• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att tänka på vid köp av gas / kolmonoxidvarnare till husbil?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej.

Jag har en s.k kinesiskt dieselvärmare i husbilen, samt gasol till spis & frys, så jag skulle behöva köpa gas / kolmonoxidvarnare då det tycks sakna i bilen och har ett par frågor gällande detta.

1. Är det skillnad på en gasvarnare och kolmonoxidvarnare, ska man i sådana fall ha båda två?

2. Kan man sätta upp en vanlig sådan som man använder i bostaden, t.ex en sådan: Kolmonoxidvarnare | Portabel utformning | KIDDE 5CO | Jula

Eller finns det andra som kanske passar bättre i husbil av någon anledning, litet utrymme eller så?

Samt,

3. Var bör denne sättas upp. I taket ovanför sängen längst bak i bilen kanske?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Gasol är inte giftig, utan skadar genom kvävning då den undantränger luften. Gasol är tyngre än luft och samlas från golvet och uppåt. Därför öppet ut under gasoltuberna. Alltså, varnare vid golvet. Luktar pest för att varna.

Kolmonoxid, CO, kväver genom att binda på syrets plats i de röda blodkropparna. Luktfritt och blandar sig med luften. Gruvarbetarna hade därför med sig en kanariefågel som varning.

Alltså, enligt vad jag förstår, måste man ha två varnare, en vid golvet och en vid sängen.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Jag köpte en Fireangel, kanske lite dyrare, men som jag tyckte verkade tillförlitlig och går att flytta / hänga tillbaka på väggfästet.
Placerade den i köksregionen mitt i HB:n och ungefär i ansiktshöjd.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Förstår inte vad man ska ha en CO-varnare till i en husbil.

Om säkerhetsventilationen är utförd enligt gällande regler (och det måste den vara för att fordonet ska kunna bli helfordonsgodkänt), finns ingen risk för förhöjd CO-halt – såvida inte någon hemmapulare gjort några modifieringar.

Pålle
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Har man en dieselvärmare i bilen så finns det risk att det kommer in avgaser med co. Det kan även komma in co från en nära parkerad bil med värmaren igång. Vi min fru och jag blev illamående och fick huvudvärk av avgaserna från en båt som låg bredvid oss med värmaren igång så vi har en covarnare högt monterad, även i husbilen.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Har man en dieselvärmare i bilen så finns det risk att det kommer in avgaser med co. Det kan även komma in co från en nära parkerad bil med värmaren igång. Vi min fru och jag blev illamående och fick huvudvärk av avgaserna från en båt som låg bredvid oss med värmaren igång så vi har en covarnare högt monterad, även i husbilen.
Tack för svar.

Gasalarm då? Det verkar ju inte skada att sätta upp ett gasalarm nära golvet heller, fastän det finns gott om ventilation.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan Johansson
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Konstigt... På jula: Kolmonoxidvarnare | Upptäcker gas och larmar | HARD HEAD

Skriver dom att detta är en kolmonoxidvarnare... de skriver dock nedan ''lämplig på platser där gasolvärmare eller gasolgrill finns''...

Kolmonoxid och gas / gasol är ju olika, och som jag förstått det behövs två olika detektorer för det.
Det är inte alls ovanligt att gasolvärmare skapar en hel del kolmonoxid om den inte får tillräckligt med luft. Många har omkommit i bl.a. husvagnar för att de har haft gasolvärmare med öppen låga inne i husvagnen.

MVH
Hans
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
@Jonathanhusbil
Jonathan, vill bara förtydliga det du undrar över. Du behöver två (2) olika typer av varnare, en för att upptäcka CO och en för Gas.
CO-varnaren t.ex FireAngel varnar för den kolmonoxid som uppstår vid ofullständig förbränning av organiskt material (enkelt uttryckt).

Gasvarnaren har till uppgift att varna för läckande gas (typ gasol) och den gasen är tyngre än luft och sjunker därför ner mot golvet.
Det kan ju ofrivilligt uppstå läckage i någon ventil eller kanske pyspunka på en ledning / slang...

