• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatlåda Fiat

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag vet vad tråden heter, men du försöker ju svara på min fråga, som ställdes då vi inte vet ifall Fiat åtgärdat den höga slutväxeln i samband med ny låda, vilket inte blir optimalt i en tung husbil.

Frågeställningen borde kanske vara: Anpassar husbilstillverkarna i sina beställningar till Fiat, utväxlingen till den husbil de avser att bygga på
chassiet? Men rent allmänt är ju tunga husbilar på Fiatchassie alltifrån 3500Kg> upp till 6000Kg så även där blir ju spännvidden stor.
Och naturligtvis finns det de som kör även dessa bilar fortare än 100Km/tim, vad än hastighetsgränserna säger.
Rent allmänt tycker jag att det är ganska intressant att det alltid är chassietillverkaren som får bära hundhuvudet för de flesta missar
som husbilstillverkarna gör, antingen det gäller fjädrar, utväxlingar eller annat.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har gjennom årene ikke sett alternative utvekslinger på Fiat Ducato og dens nære franske slektninger. Det enestesom har vært tilgjengelig var alternativer for 5-an på de gemle lådorna.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Frågeställningen borde kanske vara: Anpassar husbilstillverkarna i sina beställningar till Fiat, utväxlingen till den husbil de avser att bygga på
chassiet? Men rent allmänt är ju tunga husbilar på Fiatchassie alltifrån 3500Kg> upp till 6000Kg så även där blir ju spännvidden stor.
Och naturligtvis finns det de som kör även dessa bilar fortare än 100Km/tim, vad än hastighetsgränserna säger.
Rent allmänt tycker jag att det är ganska intressant att det alltid är chassietillverkaren som får bära hundhuvudet för de flesta missar
som husbilstillverkarna gör, antingen det gäller fjädrar, utväxlingar eller annat.
Problemet är nog att husbilstillverkaren inte vill kosta på något extra,FIAT kan säker lösa det men ingen vill betala,att ha samma utväxling på en 3.5T bil som en 5.5T verkar inte vettigt men troligen är det så,dessutom är dom godkända för 2000kg dragvikt.
Som konsument borde man ställa dessa frågor,men det är mest inredning och design som säljer bilar,sitter och läser en broschyr från en känd tillverkare, hur dom lanserar årets nya sportiga design på utvändiga dekoren, är det detta vi vill ha?
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
En av nackdelarna med ZF lådan är det stora utväxlingspannet.
Dvs skillnaden mellan 1:an och 9:an, ligger nästan på 10.
Vilket är ett extremt högt värde
Detta medför att 9:an sällan används, vilket inte spelar någon större roll.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
En av nackdelarna med ZF lådan är det stora utväxlingspannet.
Dvs skillnaden mellan 1:an och 9:an, ligger nästan på 10.
Vilket är ett extremt högt värde
Detta medför att 9:an sällan används, vilket inte spelar någon större roll.
Har man en nioväxlad låda så skall alla växlar användas under normal körning,vad är annars vitsen med nio växlar?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Fiat konsernet tilbyr biler med valgbare slutt trinn i Iveco Daily, min Flair ble levert optimert for henger på 3500 kg og maks last. Nøkkelen var annen utveksling på bakakselen. Bytte av kronhjul og pinjong sammen med endrete parametre i datasystemet i bilen. Iveco service i Norge reagerte på at jeg hadde unormale verdier og en merknad fra Iveco Tyskland i datasystemet i bilen. De hadde ikke sett dette på annet en lastebiler som kjørte daglig med slep.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Har man en nioväxlad låda så skall alla växlar användas under normal körning,vad är annars vitsen med nio växlar?
Bra fråga, men lådan är konstruerad på detta sätt.
Växel nio är gjord för högre farter, vilket inte passar in på våra fordon.
Det viktigaste är ju att den växlar mjukt samt den ligger på ”rätt” varvtal i den hastighet du kör på. Sedan vilket växel du ligger på spelar ju ingen roll.
Frågan om slutväxeln blir en balans av dragkraft, lägre utväxling ger högsta dragkraft men också en växling till tvåan tidigare.
Om ni som har växellådan och tycker 1:an och steget till 2:an är ok, så är allt som det ska.
Se då växellådan som en åtta växlad :)
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
När man har 9 vxl får man ju automatiskt ett större spann som klar både lätta o tunga bilar. Finns inget som säger att man måste åka på 9:an från 70 km/h. 5:an i denna låda är 1:1, 6-9 är alltså övervxl så det spelar ingen roll om inte alla åker så fort att man använder 9:an. Bilen går ju lika bra på 7 eller 8:an.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har man en nioväxlad låda så skall alla växlar användas under normal körning,vad är annars vitsen med nio växlar?
Vad är då normal användning? Det som är normalt för mej, är kanske inte normalt för dej! När jag av misstag någon gång kör motorväg händer
det att jag även i Sverige blir omkörd av husbilar som kör bedömningsvis 120-130Km/tim, då fungerar det för dom.
Men naturligtvis, om vi, alltså hela husbilskollektivet började intressera oss för sådant här, och var beredda att betala för det så skulle
det förmodligen bli en ändring på sikt, men jag tror att vi är väldigt lång ifrån det! Husbilar betraktas nog mera som en sommarstuga på hjul
där boendeegenskaperna är mycket viktigare än väghållning, motor och växellådsegenskaper och liknande.
 

