• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Automatlåda

Magnus Sharky

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Bromölla
Hej.
Precis köpt en ny Rapido 2021 med 160 hkr motor och 9 vxl automat.
Tycker att transmissonen skorrar på vissa varvtal och lägre växlar (bilen gått 89 mil) någon som känner igen detta?
Inga varningslampor eller något annat lyser eller låter. Kör en mercedes vito160hkr med automat i jobbet och den växlar riktigt mjukt men den har ju gått 3000 mil så den är ju inkörd.
Mvh Magnus
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Fiat 9-växlade är en ZF eller Zahnradfabrik Friedrichshafen AG - en synnerligen icke Fiat del.
Det märkliga är ändå att den 9-växlade som Fiat valde råkar ut för vissa symptom.

Jag vet att MB inte valde den lådan, utan valde att konstruera en egen 9-växlad, såg de något de inte gillade kan man undra :rolleyes:

Det är/kan vara ett tufft jobb för automatlådar att släpa på en max.lastad husbil.
Jag har själv fått högtemp.larm i min gamla 5-vxl automat på väg upp till Dalsnibba, då lägger den ur växeln, och man får vackert vänta tills vx.lådan kommit ner i temp. innan den fungerar igen. Detta hände efter att jag gjort Geiranger uppför med säkert hundra stopp/start, mötte massor med turistbussar då två kryssningsfartyg låg i viken, sämsta möjliga timing alltså.

Robotlådan har också högtemp.larm fast på kopplingen, dock är det möjligt att fortsätta att bränna upp den kopplingen under pipande/blinkande varning ifall man skulle känna för det, ingen utföregling där på högtemp.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.738
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det märkliga är ändå att den 9-växlade som Fiat valde råkar ut för vissa symptom.

Jag vet att MB inte valde den lådan, utan valde att konstruera en egen 9-växlad, såg de något de inte gillade kan man undra :rolleyes:

Det är/kan vara ett tufft jobb för automatlådar att släpa på en max.lastad husbil.
Jag har själv fått högtemp.larm i min gamla 5-vxl automat på väg upp till Dalsnibba, då lägger den ur växeln, och man får vackert vänta tills vx.lådan kommit ner i temp. innan den fungerar igen. Detta hände efter att jag gjort Geiranger uppför med säkert hundra stopp/start, mötte massor med turistbussar då två kryssningsfartyg låg i viken, sämsta möjliga timing alltså.

Robotlådan har också högtemp.larm fast på kopplingen, dock är det möjligt att fortsätta att bränna upp den kopplingen under pipande/blinkande varning ifall man skulle känna för det, ingen utföregling där på högtemp.
Mercedes brukar väl normalt använda egenutvecklade växellådor, så det behöver inte ha något med ZF-lådan att göra.
Vilka symtom är det som ZF-lådan råkar ut för såpass frekvent att det kan ses som ett konstruktionsfel?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mercedes brukar väl normalt använda egenutvecklade växellådor, så det behöver inte ha något med ZF-lådan att göra.
Vilka symtom är det som ZF-lådan råkar ut för såpass frekvent att det kan ses som ett konstruktionsfel?

Jag tänker närmast på problemen med den lådan när den sitter i Jeep.
Men även i Ram Promaster (Ducato)
Det är väl en halv miljon fall har jag för mig.

Hard, Strange Shifts and Sudden Shutdowns with the ZF 9-Speed Transmission
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej PeterK, "intressant" tråkig läsning. Problemen som beskrivs för Jeep, Chrysler, R. Rover m.m. stämmer ju tyvärr med problemen som verkar finnas kvar i Fiat Ducato. Även att lådorna "dör" helt ibland som någon skrev om här, och husbilen stog länge utan åtgärd, för bilen gick inte ens att flytta vilket verkade märkligt, så de fick en lånebil på semestern.
Konstruktionen verkar ha kommit redan 2014/2015.
Det var visst något juridiskt på gång i USA för flera år sedan, om förste ägaren fortfarande ägde nybilen.

Tråkigt, men kan ju vara bra att veta att det är ett känt fel och man inte är ensam om man tar upp strid om att en ny bil/låda inte går mjukt och uppför sig underligt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej PeterK, "intressant" tråkig läsning. Problemen som beskrivs för Jeep, Chrysler, R. Rover m.m. stämmer ju tyvärr med problemen som verkar finnas kvar i Fiat Ducato. Även att lådorna "dör" helt ibland som någon skrev om här, och husbilen stog länge utan åtgärd, för bilen gick inte ens att flytta vilket verkade märkligt, så de fick en lånebil på semestern.
Konstruktionen verkar ha kommit redan 2014/2015.
Det var visst något juridiskt på gång i USA för flera år sedan, om förste ägaren fortfarande ägde nybilen.

Tråkigt, men kan ju vara bra att veta att det är ett känt fel och man inte är ensam om man tar upp strid om att en ny bil/låda inte går mjukt och uppför sig underligt.

M.v.h. JANKRO.

Jag tolkar det som att flera av problemen är mjukvaru-relaterade.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag tolkar det som att flera av problemen är mjukvaru-relaterade.
Ja, men även att de växlar lite som de vill på de lägre växlarna. En omprogrammering var att de hoppade över 2'ans växel för den varvade ur för länge på den innan trean hoppade i ? Samt att uppgraderingarna bara gjorde marginella förbättringar. Samtidigt som en lite momentsvag motor kunde göra att den växlade för tidigt från ettan till tvåan och då inte hade tillräcklig motorkraft när tvåan hoppade i.
Den verkar komplicerad i konstruktionen, som är vanligt för att inte bli för lång (som de sexväxlade manuella som har tre axlar inne i lådan, en ingående och två utgående till krondrevet..... Också för att inte bli för långa när de är tvärstående bredvid motorn.)
Den här har visst lite udda konstruktion istället för en genomgående rak konstruktion som en vanlig automatlåda.
-----------
"Four individual gear-sets and six shifting elements made it possible to have nine speeds; yet the transmission is compact, because the gear-sets were “intelligently nested” instead of being distributed on the longitudinal axis."
-----------
Fattar inte hur eller vad med enbart texten samt att den är ju för framhjulsdrift, men något nypåfund är det fast den nu verkar fylla tio år.

(Men man skall väl också tänka på med kraft eller slö motor vid växling, att Fiat Ducato i USA har någon/några varianter som de kallar klen motor, men ofta en V6'a på ca: 285Hk. som standard.) Skåpbilar för transport blev inte avgasbegränsade over there.
DODGE RAM 2.JPG
DODGE RAM.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.738
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Toppen