• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att fylla färskvattentanken...

HåGe

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
38435
Medlemskap
2026
Hej. Hur gör ni då ni ska fylla färskvatten i er husbil. I vilken ordning tar ni det? Läser manualer om det men de säger det på lite olika sätt. Själv ansluter jag vatten slangen till bilen och fyller vatten tills det ev. flödar under bilen eller till att det står 100% på displayen. Efter det öppnar jag kranarna i kök, toaletten och duschen. Först varmvattnet sedan kallvattnet och låter vattenpumpen jobba så det flödar i resp. kran i jämn stråle. Men har oxå läst att man ska ha kranarna öppna från början så även reglagen till varmvattenberedaren. och sedan tillsluta dom. Intressant att höra hur ni går till väga. Hg

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Når jeg starter en ny sæson og hele systemet er tomt, så lukker jeg alt. Alle haner(kraner?) frostvagten, og udløb fra ferskvandstank. Så indsætter jeg en ny patron på mit 3M vandfilter.

Derefter fylder jeg ferskvandstanken til ca. halvdelen, hvorefter jeg åbner en hane (kran?9 ad gangen til det holder op med at sprøjte luft. Først på koldt vand, derefter på varmt vand. Den første varmtvandshane varer altid lang tid, da der jo skal 10 liter i varmtvandsberederen. Derefter tager jeg den næste hane (kran?)

Når jeg er færdig med alle haner (kraner?) så fylder jeg efter på ferskvandstanken til måleren siger 100%. Så er jeg sæsonklar.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om bilen är tom:
Med slangen flödande vatten och efter ca 40-50 liter fyllts på, börjar jag processen med att fylla varmvattenberedaren (Alde), lufta kranar samt aktivera toan.

På detta sätt har jag 100% i tanken och även fylld varmvattenberedare, och toan är redo.

Jamtåständut

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
38648
Medlemskap
2026
Sätter i slangen i bilen, inser snabbt att jag glömt stänga tappkranen till färskvattentanken då det rinner ut under bilen. Blir blöt om knäna och överarmen när jag stänger kranen.
Väntar en stund och slår på pumpen, inser då att jag glömt stänga frostvakten då det rinner vatten under bilen igen. Fixar frostvakten öppnar sedan alla tillbörliga kranar i kök och toalett till det slutar komma luft/bubblor.

Inte alltid i det blir i denna ordningen men förvånansvärt ofta då man som vanligt är ute i sista minuten och gör detta parallellt med packning, dammsugning, avtorkning m.m.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi kör hela året. Jag gör rent tankarna på våren. Efter rengöring fyller jag färskvatten fyller jag och sedan så startar jag pumpen, när den slutar och har arbetat upp tryck så öppnar jag kranarna, tills det kommer vatten, om det skulle "puffa" under de första tappningarna så är det ju precis som om det varit vattenavbrott hemma.

Virsta

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
41612
Medlemskap
2025
Sätter i slangen i bilen, inser snabbt att jag glömt stänga tappkranen till färskvattentanken då det rinner ut under bilen. Blir blöt om knäna och överarmen när jag stänger kranen.
Väntar en stund och slår på pumpen, inser då att jag glömt stänga frostvakten då det rinner vatten under bilen igen. Fixar frostvakten öppnar sedan alla tillbörliga kranar i kök och toalett till det slutar komma luft/bubblor.

Inte alltid i det blir i denna ordningen men förvånansvärt ofta då man som vanligt är ute i sista minuten och gör detta parallellt med packning, dammsugning, avtorkning m.m.
Samma här

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Hej. Hur gör ni då ni ska fylla färskvatten i er husbil. I vilken ordning tar ni det? Läser manualer om det men de säger det på lite olika sätt. Själv ansluter jag vatten slangen till bilen och fyller vatten tills det ev. flödar under bilen eller till att det står 100% på displayen. Efter det öppnar jag kranarna i kök, toaletten och duschen. Först varmvattnet sedan kallvattnet och låter vattenpumpen jobba så det flödar i resp. kran i jämn stråle. Men har oxå läst att man ska ha kranarna öppna från början så även reglagen till varmvattenberedaren. och sedan tillsluta dom. Intressant att höra hur ni går till väga. Hg
I många husbilar går det inte bara fylla fullt eftersom det är så dålig precision på locket och tätningen så när vattnet kommer upp till locket rinner det ut där.
Detta är testat på 4 olika husbilar på kompisens plåtis så rann det över tanken och ut på plåtgolvet och rann ut vid skjutdörren.

Bilagor

• FB_VID_4996246618833993831.mp4
    3,2 MB · Visningar: 2

HåGe

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
38435
Medlemskap
2026
I många husbilar går det inte bara fylla fullt eftersom det är så dålig precision på locket och tätningen så när vattnet kommer upp till locket rinner det ut där.
Detta är testat på 4 olika husbilar på kompisens plåtis så rann det över tanken och ut på plåtgolvet och rann ut vid skjutdörren.
Aj,aj icke bra. Känns som att vi husbilsåkare verkligen får vara uppmärksamma på mycket med våra fordon.Bra m.forumet här för alla tips vi kan dela m. varandra.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Aj,aj icke bra. Känns som att vi husbilsåkare verkligen får vara uppmärksamma på mycket med våra fordon.Bra m.forumet här för alla tips vi kan dela m. varandra.
Det tog ett tag innan jag förstod varför det var så mycket vatten i dubbelgolvet.
Jag hade ju med bara dyllt fullt innan.
Ja hemsidan är bättre än Facebook för hemsidan blir som ett uppslagsverk och på Facebook så försvinner saker lätt.

64frehed

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
36858
Medlemskap
2025

Den varianten har troligen alla gjort någon gång, men man lär sig av misstagen...

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hur länge kan ni vara ute då?

Vi skulle inte klara ett dygn på 20L.
Vi förbrukar minst 30L/dygn, (vi dricker inte av det vattnet) brukar klara 6dygn sen är både svart- och grå-tankarna fulla, och vi måste leta reda på ett tömma/fylla ställe.

Aylahusbilen

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Hur länge kan ni vara ute då?

Vi skulle inte klara ett dygn på 20L.
Vi förbrukar minst 30L/dygn, (vi dricker inte av det vattnet) brukar klara 6dygn sen är både svart- och grå-tankarna fulla, och vi måste leta reda på ett tömma/fylla ställe.
Vi förbrukar lite mindre per dygn, men det är ju mycket individuellt.
Det jag reagerar på är att ni inte dricker vatten från tanken om ni befinner er i Sverige.
Har vattnet dålig kvalitet eller har du problem med tanken?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Diskmaskinen är full med flaskvatten, den är heller inte kopplad på invertern, så den kör vi inte
Tvätt/dusch, toan, disk, är vattnet vi förbrukar på 2pers.
Vi nyttjar sällan någon service ifall det finns där vi hamnar.
Dricksvatten ska vara gott utan plasttanksmak, därför dricker vi ett gott vatten på flaska, oftast är det kranvatten från Köping (hemma) som är världsberömt för sitt fantastiska vatten utan tillsatser.

Har funderat på hur mycket vatten man spolar bort innan varmvattnet är framme i blandarna.

Toppen