• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avgasrör

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Hej

Någon som vet var man får tag i avgasrör ev. ljuddämpare till en Ducato 1991 med AL-Ko chassi ? Den är halvintegrerad men original fiat rör passar inte.
Kanske man kan plocka ihop krökar och rör på Biltema. Någon som provat ?
Kjelle
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Avgasrör

Kolla med Ferrita i Köping. telefon, nr. 0221-18070. Dom tillverkar rostfria avgassystem och jag är övertygad om att dom har mallar till din bil.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
512
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Avgasrör

Ljuddämpare brukar vara orginal fiat, rör mellan AL-KOs egna.
Till min år 2000 får man svetsa ihop AL-KO röret med orginalburkarna....
AL-KO rören är dyra ,
Men ett noname höll nått år till min,
AL-KO 90graderskröken har nu hållit i många år....
 

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Avgasrör

Tja, vårt slutrör från ljuddämparen ut var fullständigt upprostat efter 5 år så det blev ombesiktning (eftersom de inte kunde göra avgaskontroll). Det var inget originalrör utan Adria hade beställt special från någon rörknick i Italien som valt uslaste material. Att beställa reserv avråddes från importören Kabe - det var "bortkastade pengar". Det blev specialbeställning på verkstad - de valde rejäla rostfria rör som svetsades ihop. Som tur var så gick det med nöd och näppe att använda originalröret som mall. Billigt blev det ju inte :(- ca 2500:- men nu håller det bilen ut - och sedan kan man sälja det på Blocket.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Avgasrör

Jag fick problem med för höga avgasvärden och igår ramlade ljuddämpare ner om den har läckt så kan det ju bidragit till dom höga värdena.
Min lät inte så så mycket mer så det kan ju bli bara ersätta med ert rör och 10 kilo lättare bil...
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Avgasrör

Hej

Avgasröret fixat med Biltemarör och krökar. Det gick åt lite gas också för lite extra rörkrökning :rolleyes:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Avgasrör

Har för mig att A.Augustin har system anpassade till Al-ko chassie.
Men då måste man nog skicka ett mail för att få rätt. Upptäckte detta efter eget bygge,tyvärr.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Avgasrör

Finns inga avgaskrav till så gamla bilar, bäst är att gå till en rörkrökare oftast American racing (jänkare) och bygga ett system inga stora problem till en så enkel bil som Ducato med eller utan Alko Chassi. Men det finns givetvis hos Raka Rör eller Feritta det bli lite högre pris bara.
 
Toppen