• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att välja rätt tätningsmassa

F

F.d. 7794

Guest
Hej alla husbilsmäniskor.

Jag har en pilote580 som jag håller på att byta tak på och med tak menar jag den förstärkningsplatta som man kan gå på.

Den var gjord av plywood med aluminiumplåt på båda sidor, på något sätt har det läckt in vatten i konstruktionen och sakta ruttnat sönder.

Nu är allt borta och själva ndertaket av alminium kvar.

Jag ska nu sätta dit en ny förstärkningskiva som jag mått beställt hos Dalalaminat som är en sandwitch konstruktion, den väger lite och är väldigt stark.

Nu till frågan , jag har läst massor om tätningsmassa och vilken man ska använda.

Jag vill ju använda rätt som håller för jag vill INTE göra om detta jättejobb.

Det finns 3 sorter som jag ser det

Bostik 1590
Terostat 2759
Biltema butyl

Det går ju åt en hel del så priset är ju en faktor

Först ska det vara tätningsmassa mellan plattan och taket och där kanske biltemas funkar
Sen blir det en 45 graders yttre fog runtom plattan och den får inte spricka

Så jag skulle gärna villa ha råd om detta med vilken tätningsmassa som är bäst, framförallt den yttre fogen som är uttsatt för sol och vatten.

Och även var man köper till bästa pris

När det gäller biltemas butyl så läste jag nån stans att den inte var så bra men många andra grejor på biltema brukar ju inte vara dåliga det är ju väldigt bra pris på den.

Hoppas på snar hjälp då jag ska sätta dit den nya plattan under veckan som kommer.
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Jag förordar Casco Marin och Teknik som jag själv använt i 15 år till att täta takluckor och mycket annat suverän vidhäftning, elastisk, övermålningsbar.
Det är ett lim och tätmassa på en gång
 

Bilagor

  • Marin & Teknik.pdf
    28,1 KB · Visningar: 332
F

F.d. 7794

Guest
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Bra med svar.

Men som nån sa tätningsmassa och lim är inte samma sak

Som jag har förstått det när jag läst om husbilar och husvagnar så ska det vara tätningsmassa som är butylbaserad absolut inte sika eftersom det är mycket rörelse i en
husvagn eller husbil.

Det bla. som jag ville ha reda på var om nån har användt biltemas butyl
om den är lika bra som tex. bostik
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Bra med svar.

Men som nån sa tätningsmassa och lim är inte samma sak

Det bla. som jag ville ha reda på var om nån har användt biltemas butyl
om den är lika bra som tex. bostik
--------------------------------------------------------------------------------------------------


En fundering på förstärkningsplattan som skall monteras....Vill du att den skall fastna på taket med hjälp av tätningsmassan/ limmet, eller är den skruvad fast och ev. bytylmassa bara skall täta och hålla vattnet ute. Om du skall använda butylmassan som lim till att limma fast plattan med så funkar det inte, för den är endast tänkt att täta fastskruvade delar med och hålla sig kladdig så länge som möjligt
Om plattan skall fastna med hjälp av tätmassan så måste du använda någon Sikaprodukt, Bostic Multi bond, Casco marin eller liknande som funkar både som lim och tätning, och i så fall skall du bara lägga strängar som plattar till sig när du lägger plattan på plats.

Jag har använt en hel del av Biltemas butylmassa till takfönster m.m. på husbilar, sist till fyra nya takfönster på en kompis bil. Den verkar väl lika kladdig och ok. som dyrare fabrikat. Men om den är lika åldringsbeständig går ju tyvärr inte att svara på förrän om fem/tio år :).

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 7794

Guest
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Hej igen förstärkningsplattan har ju en del skruvar som håller fast den
Bla. takluckorna och takräcket som går runtom så fast sitter det nog.

Det är en sån massa som sitter där nu och inget lim så det är nog tänkt så

så du tycker det verkar som biltemas verkar vara lika kletig som bostik

Den fästmassan jag nu har tagit bort som användts som yttre fog den är nästan precis
som gummi och jag hoppas då att biltemas blir sån, men det tar naturligtvis många år innan den genomhärdar
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Det finns ett tätningslim/fogmassa som jag har använt med mycket bra resultat. Det fäster även på fuktigt underlag och är lätt att arbeta med.

