• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Av- och påställning

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Tänk på att ej betala bilen för en du hämtar den
Läst om båtägare som har råkat illa ut på grund att firam hamnar på obestånd konkurs
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Aha, är det så? Ja den står hos en husbilsfirma.
Här: Saluvagnslicens - Transportstyrelsen står bl a följande:
"Det är inte tillåtet att använda saluvagnslicens för andra typer av färder än sådana som har ett direkt samband med licensinnehavarens yrkesmässiga verksamhet."
Står ni redan som ägare till fordonet undrar jag om grön skylt får användas. Äger husbilsfirman den fortfarande så borde det vara ok. Men kolla med dem om de är beredda att sätta på grön skylt.
 

MaJa Pyssling

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33293
Medlemskap
2024
Här: Saluvagnslicens - Transportstyrelsen står bl a följande:
"Det är inte tillåtet att använda saluvagnslicens för andra typer av färder än sådana som har ett direkt samband med licensinnehavarens yrkesmässiga verksamhet."
Står ni redan som ägare till fordonet undrar jag om grön skylt får användas. Äger husbilsfirman den fortfarande så borde det vara ok. Men kolla med dem om de är beredda att sätta på grön skylt.
Jo vi står som ägare... Vi får väl höra med dom...
 

lgs

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33303
Medlemskap
2024
Hej
Har inte haft bil på över 30 år och då var den påställd året runt.
Har nu blivit med husbil och den kommer inte att användas året runt.
Nu undrar jag hur detta med av- och påställning fungerar. Har appen Mina Fordon och ägarbyte skedde häromdagen och nu är bilen påställd. Den står fn hos försäljaren där den får stå till slutet av april. Vi skall dit i mitten av februari och ha en genomgång. Tänkte att den kunde vara påställd till dess om vädret tillåter en kort provkörning med sommardäck på?
Jag skulle vilja ställa av den från ett visst datum, men det verkar som det inte funkar i appen? Det tycks som att man skickar in begäran och att den då ställs på direkt de får in anmälan?

Sen har jag förstått att det tydligen finns viss fördröjning (karens?) i systemet, fattar inte hur det fungerar. Om man skall ha bilen påställd från ett visst datum, ska man då anmäla påställning 14 dagar innan? Bilen är från 2010.

Kan nån förklara hur allt detta fungerar? Har sökt lite här men inte hittat nåt om just detta.

Mvh Leif
Påställning resp avställning gör man i appen och det får verkan direkt när man gör det-
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ingen fara om firman går omkull. Du är ju registrerad ägare av fordonet ju...
Ett exempel från verkliga livet, en båtfirma gick i konkurs på fredagen,på lördag morgon bröt sig flera båtägare in och hämtade sina båtar som förvarades där,på måndag morgon tog konkursförvaltaren allt som fanns kvar.
Så det är en risk att betala och hämta senare.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Här: Saluvagnslicens - Transportstyrelsen står bl a följande:
"Det är inte tillåtet att använda saluvagnslicens för andra typer av färder än sådana som har ett direkt samband med licensinnehavarens yrkesmässiga verksamhet."
Står ni redan som ägare till fordonet undrar jag om grön skylt får användas. Äger husbilsfirman den fortfarande så borde det vara ok. Men kolla med dem om de är beredda att sätta på grön skylt.
Om det är riktigt lagligt eller inte att köra på saluvagnsskyltar i detta fall kan man ju fundera på. Om man kallar det demonstration eller försäljning bör det vara tillåtet.
Och då är det också tillåtet att köra på sommardäck.... Just saying....

" Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning."

Under rubriken "Undantag från krav på vinterdäck"

 

Leif bi

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
32961
Medlemskap
2024
Hej

Grattis till köp av husbil.
Du nämnde att den står hos handlare och Du hämtar ut den till våren. Hoppas Du inte betalat hela bilen utan bara handpenning för det finns en juridisk fälla att tänka på.Återkom om så är fallet.

MVH
Leif B
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Om det är riktigt lagligt eller inte att köra på saluvagnsskyltar i detta fall kan man ju fundera på. Om man kallar det provkörning bör det vara tillåtet.
Och då är det också tillåtet att köra på sommardäck.... Just saying....

" Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning."

Under rubriken "Undantag från krav på vinterdäck"

Kan man provköra sin egen bil på handlarens saluvagnslicens? Den ägs ju redan av TS, även om den inte är hämtad. Så en fråga är om det är tillåtet. En annan fråga är om handlaren vill ta på sig risken då det är handlarens försäkring som gäller vid ett sådant tillfälle.

En utveckling av denna fråga är vad som gäller om man lämnar bilen till firma som ska förmedla försäljning. Om någon är intresserad och vill provköra, kan det då göras på saluvagnslicens eller måste ägaren ställa på den och försäkra?
 

MaJa Pyssling

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33293
Medlemskap
2024
Hej

Grattis till köp av husbil.
Du nämnde att den står hos handlare och Du hämtar ut den till våren. Hoppas Du inte betalat hela bilen utan bara handpenning för det finns en juridisk fälla att tänka på.Återkom om så är fallet.

MVH
Leif B
Så är fallet. Slutlikvid erlagd, därefter ägarbyte gjort till mig.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jo, det är visst fara. Har man bara betalt och inte kört den därifrån räknas den inte fullt ut som köparens egendom. Och även stora företag kan gå i kk "plötsligt".
Det resonemanget håller inte. Den som står som ägare på bilen äger den med allt det innebär.

Ingbe:

I ditt resonemang skulle jag ju kunna bli av med bilen om kan lämnar in den på verkstad och verkstaden går omkull.... konkurs mm när den står i verkstaden lokaler eller gård.

Båtar förstår jag är lurigare då inget båtrregister finns som påvisar äganderätten.

Men.. Även jag hade gärna flyttat den från handlaren fort som ögat ändå...
 
Toppen