• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Automatlåda

Magnus Sharky

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Bromölla
Hej.
Precis köpt en ny Rapido 2021 med 160 hkr motor och 9 vxl automat.
Tycker att transmissonen skorrar på vissa varvtal och lägre växlar (bilen gått 89 mil) någon som känner igen detta?
Inga varningslampor eller något annat lyser eller låter. Kör en mercedes vito160hkr med automat i jobbet och den växlar riktigt mjukt men den har ju gått 3000 mil så den är ju inkörd.
Mvh Magnus
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Jag tycker att jag också har ett skorrande i lägre varvtalen, men jag har trott att detta kommer från motorn, var mera markant när bilen var ny, nu har jag kört 33000 km med den så jag kan också blivit van med ljudet. Då jag tänker efter så är det nog bara när bilen är kall.
 

HåkanBe

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
13352
Medlemskap
2024
Hej.
Precis köpt en ny Rapido 2021 med 160 hkr motor och 9 vxl automat.
Tycker att transmissonen skorrar på vissa varvtal och lägre växlar (bilen gått 89 mil) någon som känner igen detta?
Inga varningslampor eller något annat lyser eller låter. Kör en mercedes vito160hkr med automat i jobbet och den växlar riktigt mjukt men den har ju gått 3000 mil så den är ju inkörd.
Mvh Magnus
Såg detta gamla inlägg och blev nyfiken på om ni fick någon lösning på problemet.
Har precis köpt en Niesmann Arto -21 160 hjälp automat och 1700 mil och upplever exakt samma skorrande ljud som är mycket irriterande.
 

STBEREVA

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2024
Hej.
Precis köpt en ny Rapido 2021 med 160 hkr motor och 9 vxl automat.
Tycker att transmissonen skorrar på vissa varvtal och lägre växlar (bilen gått 89 mil) någon som känner igen detta?
Inga varningslampor eller något annat lyser eller låter. Kör en mercedes vito160hkr med automat i jobbet och den växlar riktigt mjukt men den har ju gått 3000 mil så den är ju inkörd.
Mvh Magnus
Har du en helintegread husbil???
Hej.
Precis köpt en ny Rapido 2021 med 160 hkr motor och 9 vxl automat.
Tycker att transmissonen skorrar på vissa varvtal och lägre växlar (bilen gått 89 mil) någon som känner igen detta?
Inga varningslampor eller något annat lyser eller låter. Kör en mercedes vito160hkr med automat i jobbet och den växlar riktigt mjukt men den har ju gått 3000 mil så den är ju inkörd.
Mvh Magnus
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Hej,
Vår 9 växlade låda rasade efter 640 mil. Inget skorrande innan raset.
Har stått på verkstad sedan 21 augusti.
Blir lite skeptisk. Vågar man köra bilen med denna låda.
Vi är inte ensamma om rasade 9 växlade automatlådor i Fiat
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag har själv den 9:e växlade och har sett att problemfri är den lådan inte - men min funkar. Noterade att Ducato serie 9 dvs 2024 får en ny 8 växlad låda. Om det är av kostnadsskäl eller annan anledning - inte en aning. Jag hade varit fundersam att köra efter ett ras, men med maskinskadeförsäkring är den ekonomiska risken mycket begränsad. Sen är det inte kul att stå still sen augusti. Går det att häva köpte ?
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Jag har själv den 9:e växlade och har sett att problemfri är den lådan inte - men min funkar. Noterade att Ducato serie 9 dvs 2024 får en ny 8 växlad låda. Om det är av kostnadsskäl eller annan anledning - inte en aning. Jag hade varit fundersam att köra efter ett ras, men med maskinskadeförsäkring är den ekonomiska risken mycket begränsad. Sen är det inte kul att stå still sen augusti. Går det att häva köpte ?
Nej, vi har inte pratat om att häva köpet.
Vi chansar och fortsätter att köra vår bil som vi gillar att åka med.
Vi håller på "tummen" att lådan håller.
God Jul
 

STBEREVA

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2024
Hej.
Precis köpt en ny Rapido 2021 med 160 hkr motor och 9 vxl automat.
Tycker att transmissonen skorrar på vissa varvtal och lägre växlar (bilen gått 89 mil) någon som känner igen detta?
Inga varningslampor eller något annat lyser eller låter. Kör en mercedes vito160hkr med automat i jobbet och den växlar riktigt mjukt men den har ju gått 3000 mil så den är ju inkörd.
Mvh Magnus
Har du en helintigrerad husbil.Om ljudet uppkommer efter start vid låg fart,så är det troligen EGR-ventilen som låter.Hade samma problem med min husbil som var helintigrerad.Sökte felet hos generalagenten,men dom hade inte hört något om sådant ljud.När jag svängde in till Bossing i Linköping och där ställde en frågan om detta ljud,verkmästaren frågade om jag hade en helintergerade husbil,jag svarade att de har jag.Det är EGR-ventilen sa han.Han sa att det får jag leva med.Om det är isolerfel från tillverkaren det vet man inte.Detta skall inte tolkas att alla helintigrerade husbilar har problem./Stig
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Hej.
Precis köpt en ny Rapido 2021 med 160 hkr motor och 9 vxl automat.
Tycker att transmissonen skorrar på vissa varvtal och lägre växlar (bilen gått 89 mil) någon som känner igen detta?
Inga varningslampor eller något annat lyser eller låter. Kör en mercedes vito160hkr med automat i jobbet och den växlar riktigt mjukt men den har ju gått 3000 mil så den är ju inkörd.
Mvh Magnus
Den förra robotlådan var katastrof. Fick byta . 45.000 kr. Den andra 9 vxl är säkert inte bättre. Alldrig mera fiat automat. Hellre spansk låda ...manuel. ha ha !
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Den förra robotlådan var katastrof. Fick byta . 45.000 kr. Den andra 9 vxl är säkert inte bättre. Alldrig mera fiat automat. Hellre spansk låda ...manuel. ha ha !
"Intressant" slutsats du drar efter erfarenhet från en gammal växellåda som inte har något med den nya att göra.
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Nej, 9 växlade automaten är nog inte mycket bättre. Vår rasade (640 mil) och det är fler som rasat.
Nog mest sk....t. Vi får nog ta Fiat i öronen och fråga varför de monterar in så dåliga lådor i bilarna.
Tror nog inte att de bryr sig........
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det kan säkert vara olika funktion på olika motorer, (hög-/låg-trycksystem) men egr på en diesel sänker förbränningstemp. (för att sänka bildandet av NOx) men samtidigt vill man få upp temp. vid kallstart snabbast möjligt för att få igång oxidering i scr-systemet.
 
Toppen