• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att köra i tunnlar!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Vi färdas ofta i tunnlar på sommaren (varmt, trafikerat och kvavt med både CO och CO2 i luften), då vi alltid är någonstans i Norge, tunnlarnas förlovade land. Även om man stänger ventilation i förardelen, det väller in avgaslukt via takluckor vilket inte går att hejda, eller...? Hur gör ni andra?

Tänk bara att ha 2-3 långtradare framför er i 7 km långa Oslofjord-tunneln mitt i "rusningstiden"?!:swoon:

Sv: Att köra i tunnlar!

Ja vad ska man göra? Det finns inte mycket att välja på om man inte har gasmasker med sig. Det blir något bättre om man sätter på recirkulationen, i alla fall en stund.

Bennie

Avgaserna kommer nog in någon annanstans, förmodligen genom luftintagen i golvet.

Takluckorna är vanligtvis konstruerade för att ventilera ut luft ur fordonet.

Pålle

Hej
Vi känner samma problem när vi ser ett stort moln av sopbränning framför oss. Inte roligt alls för det biter ju sig fast i bilen. Vi ställer om ventilationen direkt till återcirkulera men det borde finnas effektivare lösningar, tycker Björn

Skaffa aktivtkol-kupeluftfilter.
Efter dessa är monterade, i vid dålig uteluft sätt på full fläkthastighet UTAN recirk.
Då kommer det att bildas ett litet övertryck i husbilen, av aktivtkol filtrerad luft.

Tillbaka
Toppen