• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att läsa för margarinätare...

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Att läsa för margarinätare...

Trots all okunskap och dålig mat blir vi allt äldre med en accelererande fart.

Kan vi tillskiva allt på antibiotika, förbättrade mediciner och kirurgi eller finns någon annan förklaring?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Att läsa för margarinätare...

En bild säger mer än 1000 ord!

source.php
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Att läsa för margarinätare...

Knarrevik! Antibiotika har ju stor "skuld" i att finns så många åldringar idag. Men folk blev gamla förr i tiden också om de klarade sig undan sådana sjukdomar som går att behandla idag. Lunginflammation är väl ett bra exempel på detta!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Att läsa för margarinätare...

Ja, jag hade en anförvant som blev 92, han hade 19 ungar och överlevde tre fruar.
Han var under sin levnad aldrig allvarligt sjuk men jag tror att döden kom som en befriare?

Arfwid Eriksson levde i Töftedal mellan 1779-1871 och så här såg han ut:

c7185a46-afa5-472b-93fc-2f15a3a6438e-1.jpg
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Att läsa för margarinätare...

Sprit! Hur är det med spriten? Jag har hör att det finns folk som hävdar att alkohol inte skulle vara nyttigt men trots det konsumeras det en och annan flaska öl, vin och sprit.

Märkligt!

Men jag förmodar att det bara är illvilliga rykten att alkohol skulle vara skadligt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Att läsa för margarinätare...

Från LCHF-synpunkt är sprit nyttigare ju mer alkohol den innehåller. Söta och halvsöta viner innerhåller en hel del socker. Torra viner däremot är vansinnigt nyttiga i synnerhet röda sådana!

Öl innehåller många kolhydrater och bör undvikas alla årets dagar förutom midsommarafton!

Jappe
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Att läsa för margarinätare...

Har nu provat det tråden från början handlade om, nämligen blandat smör med olivolja. Fick en fin konsistens. Men jag kan ana att man snabbt måste äta upp frukostmackorna, för fettet bör ju bli ganska löst, om inte rinnande, vid rumstemperatur. Men skit i det bara det är nyttigt.

Själv tror jag att många fler hade använt smör om det hade varit lättare att bre på mackan. Kylskåpskallt smör på en mjuk fralla är en omöjlighet.

I vilket fall ska vi nu under en tid testa och utvärdera receptet. Kan kanske bli framtidens melodi, vem vet? Så därför: Tack för tipset! :)

Fy & Bi
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: Att läsa för margarinätare...

Har nu provat det tråden från början handlade om, nämligen blandat smör med olivolja. Fick en fin konsistens. Men jag kan ana att man snabbt måste äta upp frukostmackorna, för fettet bör ju bli ganska löst, om inte rinnande, vid rumstemperatur. Men skit i det bara det är nyttigt.

Själv tror jag att många fler hade använt smör om det hade varit lättare att bre på mackan. Kylskåpskallt smör på en mjuk fralla är en omöjlighet.

I vilket fall ska vi nu under en tid testa och utvärdera receptet. Kan kanske bli framtidens melodi, vem vet? Så därför: Tack för tipset! :)

Fy & Bi

Mjuk fralla är väl inte precis att rekommendera om man ska äta sunt !
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Att läsa för margarinätare...

Vi bakar mjuka frallor med fullkornsdinkel, linfrön och hel råg. Toppengott och ganska nyttigt!
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Att läsa för margarinätare...

Vi bakar mjuka frallor med fullkornsdinkel, linfrön och hel råg. Toppengott och ganska nyttigt!

Jag tror att det är klart mindre onyttigt än vetemjöl men det är fortfarande rätt mycket snabba kolhydrater i det samt massa fibrer.

Sedan detta med fiber i maten, var det har kommit ifrån från början förstår jag inte riktigt. IBS (Irritable Bowel Syndrom, d.v.s. ont i magen utan att sjukvårdden kan peka på någon specifik anledning) har ju ökat enormt de sista 30 åren och många har kommit på att det ofta har med för mycket fiber i kosten att göra.
Har man det minsta ont i magen, eller dålig i magen på annat sätt, minska på fibrerna så brukar det bli bättre i magen ganska omgående.
Fungerar inte det så är det bara att minska på i första hand snabba kolhydrater så brukar man se omgående förbättringar.

hm.. lätt att komma ifrån ämnet när man svarar på enskilda trådsvar. Jag fortsätter med lite mer OT i alla fall.

Smör klarar sig länge i rumstemperatur, speciellt om det inte kommer i kontakt med luft. Det finns olika smörbyttor, t.ex. likt denna FöretagsjulklappidéerKus Krukmakeri | Skräddarsydda Keramik (sök er till smörbytta en bit ned på sidan, 2 bilder).
Den är till för att ha smör framme och vatten runt om gör att luften inte kommer åt smöret. Då har man alltid mjukt smör att bre på smörgåsar. Det är nog inte världens bästa förpackning i en husbil, men hemma är den bra.

/Mats
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.864
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Att läsa för margarinätare...

En till lite utanför ämnet:oops:
Jag har/haft IBS så länge jag kan minnas...
Bort med kolhydrater... helt frisk :) Som ett nytt liv!
Krävs mycket viljestyrka, jag gör snesteg ibland och ångrar mig jämt:confused: hur kan man vara så dum mot sig själv när man vet vad som är bäst:confused:

Hur många känner igen... att man äter fel och för mycket och uttrycker det på olika vis efteråt? Kunskap = lär av misstag:rolleyes:

Samma misstag flera gånger = dumhet eller vad säger ni:confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Att läsa för margarinätare...

