• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatlåda Fiat

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Jag läste att Fiat har kommit med en 9-växlad ”riktig” automatlåda.
Jag blev inte riktigt klok på det. Är det på bilar tillverkade 2020 och senare?
Är alla automatare från Fiat fr.o.m den tiden utrustade med den typen av växellåda eller använder de robotlådan också i vissa bilar?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag läste att Fiat har kommit med en 9-växlad ”riktig” automatlåda.
Jag blev inte riktigt klok på det. Är det på bilar tillverkade 2020 och senare?
Är alla automatare från Fiat fr.o.m den tiden utrustade med den typen av växellåda eller använder de robotlådan också i vissa bilar?
Alla nya bilar utrustade med 9växlad, robotlådan skrotad.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Har förstått att det inte är automat med planet hjul mm. utan nog en robot men modernare. Riktiga automaten som fanns 2005 hade en fruktansvärd bränsle förbrukning den fanns i både Fiat o Peugeot har erfarenhet av den en tysk låda.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har förstått att det inte är automat med planet hjul mm. utan nog en robot men modernare. Riktiga automaten som fanns 2005 hade en fruktansvärd bränsle förbrukning den fanns i både Fiat o Peugeot har erfarenhet av den en tysk låda.
Det är en modern automatlåda, motsvarar det som finns i nya personbilar, ingen robotlåda.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Den tidigare 9vxl automatlådan är en uppdaterad "robotlåda". Det är samma som MB 9G lådan med "Renaultmotorer". Dvs de framhjulsdrivna EU6 Temp fordonen från Fiat och MB. Samma motortillverkare. Allt enligt mina kontakter på Mercedes Technik.
MB 7G lådan är dock en genuin automatlåda..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den tidigare 9vxl automatlådan är en uppdaterad "robotlåda". Det är samma som MB 9G lådan med "Renaultmotorer". Dvs de framhjulsdrivna EU6 Temp fordonen från Fiat och MB. Samma motortillverkare. Allt enligt mina kontakter på Mercedes Technik.
MB 7G lådan är dock en genuin automatlåda..

Hur kom Mercedes och Renault in i detta? Fakta är att den nya automatlådan i Fiat Ducato är en helt vanlig 9-stegs Automatlåda från ZF, alltså ingen robotiserad manuell växellåda som den tidigare i Fiat. Det har funnits en konventionell automatlåda i Fiat Ducato tidigare, 4 stegad från ZF men
det var i Typ 244 i början på 2000-talet.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Den gamla så kallade automatlådan är ju en vanlig manuell 6vxl låda som har robotiserats dvs istället för att du som förare drar i spaken så gör små elmotorer det. Den nya 9stegade lådan är en riktig automat som bygger på momentomvandlarteknik.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den gamla så kallade automatlådan är ju en vanlig manuell 6vxl låda som har robotiserats dvs istället för att du som förare drar i spaken så gör små elmotorer det. Den nya 9stegade lådan är en riktig automat som bygger på momentomvandlarteknik.

Manövreringen på robotlådan är inte elmotorer utan hydraulik.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ex VW DSG är den en riktig automat eller ?
Det finns huvudsak tre typer av automatlådor
Momentomvandlare: ,den typ som FIAT nya 9växlade, det är den vanligaste i bilar "riktig automat"
Robotlådor: FIAT gamla, finns i fler bilmodeller
DSG:dubbelkopplingslådor, VW BMW mm. vissa tidiga modeller har man haft problem med
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Det finns huvudsak tre typer av automatlådor
Momentomvandlare: ,den typ som FIAT nya 9växlade, det är den vanligaste i bilar "riktig automat"
Robotlådor: FIAT gamla, finns i fler bilmodeller
DSG:dubbelkopplingslådor, VW BMW mm. vissa tidiga modeller har man haft problem med
Jag har de nya 9 växlade lådan i min 2020 plåtis, fantastisk smidig att köra, växlar mjukt och min bränsleförbrukning har aldrig varit över 1 liter på 700 mil. Dock så är det väldigt dyr, ca 40000kr om jag inte minns fel. Rekommenderas starkt, hade robotlådan tidigare.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Det finns huvudsak tre typer av automatlådor
Momentomvandlare: ,den typ som FIAT nya 9växlade, det är den vanligaste i bilar "riktig automat"
Robotlådor: FIAT gamla, finns i fler bilmodeller
DSG:dubbelkopplingslådor, VW BMW mm. vissa tidiga modeller har man haft problem med

man får lära sej nytt varje dag har ägt 2 st Chrysler nyköpta bilar från 2000 talet trodde att de hade riktig automat.
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Motorn i Fiat årsmodell 2020 och nyare är egentligen samma rent mekaniskt oavsett om det sitter en manuell eller (nya) automatlåda i bilen.
De 2 starkaste motorerna (160 resp 180 hk) har dock olika momentkurvor ber på växellådan.
Den manuella lådan klarar fortfarande max 400 Nm medan nya automatlådan tål 450 Nm. Maxeffekten är dock lika.
Detta gör att draget i mellanregistret (runt 2000 - 2500 rpm) blir bättre med automatlådan än med den manuella lådan.
20210215_152835.jpg
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag har Mercedes nya 9 stegs automat i jobbilen, kört 300 mil med den. Den drar länge på växlarna när det är kallt. Inte jätte imponerad. Dessutom saknar den de gamla lådornas sug när man drar på från stillastående. Den är mer lik en sk robotlåda.
 
Toppen