• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att tänka på vid vinterförvaring

TobbeSoder

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30446
Medlemskap
2022
Hej! Ska för första säsongen vinterörvara husbettan, tanken är att den ska stå i en maskinhall (ingen värme). Har läst runt på forumet om vad man ska tänka på men missar jag något?

- ladda batterierna
- ta bort ena Polen från båda batterierna (bil&bodel)
- ta ut madrasser etc.
- töm tankar
- sätta in ett par torrbollar i bilen

Har även läst om att en del har haft problem med skadedjur, hur ska man tänka kring det?

Hur brukar man göra med ventilation, ska fönstren ställas upp något osv?

Tar tacksamt emot tips!!
 
Vi har även en fastgasoltank, brukar det ställa till det med förvaring? var ett ställe där de inte ville ta emot den pga att vi inte kunde avlägsna gasoltanken.
 
Ska du ha torrbollar så måste bilen vara hermetiskt sluten annars gör de ingen nytta. Finns också några trådar om att torrbollarna påstås främja korrosion. Om du ser till att ha ventilerat i stället så är risken för mögel minimal och du kan skippa torrbollarna.

Det finns massor med trådar om detta. Använd "Sök forum" i menyraden och sök på vinterförvaring så hittar du nog en hel del info.

MVH
Hans
 
Hej! Ska för första säsongen vinterörvara husbettan, tanken är att den ska stå i en maskinhall (ingen värme). Har läst runt på forumet om vad man ska tänka på men missar jag något?

- ladda batterierna
- ta bort ena Polen från båda batterierna (bil&bodel)
- ta ut madrasser etc.
- töm tankar
- sätta in ett par torrbollar i bilen

Har även läst om att en del har haft problem med skadedjur, hur ska man tänka kring det?

Hur brukar man göra med ventilation, ska fönstren ställas upp något osv?

Tar tacksamt emot tips!!
töm vattenlåsen o slangarna ta bort allt som råttor kan äta tvål ljus allt matnyttigt, kolla glykol o spolarvatten, har du vattenburen värme kolla fryspunkten,
 
Jag placerar en liten musfälla vid varje hjul brukar ta 10-20st möss varje säsong. Viktigt att tömma husbilen på matrester. Något många glömmer är att smörja dörr och fönsterlister med lämpligt medel. Torrbollen har fungerat bra för mig, har en taklucka lite på glänt tycker de gör nytta och det luktar fräscht på våren. Om du inte har tillgång till bilen under vintern ska du däremot inte ha torrbollar då de måste tömmas regelbundet minst var 14:e dag annars kan det uppstå korrosion på metalldelar. Kan vara bra att ta ut TV:n också om det är en för hemmabruk.
 
Jag placerar en liten musfälla vid varje hjul brukar ta 10-20st möss varje säsong. Viktigt att tömma husbilen på matrester. Något många glömmer är att smörja dörr och fönsterlister med lämpligt medel. Torrbollen har fungerat bra för mig, har en taklucka lite på glänt tycker de gör nytta och det luktar fräscht på våren. Om du inte har tillgång till bilen under vintern ska du däremot inte ha torrbollar då de måste tömmas regelbundet minst var 14:e dag annars kan det uppstå korrosion på metalldelar. Kan vara bra att ta ut TV:n också om det är en för hemmabruk.
Ahh bra där tänkte inte på att det blir korrosion efter en tid, nej dessvärre ingen tillgång till bilen efter inställning. Blir nog därför svårt med musfällor. Tv hade jag glömt av, är nog bra att ta in den också! Tack!
 
Det sitter nog ett filter på färskvattenpumpens inkommande slang. Se till att det är tömt på vatten, jag brukar skruva isär det.
Och så har jag lärt mej att man måste se till att det inte finns vatten i slangen till toaspolningen. En slangkoppling före magnetventilen (precis före utloppet till toaskålen) har en benägenhet att spricka lite fint när det fryser på, litet men otäckt läckage som knappt märks förrän det är försent. Så jag tar väl och trycker på spolningsknappen och tömmer slang och magnetventil mha våtdammsugaren i år.
 
Dynor och madrasser ställer jag på högkant , har fungerat i många år ,förr släpade jag hem dom helt i onödan.
 
Låt alla kranar stå öppna. Det har hänt mig att en frusit sönder när den varit stängd.
Jag suger ur vattensystemet med en billig vattentålig dammsugare från Biltema. Blir en halvliter i sugaren.
 
Jag brukar blåsa i vattenpumpen med kranarna stängda.
Öppnar säkerhetsventilen.
Då töms varmvattenberedaren. Annars finns risken att det är vatten kvar i den om man inte blåser.
Öppnar sen alla kranar.
Jag brukar även låta ventilen till gråvattnet vara öppen.

Jag brukar även låta skåpluckorna vara öppna, även toalettdörren.
Även kylskåpet på glänt.
Och in med dynorna i värmen.

Jag har en gammal 89:a
Bilen står ute under vintern.
 
Hittade en liten sammanfattning på nätet (där kan man även hitta platser för vinterförvaring) och där står bl a att pluspolen på batteriet ska tas bort. Brukar det inte förespråkas här på HBK att minuspolen ska bort?
 
Senast redigerad av en moderator:
Det är väl mest för att risken är mindre att skapa kortis när man lossar minuspolen.
Själv tar jag nästan alltid pluspolen men det är mer p.g.a. gammal grottmänniskovana än någon större tankeverksamhet. På en Fiat med batteriet under huven är det väl enklast att lossa minuspolen då den sitter bättre till.
 
Ska du ha torrbollar så måste bilen vara hermetiskt sluten annars gör de ingen nytta. Finns också några trådar om att torrbollarna påstås främja korrosion. Om du ser till att ha ventilerat i stället så är risken för mögel minimal och du kan skippa torrbollarna.

Det finns massor med trådar om detta. Använd "Sök forum" i menyraden och sök på vinterförvaring så hittar du nog en hel del info.

MVH
Hans


Nja..

Jag kor en avfuktare i min bil, och jag haller 53% fuktighet pa tre matpunkter just nu i bilen. Utomhus ar det just nu 84%.
Jag kor min avfuktare nar jag ar i bilen, men aven nar jag inte ar i bilen. Sedan jag skaffade den sa tycker jag att det luktar battre samt att dynor och madrasser kanns mycket battre. den drar 135w och ar en liten enhet med en draneringsslang som jag monterat sa att det rinner ut under bilen.

aven att fysiken stravar mot equilibrium, sa tycker jag mig marka en stor skillnad i bilen.


//Freddy
 
Ja man kan ju hoppas att dom tänkte på något i alla fall. Det ju allt annat än smidigt att komma åt pluspolen när man skall koppla loss plattan eller kolla säkringarna och anslutningarna på den :) .
 
Nja..

Jag kor en avfuktare i min bil, och jag haller 53% fuktighet pa tre matpunkter just nu i bilen. Utomhus ar det just nu 84%.
Jag kor min avfuktare nar jag ar i bilen, men aven nar jag inte ar i bilen. Sedan jag skaffade den sa tycker jag att det luktar battre samt att dynor och madrasser kanns mycket battre. den drar 135w och ar en liten enhet med en draneringsslang som jag monterat sa att det rinner ut under bilen.

aven att fysiken stravar mot equilibrium, sa tycker jag mig marka en stor skillnad i bilen.


//Freddy
Ja det där har det ju diskuterats lite om förut.
Men så länge avfuktningen är effektivare än självvandringen av fukt in i bilen igen så fungerar det ju.
 
Tillbaka
Toppen