjuda in någon.
Både ja och nej.
Anläggningen hänvisar folk som vill stå över natten till denna rad för att inte vara "i vägen" för någon, så riktigt "vanlig parkering" är det inte (annat än i lagens mening).

Hade jag tyckt det varit för jobbigt så hade jag sagt till, eller parkerat om, men nu orkade jag inte varken eller (särskilt inte med ett par öl innanför bältet vid 22.30).

Det jag mest blir förvånad över är den totala avsaknaden av säkerhetstänkande, helt bortsett från vilka regler som gäller.

Motorn var igång då bilden togs på morgonen, och vi var på väg bort.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.090
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Både ja och nej.
Anläggningen hänvisar folk som vill stå över natten till denna rad för att inte vara "i vägen" för någon, så riktigt "vanlig parkering" är det inte (annat än i lagens mening).

Hade jag tyckt det varit för jobbigt så hade jag sagt till, eller parkerat om, men nu orkade jag inte varken eller (särskilt inte med ett par öl innanför bältet vid 22.30).

Det jag mest blir förvånad över är den totala avsaknaden av säkerhetstänkande, helt bortsett från vilka regler som gäller.

Motorn var igång då bilden togs på morgonen, och vi var på väg bort.
Visst skulle din granne kunnat ta ut bättre avstånd eller parkerat någon annanstans.
Det tycks finns en missuppfattning att 4 m gäller som avstånd mellan bilar vid nattparkering, det finns ingen sådan lag,kommer du utanför svenska gränsen, får man ibland vara nöjd om det går att öppna dörren helt,jag har aldrig upplevt detta som ett problem.
 

ilon

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33066
Medlemskap
2024
Visst skulle din granne kunnat ta ut bättre avstånd eller parkerat någon annanstans.
Det tycks finns en missuppfattning att 4 m gäller som avstånd mellan bilar vid nattparkering, det finns ingen sådan lag,kommer du utanför svenska gränsen, får man ibland vara nöjd om det går att öppna dörren helt,jag har aldrig upplevt detta som ett problem.
Det var ju också därför jag uttryckligen skrev att det ju i lagens mening enbart är vanlig parkering.

Hos mig finns ingen missuppfattning om att man måste parkera med avstånd till bilen brevid. MEN... Om parkeringen (bokstavligt) är en hel åker, som dessutom är tom, och man (gissningsvis) har 20kg gasol i fordonet.. Varför då välja att ställa sig mindre än 3 meter från ett annat fordon med samma förutsättningar?

Jag förväntar mig inte att du ska mirakulöst plötsligt ska ändra åsikt, då hade du nog inte från början skrivit som du gjort, men det vore intressant att se lite argument för rimligheten i beteendet, då det iaf I mina ögon ser ut som att du försvarar beteendet.


Oavsett vilket, jag fortsätter att parkera med avstånd till andra fordon om möjligt, i de fall då jag har mina gaskranar öppna. Det känns som ett enkelt sätt att öka säkerheten ytterligare ett snäpp.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.090
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det var ju också därför jag uttryckligen skrev att det ju i lagens mening enbart är vanlig parkering.

Hos mig finns ingen missuppfattning om att man måste parkera med avstånd till bilen brevid. MEN... Om parkeringen (bokstavligt) är en hel åker, som dessutom är tom, och man (gissningsvis) har 20kg gasol i fordonet.. Varför då välja att ställa sig mindre än 3 meter från ett annat fordon med samma förutsättningar?

Jag förväntar mig inte att du ska mirakulöst plötsligt ska ändra åsikt, då hade du nog inte från början skrivit som du gjort, men det vore intressant att se lite argument för rimligheten i beteendet, då det iaf I mina ögon ser ut som att du försvarar beteendet.


Oavsett vilket, jag fortsätter att parkera med avstånd till andra fordon om möjligt, i de fall då jag har mina gaskranar öppna. Det känns som ett enkelt sätt att öka säkerheten ytterligare ett snäpp.
Jag har aldrig argumenterat för rimligheten i beteendet.
När det gäller risk däremot har jag en helt annan syn på ,resan till skidbacken är betydligt farligare än att stå med 3 meters lucka en natt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.781
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det var ju också därför jag uttryckligen skrev att det ju i lagens mening enbart är vanlig parkering.

Hos mig finns ingen missuppfattning om att man måste parkera med avstånd till bilen brevid. MEN... Om parkeringen (bokstavligt) är en hel åker, som dessutom är tom, och man (gissningsvis) har 20kg gasol i fordonet.. Varför då välja att ställa sig mindre än 3 meter från ett annat fordon med samma förutsättningar?

Jag förväntar mig inte att du ska mirakulöst plötsligt ska ändra åsikt, då hade du nog inte från början skrivit som du gjort, men det vore intressant att se lite argument för rimligheten i beteendet, då det iaf I mina ögon ser ut som att du försvarar beteendet.


Oavsett vilket, jag fortsätter att parkera med avstånd till andra fordon om möjligt, i de fall då jag har mina gaskranar öppna. Det känns som ett enkelt sätt att öka säkerheten ytterligare ett snäpp.

Jag har gärna rejält avstånd till grannarna när vi stannar för natten, men att diskutera det med tanken att man har en viss mängd gas ombord, eller med att gaskranarna är öppna förstår jag inte!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag har en egen teori om vindruveklasbildning, och det är helt enkelt att husbilar är flockvarelser som vill klumpa samman sig på vintern för att få lä och öka välbefinnandet lite grann.
På samma sätt som på sommaren när en ensam husbil borta i ett hörn på en jätteparkering ofta drar till sig mindre varelser som personbilar, som då verkar söka skydd för solen i stället för kylan.
Kan ha fel, men praktiska erfarenheter talar för att det är ett normalt medfött beteende och inte något av fri illvilja :p.

M.v.h. JANKRO.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi stod på en stor parkering som var fylld till en tredjedel (alltså mycket gott om lediga platser utanför bild), lämnade en lucka till närmaste bilen till vänster och 3 lediga platser till höger innan nästa bil. Vår bil plåtisen till vänster. När vi kom tillbaka efter en promenad så hade vi fått en (sällskapssjuk?) granne till höger….. det var inte många centimeter emellan. ;)

1FD7BE66-6377-448A-A31A-B822D19DA661.jpeg
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Om ni kommer dit, och det är fullt, med 4 meters principen, vad gör ni då?
4meter existerar inte ,varken på parkeringen eller på ställplatsen utomlands ,har du lämnat så stor luckan då är det alltid någon som klämmer sig imellan oftast med gul registreringsskylt !
 
Toppen