• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Assistansförsäkring

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Förstår inte kalkylen hur det ska löna sig med assistansförsäkring. Blir man stående så kostar bärgning upp till 2000:- . Försäkring kostar 390:-/år och utnyttjas kanske som mest vart tionde år. Blir en förlust på minst 200:-/år. Finns en anledning till att dessa försäkringar marknadsförs så hårt, där finns stora pengar att tjäna.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Förstår inte kalkylen hur det ska löna sig med assistansförsäkring. Blir man stående så kostar bärgning upp till 2000:- . Försäkring kostar 390:-/år och utnyttjas kanske som mest vart tionde år. Blir en förlust på minst 200:-/år. Finns en anledning till att dessa försäkringar marknadsförs så hårt, där finns stora pengar att tjäna.

Om man har Coop Med mera så ingår självriskförsäkring upp till 3000 om man betalat bränsle med kortet

Även icabankens plus kort innehåller självriskskydd
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Jag har Falk och så vitt jag vet är den heltäckande. Det jag tyckerär bra med den är att jag lägger den vilande om/när jag inte har behov och öppnar den när jagbehöver.
Hej,
Det hade jag också, och det uppgav man först. Men efter en djupdykning i villkoren och några samtal så kom jag fram till att det inte fungerade som du beskriver.
Önskar att jag hade/har fel!
//Conny
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Assistansförsäkring

Efter lite efterforskning, nu lutar det åt två håll Solid eller Falck. Någon som har nått negativt från nått av bolagen, Solid ärmen hundring billigare, och jag har inte sätt då stora skillnader, någon som har nått man bör tänka på.

När jag fick problem i Santa Pola tidigare i år, http://www.husbilsklubben.se/forums/t45222-33/#post852350, så blev mitt intryck att Falck nog fungerar bra i Skandinavien och angränsande länder, men i Spanien hade jag stora problem med det bolaget. Att det till slut löste sig berodde mer på mig själv, tur och tillfälligheternas spel, än på Falcks insats. Hönshus upplevde jag det som; Jag fick göra jobbet med att leta verkstad m.m. och fungera som tolk med mina begränsade språkkunskaper. Inte alls imponerad av Falck, inte vid den här incidenten i alla fall.

Jappe
 
Senast ändrad:

visom

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7130
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Har assistansförsäkring på Folksam, En minisumma jämfört med Falcks, vi har 3680 kg, kan vara skillnad på 3500 kg och högre.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.526
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Kan du utveckla lite ang. vad det är som inte fungerar?
Hej,
Min minnesbild och anteckningar från 2010 säger att jag blev uppringd i bilen av någon från Falck som bara ville kolla om jag var nöjd med försäkringen (?). Då jag berättade om att våra körvanor innebar att vi var ute på kontinenten en dryg månad på åter och bilen var avställd ca 8 månader på året, berättade han att det gick att "pausa" försäkringen.

Senare i hemmet ringde jag upp och ville ha saken bekräftad men fick till svara att jag bara kunde pausa vid byte av bil eller avsluta och få ett tillgodokvitto och sedan nyförsäkra. Notera att man inte nyförsäkrar bilar äldre än 10 år.
Dessutom minns jag att det fanns en försäkring kallad "Utland" som inte var årsvis men omfattade mer.

Jag vet inte om uppgifterna fortfarande stämmer, men mitt råd är att verkligen kolla upp och få svaret skriftligt.
//Conny
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Assistansförsäkring

Någon skrev om snabb hjälp, vi behövde hjälp för några år sedan
då var bärgningsjouren 25 mil bort (Norrlandsinland), tror
att det står i papperen att inom landet skall det ta 1 tim för att
få hjälp.
Tommy R
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Assistansförsäkring

Det har även hänt att det inte fanns mobiltäckning
när vi behövde hjälp.
Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

Krister&AnnChristin

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Robertsfors
HBK-Nr
14178
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Förstår inte kalkylen hur det ska löna sig med assistansförsäkring. Blir man stående så kostar bärgning upp till 2000:- . Försäkring kostar 390:-/år och utnyttjas kanske som mest vart tionde år. Blir en förlust på minst 200:-/år. Finns en anledning till att dessa försäkringar marknadsförs så hårt, där finns stora pengar att tjäna.

Blev bärgad två gånger på väg hem från Spanien, fick betala 3200 resp. 3400 till bärgarna som Falk ersatte när jag kommit hem.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Assistansförsäkring

Olja behövs ju i bilen, om man använder Midlands, då ingår assistansförsäkring. Är det en bra försäkring? Varför? Dyr? Finns det någon hake?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Assistansförsäkring

Coop medmera mer beställt , tack för tipset , assistans om man tankar och det måste man. Extra bra eftersom jag behöver assistans på 3 bilar.
 
Toppen