Som jag skrev inlägg 14, går en ström på max 1A (tricklecharge) bakvägen genom min DcDcladdare.
Relät kopplar inte ihop batterierna förrän generatorn har höjt spänningen över 13.6V ,så under motorstart är dom åtskillda,eftersom CBE haft detta system i många år och många hundra bilar verkar det fungera.
Med standardbatteri kommer spänningen att sjunka under gränsvärdet så batterierna separeras relativt snabbt, doch inte med litium med den högre spänningen.
Ja det är helt klarlagt.
Men du har väl inte ett litiumbatteri som startbatteri utan ett "vanligt" batteri där tillsammans med generatorn?? och det är ju egentligen den spänningen som skall styra skiljereläet och borde rätt snabbt efter stopp ha sjunkit under gränsen för sammankoppling som jag skrev och inte spänningen på bodelsidan och de litiumbatterierna.
Det blir ju säkert ett problem om hela systemet håller upp spänningen och borde ju i så fall få hjälp av en mycket kraftig diod som inte släpper bodelsbatteriernas spänning bakåt till startbatteriet, (men det är ju inte vettigt) eller helt enkelt ett extra D+ styrt relä som bryter när generatorn stannar.
Det borde ju även kunna strula om man har vanliga batterier och kopplar på laddning till bobatterierna direkt efter stopp av motorn. Hänger sammankopplingen kvar även då om bosidan inte kommer under sammankopplingsspänningen p.g.av 230V laddaren till bodelen.
Men till grundfrågan om ev. problem. Problemet kan ju bli om allt är sammankopplat vid start och som sagt startbatteriet är lite svagt, och då vid start så hämtar startmotorn ström "bakvägen" även från bobatterierna genom för klena kablar och skiljereläet, vilket inte borde vara så bra.
M.v.h. JANKRO.