• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avfuktare

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Varför byter man ut fuktskadade delar som det även blivit mögel på i en husbil om det räcker med en fuktavskiljare för att bli av med det?
Torkad mögel är väl en hälsofara eller?
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
"Våldsamma aversion " var väl en våldsamt överdrivet Monrtreal ;). Men det faktum att två Torrbollar i en stängt personbil som redovisas i "Varning för torrbollen" kan samla på sig fukt från flera hundra kubikmeter omgivningsluft borde väl mana till eftertanke. Inte minst för dem som tar mängden vatten i en Torrboll som intäkt på att den är effektiv. Notera att händelsen med personbilen är granskad och falsifierad av flera sakkunniga. Och till Mats S vill jag säga att jag välkomnar en medlem som uppenbart också vet hur man kan mäta luftfuktighet med en termometer, något som jag tidigare blivit häcklad för att ha framfört.
Däremot förstår jag inte : "Om man vänder på ditt resonemang skulle det inte heller kunna vara fuktigare inne i en byggnad vintertid än vad det är i luften utomhus.". Vad jag framför är att fuktnivån inne och ute jämnas ut, och går snabbare med en avfuktare i husbilen. Även med en till synes minimal öppning/strypning. Notera att det inte handlar om luftväxling.
// Conny
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
RF% ökar med sjunkande temperatur. 100% är max.
Kall luft kan inte bära lika mycket vatten som varm luft.
Tydligast kan man se det utomhus vår och höst när temperaturen faller snabbt på kvällen.
Då blir det dimma dvs daggpunkten ( 100% RF) uppstår snabbt pga den sjunkande temperaturen.
Under dagen kan det vara ganska varmt ute och då kan luften bära mera vatten.

Samma förfarande kan man se i husbilen om man campar på vintern.
Då blir det blött på framrutan inne i bilen pga den kalla framrutan.
Samma sak kan uppstå i garaget i bilen om det är kallt där.

Som det har skrivits om tidigare kan det vara vettigt att ha skåpluckor etc. öppna. Jag tycker att man ska sträva att försöka ha samma temperatur överallt i bilen. På köpet får man bästa möjliga luftväxling när luckor etc är öppna.

Alla har inte tillgång till el under vintern. Då är en avfuktare ingen option.
De som använder en avfuktare skriver att det det fungerar bra. Så det verkar vara ett bra alternativ om man har tillgång till el.

Om det är mögel inne i bilen kan det vara läckage. Det har också skrivits i tråden.
Det kan vara värt att lägga lite tid på att kolla upp.

Sen har vi torrbollarna. Det finns en baksida med att använda dom.
Torrbollar, fukt och metall i närheten brukar inte vara någon bra kombination.
Metallen kan bli angripen och rosta.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
"Våldsamma aversion " var väl en våldsamt överdrivet Monrtreal ;). Men det faktum att två Torrbollar i en stängt personbil som redovisas i "Varning för torrbollen" kan samla på sig fukt från flera hundra kubikmeter omgivningsluft borde väl mana till eftertanke. Inte minst för dem som tar mängden vatten i en Torrboll som intäkt på att den är effektiv. Notera att händelsen med personbilen är granskad och falsifierad av flera sakkunniga. Och till Mats S vill jag säga att jag välkomnar en medlem som uppenbart också vet hur man kan mäta luftfuktighet med en termometer, något som jag tidigare blivit häcklad för att ha framfört.
Däremot förstår jag inte : "Om man vänder på ditt resonemang skulle det inte heller kunna vara fuktigare inne i en byggnad vintertid än vad det är i luften utomhus.". Vad jag framför är att fuktnivån inne och ute jämnas ut, och går snabbare med en avfuktare i husbilen. Även med en till synes minimal öppning/strypning. Notera att det inte handlar om luftväxling.
// Conny
Conny, ingen påstår väl att man kan uppnå ett absolut statiskt läge där det konstant är lägre luftfuktighet inne i en bil jämfört med utanför bilen UTAN några löpande insatser ?

Att naturkrafterna arbetar mot en utjämning är ju tämligen klart men hur effektiv och snabb den är beror på en massa faktorer. Utan att vara experter på ämnet och med bara logik kan vi väl ändå vara överens om att kontaktytan mellan den fuktigare och den torrare luften samt skillnaden i luftfuktighet är dom avgörande faktorerna, ja förutom den allmänna trögheten för fukt att förflytta sig genom stillastående luft.

