• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatlåda Fiat

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Jag har Mercedes nya 9 stegs automat i jobbilen, kört 300 mil med den. Den drar länge på växlarna när det är kallt. Inte jätte imponerad. Dessutom saknar den de gamla lådornas sug när man drar på från stillastående. Den är mer lik en sk robotlåda.
Ja att den drar på växlarna vid kyla är helt normalt det är för att motorn ska komma upp i temperatur snabbare.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har Mercedes nya 9 stegs automat i jobbilen, kört 300 mil med den. Den drar länge på växlarna när det är kallt. Inte jätte imponerad. Dessutom saknar den de gamla lådornas sug när man drar på från stillastående. Den är mer lik en sk robotlåda.

Har det kommit ytterligare en ny 9-växlad till MB?
Vi har 9-växlat i vår C200D, den har gått över 10000mil nu felfritt.
Jag upplever dock att den är väl snabb att växla ner, kan bero på klen motor iofs.

I min VW T5 med dsg7, är karaktären bättre tycker jag, den växlar upp tidigt, och ligger kvar längre på höga växlar, har dock kraftigare motor
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag har Mercedes nya 9 stegs automat i jobbilen, kört 300 mil med den. Den drar länge på växlarna när det är kallt. Inte jätte imponerad. Dessutom saknar den de gamla lådornas sug när man drar på från stillastående. Den är mer lik en sk robotlåda.
"Suget" vid start kommer från momentomvandlaren (vätskekopplingen). Där är det momentomvandlarens multiplikationsfaktor som bestämmer momentökningen.
Alla? momentomvandlare har i dag "lock-up" som mekaniskt, med hjälp av lameller, mekaniskt kopplar ihop motorns vevaxel med växellådans ingående axel när varvtalet och slirningen i vätskekopplingen är lämpligt.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
För att ytterligare krångla till det, så finns det automatlådor med konventionellt innanmäte dvs planetväxlar där man bytt ut momentomvandlaren mot en koppling av den typen som sitter i DSG dvs oljekyld lamellkoppling. Då har man i princip en vanlig automat, fast ändå ingen sugande känsla. Skälet till detta är 1) momentomvandlaren har låg verkningsgrad (när lock-up inte är aktiverad), 2) när man har 9-10 växlar så är behovet av momentförstärkning i praktiken mycket liten. Accelerationen blir därmed inte sämre men mer ”linjär” och då upplever man inte den sugande känslan.
 

Mso1000

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Umeå
HBK-Nr
32243
Medlemskap
2024
Sitter och väntar på en ny husbil med 9vxl automat som skall levereras i maj.
Har sökt svaret om vilken typ automatlåda den nya 9 växlade Fiat lådan är men inte riktigt hittat rätt på nätet.

Men efter att ha läst i denna tråd så verkar det vara en momentomvandlarlåda med lockup funktion vilket borde vara stabilt för ett långt framtida problemfritt liv och funktion.

Ni som redan har en bil med denna 9 växlade låda är ni nöjda.
Antar att med 9 växlar så är ettan en riktigt låg växel för krypkörning.
En annan nyfiken fråga är hur mycket varvar motorn i typ 90?
Undrar eftersom jag körde nån personbil som man behövde nästan upp i 110 innan 9an(sista växeln) hoppade in.

Ja nyfiken på svar av ni ägare :)
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Den 9-växlade ZF lådan har funnits i ganska många år, Chrysler och Landrover var dom första som använde lådan. Det var mycket problem med lådan i början, men idag är dessa problem åtgärdade.
Ni som har valt denna låda har gjort ett bra val :)
 

Moho

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
25329
Medlemskap
2024
Sitter och väntar på en ny husbil med 9vxl automat som skall levereras i maj.
Har sökt svaret om vilken typ automatlåda den nya 9 växlade Fiat lådan är men inte riktigt hittat rätt på nätet.

Men efter att ha läst i denna tråd så verkar det vara en momentomvandlarlåda med lockup funktion vilket borde vara stabilt för ett långt framtida problemfritt liv och funktion.