Därför placerar du den gas-varnaren så lågt du kan, jag har min i golvhöjd alldeles vid insteget / bodelsdörren.

Det är möjligt, att någon tycker att det är överkurs med dessa säkerhetsdetaljer, men för egen del sover jag tryggare på natten
och vet att även både hunden och katten känner sig trygga.
Satsa gärna några kronor på "riktiga grejor", det brukar bli bäst i längden...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Konstigt... På jula: Kolmonoxidvarnare | Upptäcker gas och larmar | HARD HEAD

Skriver dom att detta är en kolmonoxidvarnare... de skriver dock nedan ''lämplig på platser där gasolvärmare eller gasolgrill finns''...

Kolmonoxid och gas / gasol är ju olika, och som jag förstått det behövs två olika detektorer för det.
------------------------------------------
Hejsan, den kolmonoxidvarnare som JULA säljer har jag haft två st av. Den funkar helt ok. och säljes ibland för högre penning än JULA's.
Den har även sålts på campingfirmor för runt 700:- fast i annan förpackning har jag för mig.

(Anledningen till skriften om platser där gasolvärmare och gasolgrill finns, är att av förbränningen kan ångor och gaser bildas som komonoxidvarnaren reagerar på, men alltså inte av själva gasolen om den skulle läcka. Kanske en miss av den som skrev det, eller en mening som kan vara skriven så för att just feltolkas som gasollarm och öka försäljningen... vem vet... jo den som skrev det :rolleyes:.)

Som redan nämnts så är det kanske tveksamt om man behöver den i en husbil, men den gör ju oftast ingen skada i alla fall, men kan kanske göra nytta. Den varnar ju för kolmonoxid som uppstår vid dålig förbränning och det är knappast ens möjligt att de enda öppna lågor som finns original inne i bilen på spiseln kan frambringa dålig förbränning, och bränner man någon mat på spiseln så blir det ju oftast rök och då gör en vanlig brand/rök-varnare större nytta.
Men som även nämnts så kan den göra nytta om man använder någon annan brinnande sak i husbilen som kanske lös värmare eller ev. låga till mysljus som inte brinner rent m.m.
Det som kan vara bra men också irriterande brukar vara att den kan hoppa igång av din egen eller grannens bil vid parkeringsmanövrar eller köer inne i städer, och även av en grill utanför bilen.... Bra eller irriterande att få reda på att luften inte är lämplig vid sådana tillfällen är väl en smaksak. Den skall ju som nämnts monteras högt upp för den farliga gasen är lätt och lägger sig under taket först innan den bygger på nedåt.

De som är kombinerade med både gasollarm och kolmonoxid måste vara tämligen värdelösa, för kolmonoxiden skall sitta högt och gasolen skall sitta lågt................ Om man sätter den halvvägs upp på väggen som kompromiss, så är den inte bra till någon av sina uppgifter.

Anledningen att jag är inne på min andra är att avkänningsplattan inne i kolmonoxidlarmet blir missfärgad och värdelös efter några år och då kommer en varning upp på displayen, och det är bara att byta ut hela larmet mot ett nytt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
@Jonathanhusbil
Jonathan, vill bara förtydliga det du undrar över. Du behöver två (2) olika typer av varnare, en för att upptäcka CO och en för Gas.
CO-varnaren t.ex FireAngel varnar för den kolmonoxid som uppstår vid ofullständig förbränning av organiskt material (enkelt uttryckt).

Gasvarnaren har till uppgift att varna för läckande gas (typ gasol) och den gasen är tyngre än luft och sjunker därför ner mot golvet.
Det kan ju ofrivilligt uppstå läckage i någon ventil eller kanske pyspunka på en ledning / slang...

Därför placerar du den gas-varnaren så lågt du kan, jag har min i golvhöjd alldeles vid insteget / bodelsdörren.

