• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att välja rätt tätningsmassa

F

F.d. 7794

Guest
Hej alla husbilsmäniskor.

Jag har en pilote580 som jag håller på att byta tak på och med tak menar jag den förstärkningsplatta som man kan gå på.

Den var gjord av plywood med aluminiumplåt på båda sidor, på något sätt har det läckt in vatten i konstruktionen och sakta ruttnat sönder.

Nu är allt borta och själva ndertaket av alminium kvar.

Jag ska nu sätta dit en ny förstärkningskiva som jag mått beställt hos Dalalaminat som är en sandwitch konstruktion, den väger lite och är väldigt stark.

Nu till frågan , jag har läst massor om tätningsmassa och vilken man ska använda.

Jag vill ju använda rätt som håller för jag vill INTE göra om detta jättejobb.

Det finns 3 sorter som jag ser det

Bostik 1590
Terostat 2759
Biltema butyl

Det går ju åt en hel del så priset är ju en faktor

Först ska det vara tätningsmassa mellan plattan och taket och där kanske biltemas funkar
Sen blir det en 45 graders yttre fog runtom plattan och den får inte spricka

Så jag skulle gärna villa ha råd om detta med vilken tätningsmassa som är bäst, framförallt den yttre fogen som är uttsatt för sol och vatten.

Och även var man köper till bästa pris

När det gäller biltemas butyl så läste jag nån stans att den inte var så bra men många andra grejor på biltema brukar ju inte vara dåliga det är ju väldigt bra pris på den.

Hoppas på snar hjälp då jag ska sätta dit den nya plattan under veckan som kommer.
 

Laima och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
36523
Medlemskap
2024
Här är Sikas egen beskrvining av 591.

Gjord för användning på "marina material", dvs. armerad polyester och metallr. "Utmärkt väderstabilitet" och "högelastisk"
Tycker inte det verkar finnas något som skulle vara mindre bra på en husbil.

MVH
Hans
förresten Hans ! "inte verkar finnas något som skulle vara mindre bra" jag tolkade om detta till att vara "inget som skulle kunna vara bättre" :cool: vilket jag tror du menar, eller hur ?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
förresten Hans ! "inte verkar finnas något som skulle vara mindre bra" jag tolkade om detta till att vara "inget som skulle kunna vara bättre" :cool: vilket jag tror du menar, eller hur ?
Vad jag menade att jag kunde inte läsa in några egenskaper som var mindre bra för användning på husbilar.
T.ex. bör ju massan vara UV-säkrad om den skall användas utomhus. Skrivningen är "Utmärkt väderstabilitet" och det tolkar jag som fullt användbar utomhus.

MVH
Hans
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tec7, Curabond, Sikaflex variantene er alle PU massser med litt forskjellig innblandig av andre stoffer blandt annet UV stabiliserer i forskjellig konsentrasjon. For enklere jobber er det i praksis veldig liten forskjell, Forskjellene i bruksområde kommer først frem i helt spesielle jobber.
 

masrune

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Avesta
HBK-Nr
38433
Medlemskap
2024
En skön tråd att följa. har en fråga från grunden. Hur får jag bort butyl som läkt ut under listen utvändigt på HB (Home Car 622)? Är ju ett kletjobb att få till snyggt. Tacksam om ngn har tips för en nybörjare.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Hej alla husbilsmäniskor.

Jag har en pilote580 som jag håller på att byta tak på och med tak menar jag den förstärkningsplatta som man kan gå på.

Den var gjord av plywood med aluminiumplåt på båda sidor, på något sätt har det läckt in vatten i konstruktionen och sakta ruttnat sönder.

Nu är allt borta och själva ndertaket av alminium kvar.

Jag ska nu sätta dit en ny förstärkningskiva som jag mått beställt hos Dalalaminat som är en sandwitch konstruktion, den väger lite och är väldigt stark.

Nu till frågan , jag har läst massor om tätningsmassa och vilken man ska använda.

Jag vill ju använda rätt som håller för jag vill INTE göra om detta jättejobb.

Det finns 3 sorter som jag ser det

Bostik 1590
Terostat 2759
Biltema butyl

Det går ju åt en hel del så priset är ju en faktor

Först ska det vara tätningsmassa mellan plattan och taket och där kanske biltemas funkar
Sen blir det en 45 graders yttre fog runtom plattan och den får inte spricka

Så jag skulle gärna villa ha råd om detta med vilken tätningsmassa som är bäst, framförallt den yttre fogen som är uttsatt för sol och vatten.

Och även var man köper till bästa pris

När det gäller biltemas butyl så läste jag nån stans att den inte var så bra men många andra grejor på biltema brukar ju inte vara dåliga det är ju väldigt bra pris på den.

Hoppas på snar hjälp då jag ska sätta dit den nya plattan under veckan som kommer.
Sikaflex 291i till allt som skall tätas. Den hårdnar aldrig (UV-skydd) och limmar samtidigt som den tätar perfekt.
 
Toppen