Ni som redan har en bil med denna 9 växlade låda är ni nöjda.
Antar att med 9 växlar så är ettan en riktigt låg växel för krypkörning.
En annan nyfiken fråga är hur mycket varvar motorn i typ 90?
Undrar eftersom jag körde nån personbil som man behövde nästan upp i 110 innan 9an(sista växeln) hoppade in.

Ja nyfiken på svar av ni ägare :)
Vi har en bil med denna automat.
Det stämmer att det är en "riktig" automat. Är inte säker men jag tror att det är ZF som levererar den.
Den är helt underbar att köra och ljusår från den gamla robotlådan.
Det finns olika körlägen och med normalläge så varvar den drygt 1500 varv vid 90 och då på 8an.
9an går in kring 100 men om man väljer eco-läget går den in tidigare.
Ettan är inte speciellt låg men eftersom den har momentomvandlare går det att krypköra bra.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Finns det val av olika slutväxlar beroende på hur tungt fordon vx-lådan sitter i?
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Finns det val av olika slutväxlar beroende på hur tungt fordon vx-lådan sitter i?
Ja, en automatväxellåda säljs ofta till olika bilföretag som då anpassar växellådan till sina behov, slutväxeln samt anslutningen till motorn etc.
Normalt har en automatväxellåda kring fem olika slutväxlar som bilföretaget kan välja på.
Om Fiat har olika slutväxlar på ZF lådan till våra husbilar vet jag inte, troligen finns den i en eller kanske två versioner
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Självklart finns det olika utväxling på slutväxeln till alla lådor, sen skiljer 15” o 16” hjul oxå.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Om det nu finns flera utväxlingar varför anpassar man inte drivlinan till husbilar,dom jag pratat med säger att 9an i princip aldrig används,varför anpassar man inte utväxlingen till bilar som sällan kör fortare än 100 kmh?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om det nu finns flera utväxlingar varför anpassar man inte drivlinan till husbilar,dom jag pratat med säger att 9an i princip aldrig används,varför anpassar man inte utväxlingen till bilar som sällan kör fortare än 100 kmh?

Exakt, min fråga var ifall man kan välja utväxling på en Fiat, att man kan det på andra märken vet jag redan.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Var finner man de olika valen på slutväxel till Fiat 9stegare?

Jag har lite svårt att föreställa mej att "man" d.v.s. slutkunden kan välja slutväxel i sin husbil, det är väl egentligen vanligare i tunga lastbilar och bussar med bakhjulsdrift?
Däremot kan förmodligen husbilstillverkaren välja, om dom nu tar vara på den möjligheten, antagligen blir ju priset för chassiet bättre ju fler likadana dom beställer.
En annan aspekt är ju att här körs ju de flesta husbilar ganska sakta, medan det t.ex. i Tyskland finns en del husbilsåkare som gärna matar på
i 120-130 på autobahn för att snabbt komma till målet och då passar kanske den valda "standard" utväxlingen bra?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har lite svårt att föreställa mej att "man" d.v.s. slutkunden kan välja slutväxel i sin husbil, det är väl egentligen vanligare i tunga lastbilar och bussar med bakhjulsdrift?
Däremot kan förmodligen husbilstillverkaren välja, om dom nu tar vara på den möjligheten, antagligen blir ju priset för chassiet bättre ju fler likadana dom beställer.
En annan aspekt är ju att här körs ju de flesta husbilar ganska sakta, medan det t.ex. i Tyskland finns en del husbilsåkare som gärna matar på
i 120-130 på autobahn för att snabbt komma till målet och då passar kanske den valda "standard" utväxlingen bra?

Jaha...
Men hur fort får man egentligen framföra en tung husbil i Tyskland?
Frågan gäller ju tunga husbilar som kräver lägre utväxling.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tråden heter: Automatlåda Fiat, men tunga husbilar får köra max 100Km/tim på autobahn.
Jag vet vad tråden heter, men du försöker ju svara på min fråga, som ställdes då vi inte vet ifall Fiat åtgärdat den höga slutväxeln i samband med ny låda, vilket inte blir optimalt i en tung husbil.
 
Toppen