• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avfukta HB'n med kattsand

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Förstår att ha värme i bilen under vintern är bra. Men undrar varför alternativet avfuktare inte är minst lika bra?
Visst den fungerar dåligt när det blir under +5C men då har man ju ändå inget problem med mögel. Och att man måste torka ut hela världsalltet för att det ska fungera är ju lika dåligt argument som att man måste värma hela jordklotet för att få varmt i husbilen.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Det var ett försök till skämt från min sida ,inte så lyckat kanske så jag ber om ursäkt om jag retat upp någon vilket inte var meningen från min sida :):)
För min del är det lugnt! Uppfattade det som skämt och svarade skämtsamt!
Ha en bra dag!
Julian
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

Förstår att ha värme i bilen under vintern är bra. Men undrar varför alternativet avfuktare inte är minst lika bra?
Visst den fungerar dåligt när det blir under +5C men då har man ju ändå inget problem med mögel. Och att man måste torka ut hela världsalltet för att det ska fungera är ju lika dåligt argument som att man måste värma hela jordklotet för att få varmt i husbilen.

Naturligtvis är en riktig avfuktare anpassad för ändamålet (Kombinerad Kondensavfuktare & Sorptionsavfuktare alt Sorptionsavfuktare) det absolut bästa men detta kräver också en viss grundvärme. Är man då ovillig att ha värme i bilen hjälper en avfuktare inte heller.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

O.T

Ifall man har problem med "obehagliga dofter" i husbilen har man troligen värre problem än vad som diskuteras i denna tråd, då jobbar man med konsekvenserna från dålig avfuktning :(
Den tillfälliga korta avvikningen från ämnet gällde dålig lukt och mögel i kylskåpet om det stängs när det inte används! Vad gäller mögelrisken i husbilen i övrigt finner jag inga oklarheter vad som gäller. Lämpliga åtgärder har beskrivits mycket ingående av bl.a. Tommy&Elizabeth. Finns väl inte så mycket mer att tillägga! Håll husbilen ren, torr och varm! Sedan får alla gärna göra som de själva tycker med avfuktare, byggfläktar, torrbollar, saltpåsar, kattsand, kemisk bekämpning eller skokräm!:D
Nu går jag in i min varma husbil för att förbereda nästa äventyr som startar om några veckor.
:bye: Julian
PS Jag har två värmefläktar i husbilen en som håller 8 - 15 grader (beroende på om jag skall vistas där själv för att utföra lite arbete) och en som står och viftar kontinuerligt, utan värme, för att hålla luften i rörelse. Inga torrbollar eller avfuktare! DS
 
Senast ändrad:

hakano

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
29659
Medlemskap
2025
Om fukt har kommit in i väggen, genom ett icke bra tätad genomföring. hur kan man på ett bra sätt torka väggen på im inn sidan.Får se omni har några bra tipps
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

En superbillig och super effektiv avfuktare kan man göra själv.

1 st 10 litershink

25kg säck kalciumklorid -> Kalciumklorid CC Road, 25 kg

1 st dukslag

Häll en stor mängd kalciumklorid i durkslaget, sätt durkslaget över hinken,
och vi har gort oss en gigantisk torrboll.

Googla på " avfuktare durkslag " och välj bilder så ser du hur det ser ut.
Sv: Avfukta HB'n med kattsand

En superbillig och super effektiv avfuktare kan man göra själv.

1 st 10 litershink

25kg säck kalciumklorid -> Kalciumklorid CC Road, 25 kg

1 st dukslag

Häll en stor mängd kalciumklorid i durkslaget, sätt durkslaget över hinken,
och vi har gort oss en gigantisk torrboll.

Googla på " avfuktare durkslag " och välj bilder så ser du hur det ser ut.
Ja så "himla" enkelt är det, lite jobb ja det kräver sin man, jag använder en 10 l " spann" i bodelen & en i garaget, + en liten "solfläckt" i bodelen som rör om luften, lite då & då.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Om fukt har kommit in i väggen, genom ett icke bra tätad genomföring. hur kan man på ett bra sätt torka väggen på im inn sidan.Får se omni har några bra tipps
Insidan av väggen är väl bara att ventilera bort, ev tillsammans med värme. Inne i väggen kan gå med en värmefläkt men då vill det till att väggen kan transportera ut fukten - går nog inte om det är ett tätt plastskikt innerst.
 
Toppen