• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att fylla färskvattentanken...

HåGe

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
38435
Medlemskap
2026
Hej. Hur gör ni då ni ska fylla färskvatten i er husbil. I vilken ordning tar ni det? Läser manualer om det men de säger det på lite olika sätt. Själv ansluter jag vatten slangen till bilen och fyller vatten tills det ev. flödar under bilen eller till att det står 100% på displayen. Efter det öppnar jag kranarna i kök, toaletten och duschen. Först varmvattnet sedan kallvattnet och låter vattenpumpen jobba så det flödar i resp. kran i jämn stråle. Men har oxå läst att man ska ha kranarna öppna från början så även reglagen till varmvattenberedaren. och sedan tillsluta dom. Intressant att höra hur ni går till väga. Hg
 
Diskmaskinen är full med flaskvatten, den är heller inte kopplad på invertern, så den kör vi inte
Tvätt/dusch, toan, disk, är vattnet vi förbrukar på 2pers.
Vi nyttjar sällan någon service ifall det finns där vi hamnar.
Dricksvatten ska vara gott utan plasttanksmak, därför dricker vi ett gott vatten på flaska, oftast är det kranvatten från Köping (hemma) som är världsberömt för sitt fantastiska vatten utan tillsatser.

Har funderat på hur mycket vatten man spolar bort innan varmvattnet är framme i blandarna.
Undrar om det finns husbilar med vvc?
 
Vi med, därför har jag installerat en vanlig (som i ett hus/lägenhet) duschblandare i bilen.

Detta kan nog rankas som #3 i uppgraderingsprio.:yes:
Helt otroligt bra att slippa balansera mellan skållning och köldslag!
Det är ganska intressant att vi kan ägna hittills 24 inlägg på något som jag under alla år knappt har ägnat en tanke.
Min rutin är följande (om man ens kan kalla det så): Fyll önskad mängd vatten, gå in i bilen och slå på pumpen, om varmvattenberedaren har varit tom och vi behöver varmvatten, öppna varmvattenkranen lite tills det kommer vatten, stäng sedan kranen och använd systemet som vanligt.
Eventuellt spottar det något i början, men det slutar snart. Vid hemkomst töm tanken och ställ undan bilen om det inte är vinter och den skall kallställas, då blir det lite omständligare. Om man som vi, har kommunalt vatten behövs inga kemikalier eller annat. Om vi använder vattnet i tanken till allt och har aldrig blivit sjuka på hittills 17 år.
 
Hej. har nyss köpt Husbil och är ganska novis. Men är öppen för att lära mig. Har en Knaus 700 250 något. Min fråga hur ser man att man har fått in tillräckligt med Vatten i Färskvattentanken? MVH Göran P.
 
När tanken är full rinner det ut igen genom påfyllningshålet. Och det ska normalt inte vara några problem, dvs vattnet kan inte rinna över någon annanstans. Så vill du ha den full så är bara att fylla på tills det rinner ut.
Jag skriver "normalt" eftersom det är så det bör fungera. Men jag kan inte garantera det. Så finns det någon här som har annan uppfattning?
 
Det som skulle kunna hända om man fyller på tills det rinner över är om locket på tanken inte är påskruvat ordentligt eller om tätningsringen är defekt. För säkerhets skull kan man ju hålla lite koll kring framför allt vattentanken när det är fullt, åtminstone första gången.

//Michael, medlem
 
Helt rätt. Men det kan ju hända även om man inte fyller helt fullt och om vattnet skvalpar när man kör. Så visst måste man kolla att alla lock är täta i vilket fall som. Då är det bättre att göra det genom att öppna upp så att man ser alla lock och sen fylla fullt. Då har man koll medan man är hemma och kan åtgärda.
 
Senast ändrad:
I bilen min er det en kombinert tømme- og overløpsventil i form av et enkelt plastrør som skrus loddrett ned i selve tømmehullet. Med røret fjernet tømmes tanken helt, og med røret på plass kan jeg fylle opp tanken til vannivået overstiger høyden på røret og begynner å renne ut gjennom det. Enkelt og samtidig genialt konsept syns jeg!
 
Tillbaka
Toppen