Enligt deras prospekt:

- Limmar, fogar och fäster «allt»
- Fäster också på våta ytor, kan även användas under vatten
- Härdar snabbt, krymper inte, rinner inte och förblir flexibelt
- Limmar starkt: 27 kg/cm² - primer behövs inte
- Giftfri och luktfri
- Innehåller inte skadliga lösningsmedel
- Tål UV-strålar och är mycket åldringsbeständigt
- Motstår svamp och bakterier
- Kan målas över med de flesta typer av målarfärg och lack (se Teknisk Information)
- Finns i vit, ljusgrå, grå, svart, beige, ek, brun och tegelstensröd
- Förpackning: 310 ml återvinningsbar PE-patron, levereras även som 50 ml tub i blisterforpackning (vit och svart), 600 ml korvförpackning (vit, svart och grå)


Läs mer på ; Novatech - Startsidan, Tec-7 direkt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Gunnar jeg antar at det er Tec-7 produktet du snakker om. Produktet er kjemisk sett i slekt med SikaFlex og Körapop, men de har klart å fjerne behovet for primer. MS-Polymer gir en gummilignende fuge etter en herdeperiode som for store foger er på rundt 2 døgn. Skal en demontere noe som er festet med en MS-Polymer så kan en bruke kniv eller streng.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Den fästmassan jag nu har tagit bort som användts som yttre fog den är nästan precis
som gummi ...................
---------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, Det finns visst viss kritik mot Biltemas butyl...Och jag säger inte emot för jag vet inte, blir att hålla lite extra koll på tätningarna.

Men om den yttre fogen som du avlägsnade var som gummi så var det absolut inte butylmassa. Den får i princip aldrig konsistensen så att den kan ligga öppen i en skarv eller ett veck. Det mesta av den butylmassa som pressas ut vid montering av takluckor m.m. bör avlägsnas, för den skall inte bli hårdare än klddigt tuggummi ungefär, och vid hög ålder börja att bli lite torr och vaxartad. Det gör också att den blir svart och smutsig och ser inte vacker ut alls.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Skulle inte försöka spara några hundringar på sådant jobb.
Sikaflex har bra produkter liksom casco marin, de är tänkta för att vara ständigt under vatten. Båtköl limmar och tätar man med sikaflex, duger för mig...
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Vilken av Sikas produkter fungerar som tätningsmassa (som butyl) ?

Tror att det finns flera. Titta på produktbladen där alla data finns. Ex hos Beijer.
Sedan, om det är större jobb som det här ovan, skulle jag absolut ringa upp deras tekniker och fråga vad som är väsentligt i det praktiska handhavandet...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Vilken av Sikas produkter fungerar som tätningsmassa (som butyl) ?
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, 710 skall visst vara "vanlig" butylmassa.

SikaLastomer-710


Användning

Butylmassa för tätning av karosskarvar m.m.

Används till en mängd tätningar för industriellt bruk, tillverkning och underhåll av bussar, husvagnar, bilar, metallkonstruktioner mm och är speciellt lämpad där framtida demontering är önskvärd.

Färg
Grå, svart, vit.


JANKRO.
 
F

F.d. 7794

Guest
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Hej igen på er

Detta blev en väldigt intressant diskussion

Om jag ska försöka sammanfatta vad jag tror nu så ska man använda butyl massa
mellan tex. plåtar för att det tätar bra och inte torkar samt tål rörelser,
och till tex. takluckor för att det är lätt att demontera om man måste byta lucka,

Men till den yttre fog som skall vara i kanten på plattan ska man inte använda butyl
eftersom den alldrig stelnar.

Den fog som satt där innan var nästan precis som gummi ungefär samma som användts
i byggen där man tätar mellan tex. betongplattor alltså väggar.
Den verkar ha samma konsistens.

Då undrar jag vad det är för nåt ?
 
F

F.d. 7794

Guest
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Ja det verkar som det är ett bra alternativ till fogen
Så använder jag bostik till luckorna
Var köper man Casco Marin och Teknik billigast ?
 
Toppen