• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att tänka på vid vinterförvaring

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.133
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Kranarna inne i bilen ska vara öppna mellan varmt och kallt läge för att undvika sönderfrysning.

De yttre kranarna ska vara stängda.

Tänk på att tömma ventilen till toaspolningen på något sätt.
Jag lossar på slangen alldeles vid ventilen och tömmer ventil och slang. Lite bökigt, men vill verkligen inte att ventilen ska frysa sönder
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Kranarna inne i bilen ska vara öppna mellan varmt och kallt läge för att undvika sönderfrysning.

De yttre kranarna ska vara stängda.

Tänk på att tömma ventilen till toaspolningen på något sätt.
Jag lossar på slangen alldeles vid ventilen och tömmer ventil och slang. Lite bökigt, men vill verkligen inte att ventilen ska frysa sönder
Det har jag aldrig gjort. Låter dock mycket vettigt. Var sitter den ventilen och hur ser den ut? (gärna bild)
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det har jag aldrig gjort. Låter dock mycket vettigt. Var sitter den ventilen och hur ser den ut? (gärna bild)
Den sitter alldeles före själva spolmunstycket i toan, men på "insidan", för att komma åt den måste man skruva isär och vända på toaskålen. Jag höll på och bökade med detta i våras: Löst - Färskvattenpump går igång var 3:e sekund. Ingen bild på hur det ser ut när den sitter på plats, men det är bara en kort slangstump mellan magnetventilen och utloppet.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Följande lista kanske kan vara till hjälp

Vinterklar husbil:



Töm och rengör toatank

Töm och rengör vattentank

Töm varmvattenberedaren

Öppna kyl o frys

Öppna vattenkranar disk, handfat, dusch och garage

Töm vattenlås disk och handfat

Fyll frostskydd i vattenlås dusch

Öppna ventil till gråvatten

Öppna skåpluckor

Stäng av aldepanel

Fälla ner säng fram

Ställ upp smådynor

Ta med handböcker mm hem

Ställ fram torrbollen?

Lås dörrar o luckor

Slå av ström vattenpump

Slå av ström elblock

Stäng gasolflaskor

Fyll frostskydd i spolarvatten

Kolla däcktryck
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.133
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det har jag aldrig gjort. Låter dock mycket vettigt. Var sitter den ventilen och hur ser den ut? (gärna bild)
Magnetventilen (den med elanslutningen) kommer jag åt genom att ta ut toatanken. Jag lossar den vita muttern på den blå slangen (se bild)
 

Bilagor

  • sketch-1602404157812.png
    sketch-1602404157812.png
    1,1 MB · Visningar: 132

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Att blåsa/suga ur vattenledningarna är nog rätt viktigt för att undvika frysskada. Har under årens lopp med husvagnar och husbilar praktiserat olika metoder med blås/sug och jag har aldrig råkat ut för skador på vattensystemen. De senaste åren har jag använt en enkel våtdammsugare som jag håller mot kranarna. Efter att allt är urtappat med de urtappningskranar som normalt brukas, kan jag ändå suga ur ett par liter vatten. Det vattnet skulle säkert kunnat orsaka skada nånstans.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
276
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Hittar ingen avtappning för vattenledningarna på min Rapido Van. Tömmer vattentanken öppnar kranarna kör pumpen, tömmer vattenlåsen.
Ser ut som om pumpen sitter ovanför tanken?
På min förra bil fanns det vattenavtappning och filter att tömma. Så ni som har Dreamer eller Rapido van hur gör ni?
//Glädjen
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Hittar ingen avtappning för vattenledningarna på min Rapido Van. Tömmer vattentanken öppnar kranarna kör pumpen, tömmer vattenlåsen.
Ser ut som om pumpen sitter ovanför tanken?
På min förra bil fanns det vattenavtappning och filter att tömma. Så ni som har Dreamer eller Rapido van hur gör ni?
//Glädjen
Har du kollat under köksbänk /kylskåp? Kan behöva dra ut och ta lös understa lådan för att se kranarna...
 
Toppen