• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatlåda

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Hej
jag undrar om någon har erfarenhet av den nya Fiat automatlåda....... vi funderar på en bil med en sådan från 2008. Försäljaren pratade om att man vid växling måste använda gasen.... hur verkar det i praktiken? Hur går det vid stora höjdskillnader som i alperna exvis? Den har visst heller inget parkeringsläge, och jag undrar vad det betyder i praktiken? Någon med erfarenhet????

Mvh
Majsan:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Automatlåda

Har den liknande lådan i från Iveco - det er en normal växellåda med all betjäning hydraulisk och styrd av en dator. När en parkerar så sättes lådan i fri, detta är en viktig skillnad från en klassisk automatlåda. Den andre skillnaden er bruken av torrplatt koppling - en kan icke reguljäre farten med bromsen ved lav fart, detta ville slita kopplingen. Ut över dessa två er det helt ok.
 

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda

Hej
Och tack för svar...

Så du Knut menar att en vanlig automatlåda som exvis Mercedes har, är bättre på dessa punkter... jag (vi) har ingen alls erfarenhet av automat men nu har vi tänkt att vi ska ha det på husbilen... och vi vill ju ha den som är mest bekväm förstås... :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Automatlåda

Etter en kort tids bruk så er det helt naturlig for meg nå å trekke til handbromsen ved parkering og kjøre med litt mer start stopp ved køkjøring.
Den store fordelen med denne type växellåda er at den icke øker dieselforbruket i forhold til en manuell låda, og at du kan växla manuellt om du ønsker det. En sekvenslåda på en personsbil och formel-1 fungerer på samma sättet som Fiat sin automatiserte låda, bare med 2 koplinger i stedet for en.

På en tung bil foretrekker jeg automatisert i stället for automat. Greit å icke ha momentomformeren.
 

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda

Etter en kort tids bruk så er det helt naturlig for meg nå å trekke til handbromsen ved parkering og kjøre med litt mer start stopp ved køkjøring.
Den store fordelen med denne type växellåda er at den icke øker dieselforbruket i forhold til en manuell låda, og at du kan växla manuellt om du ønsker det. En sekvenslåda på en personsbil och formel-1 fungerer på samma sättet som Fiat sin automatiserte låda, bare med 2 koplinger i stedet for en.

På en tung bil foretrekker jeg automatisert i stället for automat. Greit å icke ha momentomformeren.

Hej igen.... detta kommer jag att diskutera med min man.... han förstår det säkert mycket bättre.... :wink:
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Automatlåda

Hej,

Jag har en 09 Fiat med 157 hk o automatlåda.

Försäljaren har inte rätt när han säger att man behöver använda gasen vid växling.
Anpassning av motorvarvet sköts av datorn, det är t.o.m. så att datorn ger mellangas när den växlar ner. Och om man kör nerför en brant backe och bromsar för att hålla ner farten, så upptäcker datorn detta och växlar ner för att motorbromsa istället.

Betr. parkering så behåller datorn 1:an (eller backen) ilagd och kopplar inte ur när man stänger av motorn. Dock, när man startar motorn så går lådan automatiskt till neutral och, om man sen stänger av motorn utan att ha lagt i drive, så står lådan kvar i neutral. En ljudsignal varnar, men det är nog säkrast att lägga sig till med en rutin, som Knut, och alltid dra åt handbromsen (eller möjligen att alltid kolla på instrumenkonsolen att växel är ilagd innan man stänger av motorn).

Också en fördel med automatlådan, jämfört med den manuella, är att den inte rycker när man backar.

Hälsningar Ursula
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Automatlåda

Är det inte så att det är en manuell låda med växlingsautomatik ?

// Pär
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda

Inte Fiat men dock en Opel Movano med Tecshift som är av samma konstruktion, vanlig växellåda med en eltillsats. Jag har kört olika full sice pick-uper i 23år med konverter växellådor i. Trots detta köpte jag en bil med Tecshift och det fungerar alldeles utmärkt, tänker inte på att möta med gaspedalen. Har hört detta argument av många olika säljare på olika fabrikat med dessa växellådor. Så skönt att slippa växla, hur du än kör så är alltid rätt växel i. Du kan inte klanta dig med kopplingspedalen och stressa kuggarna. Då jag var van vid GM:s automatlådor så drog man alltid upp spaken till P annars så fick man inte ut nyckeln, då är där en mekanisk klack som går i och bilen kan inte rulla. Således drog jag aldrig åt handbromsen i dagligt bruk. När Movanon var ny så stannade jag bilen och jag tog ut nyckeln, och då hände det ett par gånger att jag fick springa ifatt bilen och dra åt handbromsen. Så gjorde den några gånger den första månaden. Den är nu ett år gammal och när jag tar ut nyckeln nu så är alltid 1 eller R inlagt. Budskapet på Opel support är att alltid dra åt handbromsen.
Ge mig ett enda argument för att man skall växla manuellt.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Automatlåda

