• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatlåda

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Automatlåda

Hej.Jag har denna växellåda i min Concorde,arbetar helt perfekt,vill man köra med litet mindre varv så att det går tystare så växlar man själv som en racerbil utan koppling,spaken bakåt så växlar den opp och framåt ner.Kör du med automatisk växling och vill att den skall växla opp litet tidigare så lättar du litet på gaspedalen så växlar den opp.Men som Knut nämnde tidigare,detta är INGEN automatisk växellåda utan en vanlig växellåda,det är datorn som sköter om växlingen.
Mvh Jan-E.

Hej!
Concorden är ju minst lika tung som min Carthago. Har du hastighetshållare på din bil och hur funkar den med kopplingen?
För övrigt är dina kommentarer helt rätt. En underbar låda.

Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Automatlåda

Er ikke Carver på Iveco 50C18 - evt. 50C16, det er da samme låda som jeg har på min Flair på 60C18. Denne fungerer nesten perfekt med fartsholder. Uten fartsholder så skal en ikke være for hard på pedalen i motbakker - den kan lett veksle ned fra 6an til 4an direkte, selv om den nesten med det samme legger inn 5an. Med farsholder så veksler den mykt og fint.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Automatlåda

Vår växlar ner till 4 endast om man har farthållaren på ca. 80 sen strax till 5 men kör jag på ca. 90 växlar den endast till 5 i branta backar. Med högre hastigheter växlar den sällan ned alls. Vår bil har en egenvikt på lite över 2800 kg o totalvikt 3300 kg. Tung last knappen är bra i fjäll o dylikt motorbromsar bra då o växlar snabbare ned.

Har en handbok men tyvärr på Finska, kanske nån förstår.
Mvh
Leif
 

Bilagor

  • 01-10 DUCATO COMFORTMATIC FIN A4 03.pdf
    285,5 KB · Visningar: 28
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Automatlåda

Hej.Jag har 50C 18 är det stora backar använder jag inte farthållarn för då vill jag köra litet hårdare nedför backen och sen lätta litet på gasen i oppförs backen så mår motorn litet bättre tror jag,med mindre bränsle förbrukning.Farthållaren gör ju tvärt emot,bromsar i nedförbacken och ökar i oppförsbacken.
Mvh Jan-E.
 

Anders H

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Partille
HBK-Nr
2360
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda

Hej!

Jag har en Carthago 2008 på FIAT chassi med automatlåda eller rättare sagt automatkoppling.
Den fungerar perfekt om jag inte använder den ihop med farthållaren. Då växlar den ner till 4an vid minsta motlut och växlar sakta upp. Oftast bara till 5an. Det behövs utförsbacke för att 6an ska gå i. Kan ju styra det manuellt, men så ska det inte fungera.
Vi körning på väg lägger jag i manuellt läge för att undvika toknedväxlingar. Sedan när jag kommer in i städer etc kör jag med autoläge. Underbart i tät stadstrafik. Växlar mjukt och fint.
Fick tips om att trycka in knappen för tung last. Det hjälpte inte
Har fått en uppgradering, men det löste inte problemet. Har hört fler som har samma problem.

Hälsningar
Hans

Instämer helt med dig Hans, har haft min bil på Varla bil i Kungsbacka,de försökte på alla vis åtgärda utan framgång de har även medelat generalagenten i Sverige som i sin tur ska påpekat problemet för Fiat Italien så för eller senare kommer nog en såkallad recall

Anders H
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Automatlåda

Får ta en ny dust med Bengt i Örkelljunga för det ska tydligen gå att få kopplingen att arbeta med farthållaren. Jag har testat i 80, 90 0ch 100 på samma sträcka och det blir lika tokiga nedväxlingar och långsamma uppväxlingar.
Instruktionsboken innehåller inget om automat. Ett år efter leverans fick jag ett tryckt häfte på svenska med samma innehåll som det finska som nämns ovan.

Hälsningar
Hans
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Automatlåda

Hvis de monterer partikkelfilter på Multijet 160 motoren så stiger CO2 tallet og forbruket, samtidig som effekten blir noe redusert. Dette kommer med Euro-5 utgaven.

Hej Knut,
vad är det som kommer med Euro-5 utgåvan?
Förstår inte riktigt vad du menar.
V-backen :confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Automatlåda

Skal forsøke å forklare, under utviklingen av motorer for de strenge avgasskravene i Euro-4 så klarte Iveco å få dette til med god margin uten bruk av partikkelfilter bare ved å optimalisere motorene. Setter de på dette filteret så må de tilføre litt mer diesel for å få filteret til å fungere, dette gir mer CO2 utslipp. Med filteret på plass og motoren justert for dette så mister også motoren litt effekt, men klaqrer kravene i Euro-5 specifikasjonen. Ved bruk av ad-blue så kan også noen av de enda strenger kravene bli tilfredstillt.
 
Toppen