Mso1000

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Umeå
HBK-Nr
32243
Medlemskap
2024
Vi har en bil med denna automat.
Det stämmer att det är en "riktig" automat. Är inte säker men jag tror att det är ZF som levererar den.
Den är helt underbar att köra och ljusår från den gamla robotlådan.
Det finns olika körlägen och med normalläge så varvar den drygt 1500 varv vid 90 och då på 8an.
9an går in kring 100 men om man väljer eco-läget går den in tidigare.
Ettan är inte speciellt låg men eftersom den har momentomvandlare går det att krypköra bra.
Ja tack för det svaret, det var väl det jag ville höra.
Använder du eco läget någon gång och kan man förvänta sig någon sparad eco droppe diesel.
Eller blir den bara för svag och får slita ont trotts 325nm vid 1400 varv?
Vilken typ hb har du/ni som har denna låda?.
Kanske nian och ecoläge funkar bättre på en lättare plåtis som tar mindre vind.

Ivart fall känns lådan helt rätt i en husbil
 

Moho

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
25329
Medlemskap
2024
Ja tack för det svaret, det var väl det jag ville höra.
Använder du eco läget någon gång och kan man förvänta sig någon sparad eco droppe diesel.
Eller blir den bara för svag och får slita ont trotts 325nm vid 1400 varv?
Vilken typ hb har du/ni som har denna låda?.
Kanske nian och ecoläge funkar bättre på en lättare plåtis som tar mindre vind.

Ivart fall känns lådan helt rätt i en husbil
Vi har en helintegrerad Kabe 760 med stora motorn på 180 hästar och 450 Nm. Totalvikt 4500 kg
Jag har kört med ecoläget ibland men upplever den då som lite svag, minsta motlut eller motvind får den växla ned.
Dessutom så upplever jag att gasresponsen blir sämre, man får trycka betydligt mer på pedalen i ecoläget.
Det är förmodligen en elektronisk gas "ride by wire".
(Jag har samma upplevelse på min BMW motorcykel som har olika körprogram.)
En avart med detta är att det är svårt att precisionsköra upp på nivåklossarna.
När man försöker hålla bilen med handbromsen från att rulla av bakåt får man trampa långt ned på gaspedalen eftersom effekten/pådraget reduceras.
Råkar man då släppa handbromsen så kan bilen få oönskad plötslig fart framåt.
Jag har nu monterat hydrauliska stödben så det är ett icke-problem nu :)
 

Mso1000

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Umeå
HBK-Nr
32243
Medlemskap
2024
Är nu ägare till en nioväxlad automat med 140hk i en 6 meters plåtis.
jag ligger oftast på nian i 90 och ca 1400 varv på motorn.
Går att ligga på Eco läget efter långtradarna hastighet och hålla kvar nian på platta vägen.
Lådan är underbart härlig och växlar helt sömlöst utan att man känner det.
Skulle inte köpa en hb utan 9vxl automat.
 
Toppen