Det är möjligt, att någon tycker att det är överkurs med dessa säkerhetsdetaljer, men för egen del sover jag tryggare på natten
och vet att även både hunden och katten känner sig trygga.
Satsa gärna några kronor på "riktiga grejor", det brukar bli bäst i längden...
Hej,

Tack för detta svaret. Då har jag fått bekräftat det jag tänkt göra. Jag håller med om det resonemanget, en liten slant för att man ska vara på den säkra sidan med sånt där är det värt.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan Johansson
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
------------------------------------------
Hejsan, den kolmonoxidvarnare som JULA säljer har jag haft två st av. Den funkar helt ok. och säljes ibland för högre penning än JULA's.
Den har även sålts på campingfirmor för runt 700:- fast i annan förpackning har jag för mig.

(Anledningen till skriften om platser där gasolvärmare och gasolgrill finns, är att av förbränningen kan ångor och gaser bildas som komonoxidvarnaren reagerar på, men alltså inte av själva gasolen om den skulle läcka. Kanske en miss av den som skrev det, eller en mening som kan vara skriven så för att just feltolkas som gasollarm och öka försäljningen... vem vet... jo den som skrev det :rolleyes:.)

Som redan nämnts så är det kanske tveksamt om man behöver den i en husbil, men den gör ju oftast ingen skada i alla fall, men kan kanske göra nytta. Den varnar ju för kolmonoxid som uppstår vid dålig förbränning och det är knappast ens möjligt att de enda öppna lågor som finns original inne i bilen på spiseln kan frambringa dålig förbränning, och bränner man någon mat på spiseln så blir det ju oftast rök och då gör en vanlig brand/rök-varnare större nytta.
Men som även nämnts så kan den göra nytta om man använder någon annan brinnande sak i husbilen som kanske lös värmare eller ev. låga till mysljus som inte brinner rent m.m.
Det som kan vara bra men också irriterande brukar vara att den kan hoppa igång av din egen eller grannens bil vid parkeringsmanövrar eller köer inne i städer, och även av en grill utanför bilen.... Bra eller irriterande att få reda på att luften inte är lämplig vid sådana tillfällen är väl en smaksak. Den skall ju som nämnts monteras högt upp för den farliga gasen är lätt och lägger sig under taket först innan den bygger på nedåt.

De som är kombinerade med både gasollarm och kolmonoxid måste vara tämligen värdelösa, för kolmonoxiden skall sitta högt och gasolen skall sitta lågt................ Om man sätter den halvvägs upp på väggen som kompromiss, så är den inte bra till någon av sina uppgifter.

Anledningen att jag är inne på min andra är att avkänningsplattan inne i kolmonoxidlarmet blir missfärgad och värdelös efter några år och då kommer en varning upp på displayen, och det är bara att byta ut hela larmet mot ett nytt.

M.v.h. JANKRO.
Tack för ett utförligt svar.
 

Pelle plutt

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
5000
Medlemskap
2024
Gasol är inte giftig, utan skadar genom kvävning då den undantränger luften. Gasol är tyngre än luft och samlas från golvet och uppåt. Därför öppet ut under gasoltuberna. Alltså, varnare vid golvet. Luktar pest för att varna.

Kolmonoxid, CO, kväver genom att binda på syrets plats i de röda blodkropparna. Luktfritt och blandar sig med luften. Gruvarbetarna hade därför med sig en kanariefågel som varning.

Alltså, enligt vad jag förstår, måste man ha två varnare, en vid golvet och en vid sängen.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Över till en annan fråga, jag är ny i ämnet husbilar och såg i denna videon att man ska stänga av gasolen varje gång man tankar

I ett annat forum, så talar folk bara om att stänga av kylskåpet Hur många stänger av kylskåpet när ni tankar bensin - Allt om Husvagn & Camping .

De skriver så mycket om att man ska stänga av just kylskåpet vilket leder mig till att undra ifall man behöver slå av gasoltuben eller bara kylskåpet när man tankar?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
De skriver så mycket om att man ska stänga av just kylskåpet vilket leder mig till att undra ifall man behöver slå av gasoltuben eller bara kylskåpet när man tankar?
Stäng av kylskåp och panna vid tankning. Det är lågan som är förbjuden på mackar. Moderna kylskåp kör 12v under körning och slår automatiskt över till gasolen efter att motorn varit avstängd 15 minuter för att undvika att kylen startar när man tankar.
 
Toppen