• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat

Sorry Kurt & Birgitta det är alltid tråkigt när sådant händer och speciellt då under den aktiva husbilsperioden, ännu värre är maktlösheten när tid förspills utan lösning utan bara tid som rinner iväg i väntan på lösning!

Blir nyfiken då jag själv har den nya drivlinan (177Hk) och att din husbils aut-växellåda har "lagt av" under färd om jag fattat rätt(?);
¤ Därefter har husbilen bärgats 8 mil till en GM-verkstad Bilcity (Saab/Opel) i Bollnäs(?) men det är väl ingen aktoriserad Fiat verkstad?
¤ Bilen står sedan bara där utan åtgärd, i väntan på vad, trots befintliga garantier som alla nya svensksålda husbilar normalt har (inkl Fiat) samt utöver det också en helförsäkring?
¤ Mot denna verkstads-, garanti- och försäkringsbakgrund kan väl inte en transport, etc till en riktig kunnig/ansvarig certifierad Fiatverkstad vara något problem, även husbilar transporteras bevisligen på lastbilar (om så behövs)?

Om jag förstår det hela rätt så har du den nya Fiatdrivlinan från 2012, dvs 177Hp och aut-låda, dvs inte den äldre på 157Hp från 2011 och tidigare?

Hoppas nu att det löser sig snabbt för er och att vi sedan får reda på vad som hänt resp gjorts åt din vxl-låda.
/ Lycka till med att få en snabb lösning på ert vxl-lådsproblem!
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat

Tråkigt om det är ett fel som uppkommer emellanåt, man kan samtidigt undra varför Mercedes sålde lådan vidare ??
:wideeyed:
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat

Merca sålde denna låda vidare efter att de haft den i sina transportbilar.

Lådan gick sönder i transportbilarna men den fungerar troligtvis ok i husbilar som inte körs på samma vårdslösa sätt.

Läst detta i Husbilen Test!
:)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Automatlåda Fiat

Helt olika, finns en test i Tyska Promobil för kanske 2 år sen där de jämförde Fiat, Renault, Mercedes o ännu en bil tror jag men minns inte med säkerhet vilken. Blev då förvånad över att Fiat fick bättre än Mercedes. Fiat blev den som hade bästa lådan i testen. Kan hända att jag har kvar tidningen eller cd som kommer i slutet av året med samtliga tidningar för året.

Husbilen test har jag sett många skriverier som inte stämmer med verkligheten fast jag sällan ser tidningen.

Leif
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat

Mercedes hade sålt patentet mm på lådan, sen var det hållbarheten o det var därför de gjorde sig av med den!
Vilket verkar troligt då jag även känner bekanta som haft problem i sina servicebilar med denna typ av låda.

:)
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Automatlåda Fiat

Undrar om det stämmer, Fiat har pysslat med robotiserade växellådor sedan 90-talet?!
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat

Jag återger vad jag läst och hört av bekanta ?

. :)
 
Senast ändrad:

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat

För min del så gillar källmaterial med begriplig hänvisnin men ogillar i gengäld hörsägner/vandringshistorier - de leder ingen vart!
Jag hänvisade till källmaterial med för de flesta begriplig hänvisning. Att sen tycka det är en vandringshistoria så är man nog lite trångsynt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Automatlåda Fiat

Mercedes hade sålt patentet mm på lådan, sen var det hållbarheten o det var därför de gjorde sig av med den!
Vilket verkar troligt då jag även känner bekanta som haft problem i sina servicebilar med denna typ av låda.

:)

Hör från bekanta, och läst någonstans, kan väl knappat betraktas som fakta?! :confused:
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Automatlåda Fiat

Nånting hitta jag som blev scannad före jag slängde tidningarna. Fiat kom ut med lådan i Februari 2008 vi hade den bilen men efter en på körning så fick vi en 2009 i stället.

Visa bilaga IMG.pdf

Visa bilaga IMG_0002.pdf

Det var längre sen än jag trodde Promobil Nr 5 2008 har också tidningen på cd.

Tror också det är en Iveco låda inte Fiat.

Leif
 
Senast ändrad:

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat

Nu har jag hittat inlägget. Husbilen test 2010 nr 7 sidan 40
Tyvärr har jag ingen skanner, men kan återge i korthet vad som skrivs.


Idag har Mercedes sålt sprinshift lådan. Andledningen var att lådan inte höll måttet i transportbilar. Det blev för dyrt att underhålla o reparera lådorna. Köparna svek. I Husbilar är det dock en utomordenlig lösning då de körs på ett annat vis.

