• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Automatlåda

Magnus Sharky

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Bromölla
Hej.
Precis köpt en ny Rapido 2021 med 160 hkr motor och 9 vxl automat.
Tycker att transmissonen skorrar på vissa varvtal och lägre växlar (bilen gått 89 mil) någon som känner igen detta?
Inga varningslampor eller något annat lyser eller låter. Kör en mercedes vito160hkr med automat i jobbet och den växlar riktigt mjukt men den har ju gått 3000 mil så den är ju inkörd.
Mvh Magnus
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu har jag inget svar på vad ditt skorrande kan bero på.

Men vi har 3st MB med olika växellådor, så jag känner till skillnader på deras olika "automatlådor"

I min sambos MB C-klass 200 2019 med den 9-växlade lådan så är växlingarna blixtsnabba, men även något hårda, den har även ett starkt dragläge på D/R på tomgång, detta är en s.k DSG-låda, P-läget aktiverar p-bromsen,
denna beter sig likadant som i min tidigare VW transporter med DSG7.

I min MB Vito cdi 119 4x4 2015 med den 7-växlade "traditionell automat" så är växlingarna långsammare, men betydligt mjukare,
den drar även mjukt i D/R på tomgång, har traditionell P-läge i växellådan.

I vår husbil MB Sprinter cdi616 2005 så är karaktären lika Vito'n men har bara 5-växlad automat, har traditionell P-läge i växellådan.

Så det kanske är att även Fiat's nya "automat" också en låda av DSG-typ, och då är ett dubbelmassesvänghjul samt kopplingar inblandade.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok,
Magnus får du skorrandet i alla programlägena normal/eco/power?
Störning på Lock-up kan ge ett skorrande/vibrationer, men på en ny bil så känns detta som ett mycket ovanligt fel.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Fiats 9vxl-låda är samma som sitter i MB m.fl. Det är en uppdaterad sk. "robotlåda". Alla husbilars 9vxl lådor är av samma modell. Likaså de 4cyl EU6 motorerna som dock finns i lite olika trimningsgrader.
MB's 7Gtronic vxl-låda är en genuin automatlåda med momentomvandlare. Jag tror att den numera finns enbart till de bak-och fyrhjulsdrivna heavy Sprint-chassina och då med 3L V6an. Jag kan ha fått fel info här...
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Nja det hörs mest i låga hastigheter när i växel 1,2,3 ligger i och kring 1500 varv.
Kan komma liten aning när den ska skifta när man ligger kring 90.
Låter som ett resonansljud, vilket inte är så ovanligt.
Vanligtvis är resonansljud inget som skadar bilen, men irriterande att lyssna på.
Föreslår att du kontaktar försäljaren och förklara ditt problem, dom kan ju ha en lösning.
Begär även att provköra en liknande bil för att säkerställa om det är unikt fel på din bil, eller om det är så på alla liknande bilar….

Kanske någon här på forumet som har liknande bil som kan ge feedback på ”skorrande ljud vid 1500 rpm, växel 1 till 3?
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Fiats 9vxl-låda är samma som sitter i MB m.fl. Det är en uppdaterad sk. "robotlåda". Alla husbilars 9vxl lådor är av samma modell. Likaså de 4cyl EU6 motorerna som dock finns i lite olika trimningsgrader.
MB's 7Gtronic vxl-låda är en genuin automatlåda med momentomvandlare. Jag tror att den numera finns enbart till de bak-och fyrhjulsdrivna heavy Sprint-chassina och då med 3L V6an. Jag kan ha fått fel info här...
Nej, Fiats 9-växlade nya växellåda är ingen "robotlåda" utan en "traditionell" momentomvandlarlåda. Den 6-växlade som försvann för några år sedan var en "robotlåda".
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Upptäck nyheterna för fiat ducato husbil: den helautomatiska växellådan!
skriver bl a:

"Den nya säsongen inleds med flera nyheter för Fiat Ducato husbilar: förutom presentationen av motorserien 2019 Euro 6d-TEMP, från 120 till 180 hk, gör dig redo att hälsa den 9-stegade automatväxeln välkommen … för en perfekt komfort även vid ratten!

