• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Av- och påställning

MaJa Pyssling

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33293
Medlemskap
2024
Hej
Har inte haft bil på över 30 år och då var den påställd året runt.
Har nu blivit med husbil och den kommer inte att användas året runt.
Nu undrar jag hur detta med av- och påställning fungerar. Har appen Mina Fordon och ägarbyte skedde häromdagen och nu är bilen påställd. Den står fn hos försäljaren där den får stå till slutet av april. Vi skall dit i mitten av februari och ha en genomgång. Tänkte att den kunde vara påställd till dess om vädret tillåter en kort provkörning med sommardäck på?
Jag skulle vilja ställa av den från ett visst datum, men det verkar som det inte funkar i appen? Det tycks som att man skickar in begäran och att den då ställs på direkt de får in anmälan?

Sen har jag förstått att det tydligen finns viss fördröjning (karens?) i systemet, fattar inte hur det fungerar. Om man skall ha bilen påställd från ett visst datum, ska man då anmäla påställning 14 dagar innan? Bilen är från 2010.

Kan nån förklara hur allt detta fungerar? Har sökt lite här men inte hittat nåt om just detta.

Mvh Leif
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Det stämmer, när du ställer av så sker det samma dag du kan inte ange datum framåt i tiden sen måste den vara avställd i 14 dagar innan du ställer på igen annars så åker du på skatt för dom dagarna om du ställer på för tidigt.
 

MaJa Pyssling

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33293
Medlemskap
2024
Det stämmer, när du ställer av så sker det samma dag du kan inte ange datum framåt i tiden sen måste den vara avställd i 14 dagar innan du ställer på igen annars så åker du på skatt för dom dagarna om du ställer på för tidigt.
Tack Stanton och tack för att du orkade läsa mitt långa inlägg :)
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Bilen blir påställd resp avställd direkt om du gör det i appen.
Karensen funkar så att om bilen är avställd MINDRE än 15 dagar får betala skatt även för de dagarna bilen varit avställd (För malusbilar gäller i stället 4 dagar).
Om du väntar 15 dagar med att ställa på blir då skatten lägre
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Påställningen på vår 5t Nordic kostar 37.50kr per dygn. Avställning resp påställning sker direkt. Dock kan inte båda åtgärderna göras samma dag. Dvs. det kostar 37.50kr att ha den påställd t.ex. lördag till söndag.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
642
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Dock kan inte båda åtgärderna göras samma dag. Dvs. det kostar 37.50kr att ha den påställd t.ex. lördag till söndag.
Det är faktiskt så frikostigt att dagen då man ställer av räknas inte. Så man kan alltså köra under två dagar och bara betala för en. Men man får inte ställa av förrän man avslutat resan.

Ps. Det är inget fel i ditt inlägg. Jag bara förtydligar för andra. Ds.
 
Senast ändrad:

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Som överkurs kan tilläggas att ställer man på husbilen mellan fredag kväll (efter kl 17 tror jag det är) och lördag morgon, så kommer inte påställningen synas i systemet förrän måndag morgon. Den är dock påställd, så man får inga böter eller liknande, men har du tagit en helgtur fre-sön kan du inte ställa av fordonet när du kommer hem, utan tidigast måndag (eller om det var tisdag). Marginell skillnad i skatt och försäkring för all del, men vet man bara om det är det samtidigt ett enkelt sätt att spara några kronor genom att ställa på innan kl 17 på fredagen.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
642
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Som överkurs kan tilläggas att ställer man på husbilen mellan fredag kväll (efter kl 17 tror jag det är) och lördag morgon, så kommer inte påställningen synas i systemet förrän måndag morgon. Den är dock påställd, så man får inga böter eller liknande, men har du tagit en helgtur fre-sön kan du inte ställa av fordonet när du kommer hem, utan tidigast måndag (eller om det var tisdag). Marginell skillnad i skatt och försäkring för all del, men vet man bara om det är det samtidigt ett enkelt sätt att spara några kronor genom att ställa på innan kl 17 på fredagen.
Nej, det stämmer inte. Det är korrekt att det inte syns alltid i alla system under helgen. Men man kan alltid ställa av dagen efter. Det kommer att visas rätt så småningom. Dessutom får man en mail-bekräftelse om man vill vid av- och påställning. Åtminstone om man gör det på web. Jag vet inte hur det fungerar med app men det borde vara på samma sätt.
Om man tittar på Sök Fordonsuppgifter så ser man direkt om bilen är avställd eller påställd. Men sifrorna för skatt är inte korrekta förrän kl 19-körning är avklarad nästa vardag.
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Nej, det stämmer inte. Det är korrekt att det inte syns alltid i alla system under helgen. Men man kan alltid ställa av dagen efter. Det kommer att visas rätt så småningom. Dessutom får man en mail-bekräftelse om man vill vid av- och påställning. Åtminstone om man gör det på web. Jag vet inte hur det fungerar med app men det borde vara på samma sätt.
Om man tittar på Sök Fordonsuppgifter så ser man direkt om bilen är avställd eller påställd. Men sifrorna för skatt är inte korrekta förrän kl 19-körning är avklarad nästa vardag.
Natten mellan fredag och lördag görs det någon form av körning i systemet, med följd att påställning inte "registreras" när du gör den i appen, utan det görs troligtvis "manuellt" när inkomna och ej automatisk registrerade ärenden gås igenom på måndag. Eftersom ditt fordon då kommer vara avställt både lördag och söndag (enligt systemet), så går det inte att ställa av det i appen (systemet tillåter dig inte ställa av ett avställt fordon). Måhända har de gjort något åt det nu, men så var det åtminstone när jag råkade ut för exakt detta höstas (tror det var i september).
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
642
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Natten mellan fredag och lördag görs det någon form av körning i systemet, med följd att påställning inte "registreras" när du gör den i appen, utan det görs troligtvis "manuellt" när inkomna och ej automatisk registrerade ärenden gås igenom på måndag. Eftersom ditt fordon då kommer vara avställt både lördag och söndag (enligt systemet), så går det inte att ställa av det i appen (systemet tillåter dig inte ställa av ett avställt fordon). Måhända har de gjort något åt det nu, men så var det åtminstone när jag råkade ut för exakt detta höstas (tror det var i september).
Nu skriver du "i appen". Det gjorde du inte i förra inlägget som jag svarade på. Jag har inte använt appen och vet inte hur dess begränsningar. Jag har fått uppfattningen att de ska fungera på webben. Men det fungerar kanske inte där heller. Enligt #16 finns det i alla fall vissa skillnader mellan app och web.

Edit: Efter att ha läst noggrannare på Transportstyrelsens hemsida så backar jag. Tydligen kan man inte både ställa av och på (eller tvärtom) inom perioden från fredagens kvällskörning som ska starta kl 19:30 till måndagens kvällskörning är färdig. Så Leekström har rätt.
Se alltså till att göra den första innan 19:30 på fredagen eller den sista efter måndagens kvällskörning. Gör man avställning t ex kl 22 på måndagen så räknas hela måndagen som avställd.
 
Senast ändrad:
Toppen