Jag har läst att det forskas mycket kring IBS och den ena medicinen efter den andra har lanserats med alla möjliga ingredienser som Aloe Vera och andra undermedel. Det finns mycket pengar att tjäna här för fiffiga personer och så går TeknikLasse och blir frisk bara genom att äta LCHF!

Trevligt! Grattis Lasse!

Jappe
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Att läsa för margarinätare...

Bra att man blir upplyst om tillverkningsmetoderna för att framställa margarin. Har nu ätit enligt LCHF sedan i Augusti och kommer nog att fortsätta med detta, ju mer man sätter sig in i det och läser om alla onaturliga ämnen i tex margarin desto större blir övertygelsen om vad vi kommer handla för råvaror framöver.

Margarin kommer vi aldrig mer att köpa, blir enbart riktigt smör i fortsättningen.

/Per
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Att läsa för margarinätare...

Vi står just nu i Heiligenhafen och tittar på Nyhetsmorgon på Tv 4 och retar upp mig på den störande Becel reklamen som går stup i kvarten.
Reklamen gör mig riktigt förbannad när man försöker tuta i en " Becel bryr sig om ditt hjärta bl.a. bl.a.
Är folk så dumma så de går på detta bullshit snack och köper smörjan.
Råkar man dessutom veta om att reklamtiden i Tv 4 aldrig kostar under 1000 kronor i sekunden så förstår man att Becel är gjort på riktigt billiga ingredienserna.

Stickan Andersson ( Abba ) sa några bevingade ord en gång i tiden" man skall inte tro att folk är dumma för de är ännu dummare "
Har han rätt eller?
 
M

MatsFo

Guest
Sv: Att läsa för margarinätare...

En till lite utanför ämnet:oops:
Jag har/haft IBS så länge jag kan minnas...
Bort med kolhydrater... helt frisk :) Som ett nytt liv!
Krävs mycket viljestyrka, jag gör snesteg ibland och ångrar mig jämt:confused: hur kan man vara så dum mot sig själv när man vet vad som är bäst:confused:

Hur många känner igen... att man äter fel och för mycket och uttrycker det på olika vis efteråt? Kunskap = lär av misstag:rolleyes:

Samma misstag flera gånger = dumhet eller vad säger ni:confused:
Grattis.

Ja IBS är en av de sjukdomar man oftast/alltid helt får bort när man börjar äta LCHF (eller egentligen minskar hårt på kolhydrater/fibrer). Och många lider otroligt mycket av IBS så det är verkligen trevligt att de kan bli av med det, ofta efter många år av felmedicinering och felaktiga råd.

Ja jag har problem ungefär som du, ibland är det svårt att inte göra om samma misstag av någon outgrundlig anledning....

/Mats
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Att läsa för margarinätare...

Margarinätare! Läs detta!

Vad innehåller egentligen margarinet som du steker i , bakar av och som du brer på ditt dagliga bröd? Det pratas mer och mer om hur viktigt det är att vi äter rätt sorts fett. Vi borde vägra äta margarin och hålla oss till smör och kallpressade oljor, säger Gunnar Lindgren som samlat mängder av forskningsresultat om margarin.

Tillsatser och processer gör margarinet cancerframkallande och ökar problemen med hjärtsjukdomar, astma, allergier, sterilitet och fetma.

I processen för att få bort lukt och smak ur oljan används natronlut, fosforsyra, blekmedel och deodorisering (upphettning till 230 grader). Denna upphettning ger höga halter av bl a. bensapyren som är synnerligen cancerogent. I Sverige finns det inget gränsvärde för bensapyren annat än för rökarom. I margarin finns 30 gånger mer. Det används också lösningsmedel för att tvätta ut och sönderdela oljorna, i Sverige mest hexan (en bensin), men i utlandet används än farligare ämnen t ex. högcancerogent trikloretylen. Med bara kallpressning skulle man inte få ut nog med fett.

Lösningsmedel används också för att tillföra vitaminer och smakämnen. Det är tillåtet att frakta matoljor i kemikalietankers efter frakt av aceton och hundratals andra farliga ämnen.

För att få ett fastare stekbart margarin härdades det förr med nickelspån. Det gav en sorts fetter, transfetter som inte finns i naturen och som kroppen har mycket svårt att hantera. Detta förbjöds efter forskarlarm 1995 för oss vanliga konsumenter, men det finns fortfarande kvar i industrimargarin och finns därför i t ex färdiglagad mat, kakor, godis och billig choklad.

Vilket matfett ska man då använda på sitt bröd? Enligt Gunnar Lindgren är Bregott är ett godtagbart alternativ, trots att rapsoljan inte är kallpressad, men han försöker påverka tillverkaren att ändra detta.

Läs mer om detta och om eldsjälen Gunnar Lindgren som kämpar mot margarinindustrin, på hans hemsida Gunnar Lindgren


Vad är skillnaden pÃ¥ smör och margarin? « Matfusket

Jappe

 
Senast ändrad:
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Att läsa för margarinätare...

Har nu under ett års tid uteslutande ätit vårt eget "smörgåsmargarin" gjort på 2/3 smör och 1/3 antingen jungfruolivolja eller kallpressad rapsolja. Fungerar alldeles utmärkt. Vi kommer inte att köpa något smörgåsmargarin av varken ena eller andra fabrikatet framöver.

För intresserade gör följande med dessa ingredienser:

1/2 kg. rumsvarmt smör
250 g. av en av ovan nämnda oljor
1/2 tsk. salt eller efter egen smak
1/2 - 1 dl. vatten

Vispa med elvisp till massan blir pösig och vitaktig, ca. 5 min. eller längre.

Stjälp upp i burkar och du har nyttigt smörgåsfett för lång tid framöver.

Bon appetit!

Fy & Bi :):)
 
Toppen