• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att fylla färskvattentanken...

HåGe

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
38435
Medlemskap
2026
Hej. Hur gör ni då ni ska fylla färskvatten i er husbil. I vilken ordning tar ni det? Läser manualer om det men de säger det på lite olika sätt. Själv ansluter jag vatten slangen till bilen och fyller vatten tills det ev. flödar under bilen eller till att det står 100% på displayen. Efter det öppnar jag kranarna i kök, toaletten och duschen. Först varmvattnet sedan kallvattnet och låter vattenpumpen jobba så det flödar i resp. kran i jämn stråle. Men har oxå läst att man ska ha kranarna öppna från början så även reglagen till varmvattenberedaren. och sedan tillsluta dom. Intressant att höra hur ni går till väga. Hg

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Diskmaskinen är full med flaskvatten, den är heller inte kopplad på invertern, så den kör vi inte
Tvätt/dusch, toan, disk, är vattnet vi förbrukar på 2pers.
Vi nyttjar sällan någon service ifall det finns där vi hamnar.
Dricksvatten ska vara gott utan plasttanksmak, därför dricker vi ett gott vatten på flaska, oftast är det kranvatten från Köping (hemma) som är världsberömt för sitt fantastiska vatten utan tillsatser.

Har funderat på hur mycket vatten man spolar bort innan varmvattnet är framme i blandarna.
Undrar om det finns husbilar med vvc?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi med, därför har jag installerat en vanlig (som i ett hus/lägenhet) duschblandare i bilen.

Detta kan nog rankas som #3 i uppgraderingsprio.:yes:
Helt otroligt bra att slippa balansera mellan skållning och köldslag!
Det är ganska intressant att vi kan ägna hittills 24 inlägg på något som jag under alla år knappt har ägnat en tanke.
Min rutin är följande (om man ens kan kalla det så): Fyll önskad mängd vatten, gå in i bilen och slå på pumpen, om varmvattenberedaren har varit tom och vi behöver varmvatten, öppna varmvattenkranen lite tills det kommer vatten, stäng sedan kranen och använd systemet som vanligt.
Eventuellt spottar det något i början, men det slutar snart. Vid hemkomst töm tanken och ställ undan bilen om det inte är vinter och den skall kallställas, då blir det lite omständligare. Om man som vi, har kommunalt vatten behövs inga kemikalier eller annat. Om vi använder vattnet i tanken till allt och har aldrig blivit sjuka på hittills 17 år.

Toppen