Idag har Fiat och Iveco denna typ av låda som tillval, den heter Comfort-Matic. Fiat endast till 3L motorn.

:)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat

Appropå ta reda på fakta, Relax...
Bilcity i Bollnäs har servicen på Fiat !!
// Janne
Ja Jannemickel tack för passningen, det var slavigt av mig att använda Bilcity på nätet via Google som "källa" men jag har konstaterat att google(?!) har fel map Fiats officiella nya serv lista, där Bilcity numera finns med!

I Fiats tidigare lista inkl egna erfarenheter från 2009/10 däremot, så var det Tuppz Bil AB i Bollnäs som serv Fiat (obs annan gatuadress). Kanske är det så illa att Bilcity själva inte känner till vad de repr enligt den info som de själva har lämnat på Google (se ovan).

Bilcity borde följa upp och åtgärda även sin "föråldrade info på nätet", där nämns Fiat överhuvudtaget inte som synes, dags att förnya?

Sensmoral, google blir inte bättre än de uppgifter som tillhandahålls i cyberrymden - sorry!
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Automatlåda Fiat

Är föredetta Saab handlarna Bilpartner och Mekonomen Fiat verkstad nu? Katastrof isf dom har knappt sett en Fiat på vykort sen kan dom va hur aktoriserade dom vill.Det betyder inte ett skit .Kör in på Mekonomen med en krånglande robotiserad låda ....grattis .
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Automatlåda Fiat

Merca sålde denna låda vidare efter att de haft den i sina transportbilar.
Lådan gick sönder i transportbilarna men den fungerar troligtvis ok i husbilar som inte körs på samma vårdslösa sätt.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Mercedes hade sålt patentet mm på lådan, sen var det hållbarheten o det var därför de gjorde sig av med den!
Vilket verkar troligt då jag även känner bekanta som haft problem i sina servicebilar med denna typ av låda.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Idag har Mercedes sålt sprinshift lådan. Andledningen var att lådan inte höll måttet i transportbilar. Det blev för dyrt att underhålla o reparera lådorna. Köparna svek. I Husbilar är det dock en utomordenlig lösning då de körs på ett annat vis.

Idag har Fiat och Iveco denna typ av låda som tillval, den heter Comfort-Matic. Fiat endast till 3L motorn.
------------------------------------------------------------------------------------------

Hej, det är bäst att skriva "så här trodde jag att det var med lådorna" eftersom man aldrig kan vara 100% säker på någonting :D.

Det är ju inte så mycket lådorna det handlar om utan mera robotväxlingssystemet.
Lådorna är ju i princip vanliga manuella lådor. Mercedes plockade visst in en extra växel i sin låda.
Fiats låda i husbilarna är ju samma låda som i de manuella bilarna med sex växlar och samma utväxling. Det verkar väl som själva lådan håller bättre med robotväxling som växlar ner i tid för att inte paja sexans växel som annars kan ske med en förare som pressar på utan att växla ner.
Mercedes sålde sin konstruktion till VAG gruppen och övergick till "riktiga" automatlådor efter det, ca.2006.
Fiat/Iveco har liknande konstruktion även om de flesta av Ivecos robotar sitter i lådor med kardan till bakhjulsdriften. (De flesta halvstora Concorde husbilar.)
Även Renault har visst ett robotsystem.

För att allt skall samverka, Koppling, växlingslägen avkännare till massor med info som växlingsdatorn behöver m.m. så gäller det............ När något inte funkar så går det helt enkelt in i självlåsning. På Merca kunde man visst ibland lösa en del problem genom att lägga växelväljaren i ett visst läge,trycka ner bromspedalen lite, och sedan knuffa på fordonet. Då sa det KLONK någonstans, så funkade det igen. (Har jag hört.)

Mecedes kallade sitt system SprintShift.
Fiat/Iveco kallar sitt system ComfortMatic eller Agile.
Renault kallar sitt system QuickShift 6.
Och VAG, VW kallar sitt "nya" köpta system för ShiftMatic. Men det tror jag är ett gammalt namn som de hade tidigare.

Tror jag :).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Automatlåda Fiat

Trots allt tyckande så känner jag med Dig och den ovisshet med en krånglancde bil med något som skall kallas tillval automat. Ta en manuell det är trots allt inte så jobbigt att växla eftesom dom flesta inte kör sin husbil i statstrafik som statsbuden gör med transportbilarna. Säkerligen svårt med utbildningen från generalagenten för att lösa denna avancerade konstruktion. Lycka till i alla fall och hoppas det går väl med dina problem.
 
Toppen