Provkörde Kabes nya boggiebil häromdagen med automatlåda och måste säga att jag är imponerad av hur bra det fungerar.
Bättre än den Sprintshift jag hade för ca 4 år sedan men den kan ju också ha blivit bättre nu.

Vill på det varmaste rekommendera automatlådan för en helt ryckfri körning både fram och baklänges.

Skipper
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Automatlåda

Den andre skillnaden er bruken av torrplatt koppling - en kan icke reguljäre farten med bromsen ved lav fart, detta ville slita kopplingen.

Hur kör man då i t.ex. en bilkö? Är det stanna - köra - stanna - köra som gäller istället för krypkörning?

Ha ett trevligt veckoslut,
David
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Automatlåda

Visst kan man tvinga en automatlåda att växla upp vid acceleration genom att släppa på gaspedalen en aning. Det är ju inte alltid man vill köra motorn på högt varvtal.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Automatlåda

Helt perfekt i bilkö som en automat skall vara, kryper fram hur sakta som helst.

Mvh
Leif
 

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda

Kul att höra att ni alla är så nöjda........... tack för alla upplysningar..............:wub:
hälsningar Majsan
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Automatlåda

Vi går och väntar på vår nya KABE 750 T med automatlåda, 2010 års modell.
Den ska bli spännande att testa.
Tyvärr kommer motorn inte att ha något partikelfilter av någon anledning. Det hade vi faktiskt räknat med att den skulle ha. Fanns ingen som helst information om detta i våras när vi bestämde oss.
Kanske för trångt i motorrummet eller att växellådan behöver platsen?
V-backen ;)
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Automatlåda

Hvis de monterer partikkelfilter på Multijet 160 motoren så stiger CO2 tallet og forbruket, samtidig som effekten blir noe redusert. Dette kommer med Euro-5 utgaven.
 

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda

Hejsan
nu puttar jag upp den här tråden för att höra några fler erfarenheter av Fiat automatväxel........:yes:
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Automatlåda

Hej!

Jag har en Carthago 2008 på FIAT chassi med automatlåda eller rättare sagt automatkoppling.
Den fungerar perfekt om jag inte använder den ihop med farthållaren. Då växlar den ner till 4an vid minsta motlut och växlar sakta upp. Oftast bara till 5an. Det behövs utförsbacke för att 6an ska gå i. Kan ju styra det manuellt, men så ska det inte fungera.
Vi körning på väg lägger jag i manuellt läge för att undvika toknedväxlingar. Sedan när jag kommer in i städer etc kör jag med autoläge. Underbart i tät stadstrafik. Växlar mjukt och fint.
Fick tips om att trycka in knappen för tung last. Det hjälpte inte
Har fått en uppgradering, men det löste inte problemet. Har hört fler som har samma problem.

Hälsningar
Hans
 

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda

Oj det lät ju inte så bra........ hm.... kan det ha att göra med att din bil är en stor och tung sak???
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Automatlåda

Vet inte. Totalvikten är bara 4,2 ton så det är inte så tungt. Skulle vara intrssant att höra om någon med 3,5 ton har samma problem.

Hälsningar
Hans
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Automatlåda

Hej.Jag har denna växellåda i min Concorde,arbetar helt perfekt,vill man köra med litet mindre varv så att det går tystare så växlar man själv som en racerbil utan koppling,spaken bakåt så växlar den opp och framåt ner.Kör du med automatisk växling och vill att den skall växla opp litet tidigare så lättar du litet på gaspedalen så växlar den opp.Men som Knut nämnde tidigare,detta är INGEN automatisk växellåda utan en vanlig växellåda,det är datorn som sköter om växlingen.
Mvh Jan-E.
 
Toppen