• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att köra i tunnlar!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi färdas ofta i tunnlar på sommaren (varmt, trafikerat och kvavt med både CO och CO2 i luften), då vi alltid är någonstans i Norge, tunnlarnas förlovade land. Även om man stänger ventilation i förardelen, det väller in avgaslukt via takluckor vilket inte går att hejda, eller...? Hur gör ni andra?

Tänk bara att ha 2-3 långtradare framför er i 7 km långa Oslofjord-tunneln mitt i "rusningstiden"?!:swoon:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Att köra i tunnlar!

Ja vad ska man göra? Det finns inte mycket att välja på om man inte har gasmasker med sig. Det blir något bättre om man sätter på recirkulationen, i alla fall en stund.

Bennie
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Att köra i tunnlar!

Avgaserna kommer nog in någon annanstans, förmodligen genom luftintagen i golvet.

Takluckorna är vanligtvis konstruerade för att ventilera ut luft ur fordonet.

Pålle
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Att köra i tunnlar!

Hej
Vi känner samma problem när vi ser ett stort moln av sopbränning framför oss. Inte roligt alls för det biter ju sig fast i bilen. Vi ställer om ventilationen direkt till återcirkulera men det borde finnas effektivare lösningar, tycker Björn
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Att köra i tunnlar!

Skaffa aktivtkol-kupeluftfilter.
Efter dessa är monterade, i vid dålig uteluft sätt på full fläkthastighet UTAN recirk.
Då kommer det att bildas ett litet övertryck i husbilen, av aktivtkol filtrerad luft.
 
Toppen