• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Sv: Automatlåda Fiat

Agile og Comfortmatic bygger på et utviklingsprosjekt som ble utført av Kongsberg Automation på 1990 tallet - hele resultatet ble solgt til Fiat-konsernet omlag 2002. Grunnprinsippet er en dator som avleser motordata og styrer vekslingen via hydralikk. Det spesielle med denne løsningen er at den kan tilpasses alle nyere motorer og veksellådor med enkel koppling i motsetning til VAG sin dobbelkobling DSG.

Har ikke detaljer på MB sin SprintShift, men det er mulig det var en av pilotene på KA sitt prosjekt, på samme måte som Renault og Fiat.

Svakheten i løsningen er normalt varmgang på koplingen, om en forsøker å kjøre som om det er en tradisjonell automatlåda. Ved køkjøring skal en ikke justere farten med bromsen, men heller stoppe helt opp og la det bli en luke før en tar i gang igjen.

Lådan skal være programert for normal kjørevekt på bilen, eksempelvis så omprogrameres lådan på en Iveco ved montering av drag for de 3 tonn som en kan henge bakpå.
 
Sv: Automatlåda Fiat

I går blev växellådan nertagen det var lamellerna som gått sönder.Lamellcentrum som lossnat från lamellen. Plåtarna som sitter mellan lamellen och centrum är endast 0,4 mm tjocka och dom hade slitits av. Det kommer nya lameller nästa måndag. Det är samma som tidigare. Jag har haft kontakt med Fiat och försökt få förlängd garanti men icke. Jag har hävdat att kopplingen är för klen för en bil på 5 ton men Fiat säger att det inte är så. Bilen har gått 997 mil och uttagen i maj. Om det händer igen efter garantin så säger dom att jag får ta det på försäkringen. Ingen skugga skall falla över Bilcity eller Nibo caravan för jag har själv haft kontakt med Fiat. Man må säga att Fiat har en bra service.
 

Bilagor

  • västkusten 2012 samt trasig koppling 030.jpg
    västkusten 2012 samt trasig koppling 030.jpg
    1,8 MB · Visningar: 54
  • västkusten 2012 samt trasig koppling 032.jpg
    västkusten 2012 samt trasig koppling 032.jpg
    1,8 MB · Visningar: 47
Sv: Automatlåda Fiat

Hej Bengt Åke. Nej inget annat är fixat bilen ar fortfarande kvar på Bilcity i Bollnäs. Det var problem att flytta den. MVH. Kurt
 
Sv: Automatlåda Fiat

Verkar stämma som en kunnig reperatör sade till mig på 90 talet att FIAT använder oftast samma låda till samtliga bilar och därför belastar det lådan mer när bilens tyngd och vridmomentet är betydligt större än den mindre och lättare motorn. Därför skulle det vara
intressant att höra från den samlade kunskapen på forumet om det skiljer på lådorna mellan 130 hk och 177 hk, sen väljer ju tillverkarna att bygga bil på olika chassie beroende på hur tung den skall bli. Men det kan ju skilja flera ton mellan den lättaste och tyngsta och vridet mer än 100 Nm och det är lådan som får dra lasset.
 
Sv: Automatlåda Fiat

Det är nog kopplingen som är stora problrmet.Det är svänghjulet som är lite rörligt.Det var lite rost i lamellen och på växellådsaxeln så när lamellen släpper så blir det brytningar på dom tunna plåtarna som förbinder centrumet med lamellen.
 
Sv: Automatlåda Fiat

Är det ingen på forumet som har en bra förklaring vad som orsakade haveriet. MVH.Kurt
 
Sv: Automatlåda Fiat

Så där brukar det bli när man växlar ner vårdslöst ( inte möter med gasen ) vid motorbroms. Men så gör väl inte automatlådan.
bosse b
 
Sv: Automatlåda Fiat

Eller stillastående bil, en hög växel i och högt motorvav och snabbt upp med kopplingen.
En klassiker för att kolla om kopplingen slirar. Motorn skall då stanna...........Om allt håller och det brukar det nog göra.
Men så skall väl heller inte robotlådan kunna göra.

M.v.h. JANKRO.
 
Sv: Automatlåda Fiat

Bilen är inte chippad. Jag har kört bil o släp i 40år och kör inte vårdslöst. Vi har inte direkt åkt E4. det har blivi mycke backar i norra Värmland Norge och Lappland. Det verkar den inte att klara. MVH. Kurt
 
Sv: Automatlåda Fiat

Jag har bara dåliga erfarenheter av robotlådor. Iofs med reunult master och MB sprinter, dom brukar sticka vid 16-22000 mil (Handikappbussar färdtjänst). Den manuella håller ca: 40-48000 mil

(Och jag har många bilar)
 
Senast ändrad:
Sv: Automatlåda Fiat

Har inte hört någon annan med husbil och den robotväxlade lådan som haft något liknande problem.
Så det får väl antas vara någon form av tillverkningsfel som ligger bakom.
 
Sv: Automatlåda Fiat

Jag vet inte om det är lika lameller på en manuell låda. Har du kollat bilderna på lamellerna. MVH. KURT.
 
Sv: Automatlåda Fiat

Ja jag har tittat på dom och visst skulle det kunna vara även till en manuell låda.
Undrar bara om någon med säkerhet vet?
Är lätt att kolla om man ringer en Fiatverkstad.
 
Sv: Automatlåda Fiat

Om man tittar på bilderna så börjar man att fundera om plåtarna på 0,4 mm. håller för en motor på 177 hp. och 5 tons bil.
 
Sv: Automatlåda Fiat

Jag har bara sett något liknande en gång. Det var när stödlagret i svänghjulet totalhavererat. Då får växellådans ingående axel inget stöd utan kan röra sig något axiellt.
Då blir det brytning i plåtarna.
De kanske har glömt att montera stödlagret i den aktuella bilen? Be verstaden kolla lagret.
//W
 
Tillbaka
Toppen