Du hittar den på motorer från 140, 160 och 180 hk: den helt nya hydrauliska momentomvandlare av den senaste generationen garanterar en avspänd och trevlig körupplevelse, tack vare den optimerade användningen av vridmomentet som gör att den konventionella kopplingen inte behöver användas."
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Stämmer!
Denna växellåda kommer från ZF och heter 9HP
Vad som är spännande med denna låda är att två friktionselement har ersatts av två klo-kopplingar.
Denna låda har nu varit på marknaden i ett antal år, men är idag en av dom bättre.
Var många problem i början hos LandRover, men dom är lösta idag.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Stämmer!
Denna växellåda kommer från ZF och heter 9HP
Vad som är spännande med denna låda är att två friktionselement har ersatts av två klo-kopplingar.
Denna låda har nu varit på marknaden i ett antal år, men är idag en av dom bättre.
Var många problem i början hos LandRover, men dom är lösta idag.
Aha.. en speciell vx-låda för tvärställda motorer, då är det nog inte samma som MB kör med.

Här kan man jämföra de olika 9-växlade lådorna

Fiat m.fl.
ZF 9HP transmission - Wikipedia

MB
Mercedes-Benz 9G-Tronic transmission - Wikipedia
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Hej.
Precis köpt en ny Rapido 2021 med 160 hkr motor och 9 vxl automat.
Tycker att transmissonen skorrar på vissa varvtal och lägre växlar (bilen gått 89 mil) någon som känner igen detta?
Inga varningslampor eller något annat lyser eller låter. Kör en mercedes vito160hkr med automat i jobbet och den växlar riktigt mjukt men den har ju gått 3000 mil så den är ju inkörd.
Mvh Magnus
Jag har samma låda i vår Rapido men jag har 180 hk, när jag kör i ECO MODE kan det upplevas lite att det skorrar eller traktor känsla.
 

ARTO & de 2

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Hörby
HBK-Nr
29096
Medlemskap
2024
Den 9vxl MB 9G-tronic som Peter regerar till på Wikipedia används endast till bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna MB mestadels personbilar. Till framhjulsdrivna MB Sprinter används en tvärställd motor och annan växellåda. En ny riktig automatlåda med konvertor. Därför kan man t ex inte få V6 motorn med endast framhjulsdrift.

Vad gäller personbilar finns DSG växellådor bara på de "framhjulsdrivna" (eller fyrhjulsdrift) modellerna A,B,CLA,GLA,GLB. Samt i sportbilen GT.
Så Peter, din sambo har en riktig 9G-tronic i sin C-klass. Ingen DSG.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Den 9vxl MB 9G-tronic som Peter regerar till på Wikipedia används endast till bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna MB mestadels personbilar. Till framhjulsdrivna MB Sprinter används en tvärställd motor och annan växellåda. En ny riktig automatlåda med konvertor. Därför kan man t ex inte få V6 motorn med endast framhjulsdrift.

Vad gäller personbilar finns DSG växellådor bara på de "framhjulsdrivna" (eller fyrhjulsdrift) modellerna A,B,CLA,GLA,GLB. Samt i sportbilen GT.
Så Peter, din sambo har en riktig 9G-tronic i sin C-klass. Ingen DSG.
Nästan rätt :)
Audi har en 7-växlad DSG som har en längdställd installation
Om du nu menade framhjulsdrift = tvärställd
 

erth

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
14278
Medlemskap
2024
Har en exakt likadan Rapido med Fiat och 9vxl automat. Årsmodell 2021 och har gått 500 mil.
Jag upplever samma skorrande ljud på lägre växlar. Mycket obehagligt och måste vara något som är fel.
När motorn är kall, skorrar det mindre. Ju varmare motorn blir, så skorrar det mer och efter 1 timme är det på max.
Kör alltid på power för att ha ett harmoniskt varvtal. Ingen ökning av bränsleförbrukningen.
/Erik T
 
Toppen