Dina torrbollar i din Corvette har säkert hjälpt till att avfukta även luften utanför bilen men jag är övertygad om att dom under den tid dom var effektiva även sett till att hålla en lägre luftfuktighet inne i bilen än utanför. Det var väl ändå syftet?

Ingen tror väl heller att man kan starta en avfuktare ett par dagar och sen bara dra ur sladden för resten av vintern? Det är ett konstant arbete precis som det är att värma upp våra hus när det är kallt ute. Med stängda dörrar och fönster kan vi få värmen att stanna men bara ett tag. Med konstant uppvärmning får vi varmt och gott hela tiden även fast kylan bankar på dörren.

Med din logik (utan att räkna med tröghet, effektivitet eller tid) skulle det heller aldrig gå att värma upp våra hus vi bor i. Vi skulle bara frysa ihjäl i våra ändlösa försök att "värma upp atmosfären..." :)
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Utan att vara experter på ämnet och med bara logik kan vi väl ändå vara överens om att kontaktytan mellan den fuktigare och den torrare luften samt skillnaden i luftfuktighet är dom avgörande faktorerna, ja förutom den allmänna trögheten för fukt att förflytta sig genom stillastående luft.
"Fukt" är ju vatten i gasform, och gaser blandar sej utan att det blåser. Om du släpper ut något luktande ämne i gasform i ena änden av husbilen, så tar det ju inte jättelång tid innan lukten känns överallt i husbilen. Och på samma sätt sprider sej vatten i gasform, och passerar ventilationsöppningar utan att det blåser.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Visst är det så men hur lång tid tar det att känna doften om den istället kommer utifrån, det är vindstilla i bilen och dom flesta öppningarnn är stängda ? Har du dessutom en "luftförbättrare" igång inne....
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Visst är det så men hur lång tid tar det att känna doften om den istället kommer utifrån, det är vindstilla i bilen och dom flesta öppningarnn är stängda ? Har du dessutom en "luftförbättrare" igång inne....
Jag täpper aldrig till takluckornas ventilation, så där blir det hyfsat mycket ventilation. I sht alla vinterdagar med snålblåst :). Men som Pålle visar, att mäta är att veta. Eller kanske "att meta är att väta" (masken, alltså).
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
991
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
....... Vad jag framför är att fuktnivån inne och ute jämnas ut, och går snabbare med en avfuktare i husbilen. Även med en till synes minimal öppning/strypning. Notera att det inte handlar om luftväxling.
// Conny
Vi är nog överens om det mesta utom storleksordningen på de inblandade processerna.

Javisst strävar naturen efter att utjämna fuktskillnaden mellan husbilens inre och utomhusluften. Via diffusion och, om det finns driftkraft härför (såsom temperaturskillnad inne/ute eller vindpåverkan), även via luftväxling. Vad vi tycks ha olika åsikt om är om denna utjämnande fukttransport kan vara så pass liten att det är meningsfullt att ha en avfuktare inne i husbilen*, eller om den är så stor att det är meningslöst att ha det. Jag hävdar det förra, en rimlig avfuktare i en rimligt tät husbil har en tillräckligt stor kapacitet i förhållande till otätheterna i husbilen för att kunna upprätthålla en signifikant lägre absolut fuktnivå inne i bilen än utanför. Vid den fuktnivå-skillnaden uppstår en jämvikt där avfuktarens kapacitet och den utjämnande fukttransporten är lika stora.

*Dvs om behovet finns, vilket det inte alltid gör.
 

Hasse L

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
33183
Medlemskap
2024
Angående gällande avfuktare i husbil och husvagn så hjälper det nog inte då dom är själventilerade, tar in luft vid låga punkter och skickar ut vid t e x takventiler, där emot så är värmefläkt bra för både fukt och ger värme konstant.
 

AndersLena

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Österåker
HBK-Nr
31504
Medlemskap
2024
Jag har sedan i höstas en Woods WDD80 i husbilen som står utomhus på vår tomt. Luftfuktigheten i bilen varierar mellan 50 och 55% i bilen även när utomhusluften går upp mot 90- 100%.
Luften i husbilen känns alltid fräsch och torr de gånger jag går in bilen.
Supernöjd!
/Anders
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Försökte sätta mig in i problematiken med fukt för ett par år sedan och gjorde lite experiment. Blev en lång tråd.

 
Toppen