• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatisk sammankopplade bodel/startbatteri

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har ett relä i EBL som sammankopplar start/bodelsbatteri, sammankoppling sker över13.5V och släpper under 13V, har installerat litiumbatteri spänningen är högre på dessa vilket gör att batterierna är sammankopplade större delen av tiden, är detta ett problem? hur löser man det annars? När bilen står hemma bryter jag bodelsbatteriet med huvudströmbrytaren.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
38A oj, och hur stort är batteriet?

Har du en DC/DC som sitter vart, som jag förstod så är dom ihopkopplande med ett spänningsstyrt relä?

Man ska inte ha konstant laddning på, vare sig det gäller bly eller Li.

Så lämpligen ta bort detta relä och ladda separat.
Jag har inte konstant laddning,batteriet laddas av generatorn genom boostern som sitter före EBL och solcell,sedan får BMS styra, 230v laddaren har jag inte inkopplad, för jag klarar mig utan den samt för att undvika konstant laddning.
Mina tidigare blybatteri hade jag däremot ,som många andra konstant laddning,hela vintern skötte Ctekladdaren laddningen funkade utmärkt i 8år nu har jag bytt batteri.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag har inte konstant laddning,batteriet laddas av generatorn genom boostern som sitter före EBL och solcell,sedan får BMS styra, 230v laddaren har jag inte inkopplad, för jag klarar mig utan den samt för att undvika konstant laddning.
Mina tidigare blybatteri hade jag däremot ,som många andra konstant laddning,hela vintern skötte Ctekladdaren laddningen funkade utmärkt i 8år nu har jag bytt batteri.
Du skrev "Har ett relä i EBL som sammankopplar start/bodelsbatteri", har du ett sådant eller ej?

CTEK har aldrig konstant laddning, däremot kanske du haft CTEK inkopplad konstant men det är en helt annan sak!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Du skrev "Har ett relä i EBL som sammankopplar start/bodelsbatteri", har du ett sådant eller ej?

CTEK har aldrig konstant laddning, däremot kanske du haft CTEK inkopplad konstant men det är en helt annan sak!
I EBL finns ett relä som sammankopplar batterierna vid 13.6V spänning.
DcDcladdaren samt solcellregulatorn ger heller inte konstant laddning, utan följer laddkurvor precis som Ctek laddarna.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
I EBL finns ett relä som sammankopplar batterierna vid 13.6V spänning.
DcDcladdaren samt solcellregulatorn ger heller inte konstant laddning, utan följer laddkurvor precis som Ctek laddarna.
Exakt, och det menar jag att man ska(måste) koppla ur om man har en DC/DC(tex CTEK d250 se) mellan generatorn och bodelsbatteriet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Men vad exakt är problemet nu?
Har det någon betydelse om bodel/startbatt. är sammankopplade,en liten ström flyter väl från litium 13.5V till start 12.8V, när litium batteriet når ca 30% kommer sammankopplingen att släppa vid 13V
Det fiins olika typer av EBL en del D+ styrda andra spänningstyrda som mitt, kanske ingen som tänkte eller brytt sig för det fungerar ju uppenbart.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Som jag skrev inlägg 14, går en ström på max 1A (tricklecharge) bakvägen genom min DcDcladdare.
Relät kopplar inte ihop batterierna förrän generatorn har höjt spänningen över 13.6V ,så under motorstart är dom åtskillda,eftersom CBE haft detta system i många år och många hundra bilar verkar det fungera.
Med standardbatteri kommer spänningen att sjunka under gränsvärdet så batterierna separeras relativt snabbt, doch inte med litium med den högre spänningen.
Ja det är helt klarlagt.
Men du har väl inte ett litiumbatteri som startbatteri utan ett "vanligt" batteri där tillsammans med generatorn?? och det är ju egentligen den spänningen som skall styra skiljereläet och borde rätt snabbt efter stopp ha sjunkit under gränsen för sammankoppling som jag skrev och inte spänningen på bodelsidan och de litiumbatterierna.
Det blir ju säkert ett problem om hela systemet håller upp spänningen och borde ju i så fall få hjälp av en mycket kraftig diod som inte släpper bodelsbatteriernas spänning bakåt till startbatteriet, (men det är ju inte vettigt) eller helt enkelt ett extra D+ styrt relä som bryter när generatorn stannar.
Det borde ju även kunna strula om man har vanliga batterier och kopplar på laddning till bobatterierna direkt efter stopp av motorn. Hänger sammankopplingen kvar även då om bosidan inte kommer under sammankopplingsspänningen p.g.av 230V laddaren till bodelen.

Men till grundfrågan om ev. problem. Problemet kan ju bli om allt är sammankopplat vid start och som sagt startbatteriet är lite svagt, och då vid start så hämtar startmotorn ström "bakvägen" även från bobatterierna genom för klena kablar och skiljereläet, vilket inte borde vara så bra.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen