• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automat eller inte?

larake02

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7396
Medlemskap
2025
Funderar byta ut vår HB till en med Renault motor och automat! Synpunkter från er som har sådana uppskattas. Vill bara förtydliga! Har automat i personbilen och bör i Norrland så köra på vinterväglag, blött är inga problem! Frågan var synpunkter på automatlåda i HB för och nackdelar och finns det problem med de så kallade robotlådorna?
 
Senast ändrad:

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Jag föredrar en automatlåda dels för att det är bekvämt och att motorn alltid jobbar med rätt varvtal, går inte att segdra.
Sedan finns det olika typer av automat.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det beror nog på vem man frågar, för min del har jag kört ca 30 000 mil med automat (både med personbil och tunga fordon) och jag vill aldrig mer ha någon automat.
Varför då? Jo främst var det vid vinterkörning I halka ( där faller ju de flesta husbilar bort) rätt som det var kunde bil f*n mitt in en kurva växla upp eller ner vilket gjorde det hela betydligt mer spännande än det hade behövt bli och om man fastnade i en snödriva som man relativt enkelt kunde ta sig loss med en manuell var ofta omöjligt med automaten då man inte kunde styra förhållandet mellan varvtal och drivning. Här kan jag tänka mig att det blir problem med en husbil som börjar att slira på en blöt gräsplan.
Låt dig dock inte skrämmas av detta, många gillar automater, dock inte jag och jag vill bara påvisa att det finns andra sidor än bara ”bekväm körning”. (dessutom är de tråkiga att köra ;))
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Jovisst går dom att ställa i manuellt läge, men nu pratade Stig om att köra fast & då hjälper det ju inte vilken växel man spärrat den i eftersom momentomvandlaren skickar upp varvtalet i alla fall. Vet inte hur många gånger genom åren som jag fått loss bilar genom att starta på 2’an med lite gas & motorn på gränsen till att falla igenom men loss har jag kommit. Men det har ju varit manuella såklart, har kört mycket automat också, men den manövern går inte att göra med automat. Sen har ju nyare bilar både soinreglering & i vissa fall vintermode på automaten & då brukar det gå bra i alla fall. Så se inte det som ett problem med att köpa automat. Vattensjuka gräsmattor bör nog undvikas, har grässvålen släppt så finns det inte en chans att komma loss utan slirskydd oavsett låda! Slirskydd i plast finns att köpa & lägga i lastutrymmet om man känner oro inför en blötsommar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
O.T
Jag har kört fast och kommit loss många gånger med automatlåda genom livet, så jag håller inte med dej alls i ditt resonemang.

Dock gäller helt andra egenskaper ifall man kör fast eller inte.

Att köra ut på en våt mjuk gräsmatta med ett enhjulsdrivet fordon typ en vanlig husbil får väl anses som mindre lyckat.
Att man har diffbromsad drivaxel är för mej obligatoriskt vid terrängkörning, och det hjälper föga med manuell växellåda.

Senast förra veckan trodde jag att jag satt mej på pottan med husbilen då vi kört vilse på en liten väg med löst grus, som slutade i ett mycket brant utförslut och ett par små torp.
Var tvungen att vända bilen och ta mej upp med 90 graderssväng i det kraftiga motlutet och lösa gruset, trodde faktiskt att jag skulle tappa greppet då det krävdes full gas för att vår klump skulle flytta oss, momentomvandlaren gjorde dock sitt jobb, likaså diffbromsen och mina 4 drivhjul behöll greppet så vi till slut tog oss upp igen, jag kan säga att denna manöver hade blivit mycket svår med en manuell eller robotlåda.
Manövern kostade mej 40kr, då jag lyckades mosa en vattenkanna för den ena torparen :)
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Ok gillar också automat vid terrängkörning, men då brukar fordonet ha andra egenskaper än normala husbilar! Sen kan man ju både bygga sig eller köpa sig något som försöker vara både och men hade jag haft det behovet att jag ställt en Camper på flakbilen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok gillar också automat vid terrängkörning, men då brukar fordonet ha andra egenskaper än normala husbilar! Sen kan man ju både bygga sig eller köpa sig något som försöker vara både och men hade jag haft det behovet att jag ställt en Camper på flakbilen.

Jag har en normal husbil, så visst finns det husbilar som klarar att lämna asfalten, bara en av prioriteringarna man får göra inför ett husbilsköp :cool:
 

Macke83

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
30169
Medlemskap
2022
Har en hymer 02 med Fiat motor o automat!
Många sa till mej att man inte skulle ha automat, men jag har blivit glatt överraskad;)
För oss funkar det hur bra som helst
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Jag föredrar automatlåda. Fiats robotlåda har det varit en del gnäll på i forumet, men det finns också trådar med klagomål på manuella lådor och kopplingar som fallerat. Har själv kört över 6000 mil med Fiats robotlåda utan problem och är väldigt nöjd. En bekant, som har Fiat husbil med manuell låda, provade vår husbil och menade att det var mycket bättre och bekvämare att köra jämfört med manuell. Men det är som Aftonbladet och Expressen, det finns olika läger, mer eller mindre seriösa och kunniga. Och man håller på sin sak eller ståndpunkt.

När det gäller Renaults automatlåda vet jag inget. Hade en Renault manuell tidigare och det var en riktigt bra bil. Tycker jag....:rolleyes::)
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag har haft en Fiat med robotlåda.
Nu har jag en manuell och vill verkligen inte ha en robotlåda igen.
I personbilen har jag en riktig automatlåda av typ dubbelkopplingslåda (DSG).
Fiats enkelkopplingsvariant är i mitt tycke riktigt kass. Andra får tycka annorlunda
Långa pauser i växlingarna bl.a.
Nä, riktig automatlåda ska det vara
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Trivs utmärkt med min Fiat 150 hkr med automat. Bryr mig inte om vad den kallas för. Skippade manuell växel för många år sedan. Förstår inte vitsen. Trampa på gasen och bromsa räcker. Förresten är vår nya Toyota Rav4 elhybrid remväxlad om jag förstår rätt. Märks inte att den växlar överhuvudtaget. Men det är väl inte heller en ”riktig” automat. Men trevlig är den att köra.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Klart man ska ha automat
Man har ju bara två fötter, hur ska man kunna hantera tre pedaler:p
Övning och lite modifierat pedalställ, att växla upp och ner, i uppför och nerförsbackar, helt utan ryck i bilen, är en utmärkt kordinationsträning. Det är nyttigt för äldre, säger läkarvetenskapen sen är det roligt tycker jag. Mina kamrater säger att jag är lite tokig. Jag har kört mycke automat när jag varit tvungen, så jag vet att dom oftast funkar riktigt bra.
 
Toppen