• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Archer tp link 600 igen

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Om du har satt upp ett lokalt nätverk med routern skall du kunna logga in på routern via nätverket även om routern inte har någon anslutning till internet.
Vad har du för SIM-kort i routern?
I routern sitter ett extra kort som delar surf med det jag har i telefoner, Fibio är leverantören.
Förutsättningen är att telefonen delar ut internet och i det läget måste wifi vara avstängt. Då blir det svårt att bygga lan, tvivlar på att det är möjligt att använda bluetoth till detta via plattan.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
I routern sitter ett extra kort som delar surf med det jag har i telefoner, Fibio är leverantören.
Förutsättningen är att telefonen delar ut internet och i det läget måste wifi vara avstängt. Då blir det svårt att bygga lan, tvivlar på att det är möjligt att använda bluetoth till detta via plattan.
Helt fel

Du har ett extra simkort i routern som har kontakt med mobilnätet. Routern skickar detta vidare till wifi på routern. Du kopplar upp din telefon på Routerns wifi
klart
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Tackar för alla svar och försök till hjälp! Har något tips kvar att testa.

I morse plockade jag ur telefonens sim-kort och satte i routerns för att testa. Vad jag kunde förstå var ruomingen på på kortet så felet tycks inte ligga hos Fibio.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Helt fel

Du har ett extra simkort i routern som har kontakt med mobilnätet. Routern skickar detta vidare till wifi på routern. Du kopplar upp din telefon på Routerns wifi
klart
Men, om jag loggar in med wifi på routern så kommer jag inte utanför husbilens väggar! Routern har ingen kontakt med yttervärlden! Det är det som är problemet!
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Har du namnget ditt wifie och satt lösenord i routern?
Kan du logga in på wifie från routern?

Har det fungerat tidigare så kanske roamingen i routern är avstängd, svårt att få grepp om hur du gör då du ena stunden delar bredand från telefonen m.m
Men börja med att sätta i det kortet som tidigare fungerat och aktivera roaming, eftersom du kan logga in så är DHCP redan aktiverat.

Hur det är på den här modellen med omstarter vid ändringar vet jag inte men efter att du gjort det jag skrivit så låt den vara strömlös i 1minut. Någon internetdelning ska du INTE ha aktivrad på telefonen.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Klart att du inte ska behöva åka som en jojo över bron för att få täckning. Inte om du hade gjort inställningarna rätt från början. Vi har kört med vår Archer i en herrans massa år kors och tvärs i Europa. Dessutom med olika providers. Har aldrig haft problem.

Hur försöker du koppla upp dig mot routern? Använder du bärbar pc så ska du skriva in ip-adressen 192.168.0.1 i browserns sökfält.
Har du padda eller smartphone, så börja med att försöka detsamma.
Funkar inte det, så ladda ner appen Tether, finns både till Apple och Android. Följ anvisningarna så hjälper Tether dig att hitta din Archer.
Sedan kan du behöva ställa in din providers internetinställningar. Finns på din providers hemsida.
Lycka till!
Nä, så lätt var det inte. Har den appen på telefonen men för att kunna använda den stängde jag av hotspot på telefonen och loggade in på routerns wifi som levererade ett utropstecken vid bågarna. Vid start av appen gick telefonen via 4G, den visste vad det var för en router men svarade: "Cant find your device"

Har sagt det flera gånger och säger det igen: Routern har ingen kontakt med omvärlden. Och omvänt så har omvärlden inte heller kontakt med routern. Så det är väl bara att tacka alla som försökt hjälpa till och visat ett stort engagemang i denna fråga. Är nog bara att lägga undan router tills vi är på hemmaplan igen.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Om du ansluter med din telefon till din routers Wifi-nätverk (inte bara stänga ner internetdelning/hotspot) - då skall du skriva http:// tplinkmodem.net/ (utan mellanslag) för att komma till inloggningsidan för routern. Det ska fungera att skriva http://192.168.1.1 också.

Då kommer din inloggningssida upp till routern - ange användarnamn och lösenord, och klicka på logga in.
Därefter skall du göra som det står nedan, under punkt 2 (punkt 1 har du redan gjort, såg jag)

1681928211607.png
Routern är grundinställd, så att den inte fungerar utomlands. Det måste man ändra själv, enligt ovan.
Antagligen för att det skulle bli rätt dyrt att surfa i tex Schweiz utan att man vet om det.

Hela manualen för routern hittar du här: Download for Archer MR600 | TP-Link Sweden

Edit: Såg att länkarna ändrats/formaterats av forumsidan, provat uppdatera dem men den byter trots att jag inte väljer att det inte skall vara en länk :)
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Nu förstår jag inte vad du menar. Om du menar sim-korten så har jag ett mobilabbonemang med 20 Gb och ett surfkort i routern med 30 Gb. Detta gör sammanlagt 50 Gb (eller om det nu var Mb) som jag kan använda från vilket av korten jag vill
Är det ett surfkort du har i routern så är det inte säkert det funkar utomlands. Man brukar få använda telefonkort med surf i routern för att det ska funka utomlands.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Fick ordning på det här till sist. Det visade sig att det var Fibio som krånglat till det. Enligt supporten skulle det fungera och killen där gav anvisningar som naturligtvis inte heller fungerade. Var väl i princip samma som jag fått här.

Han kom kom så småningom fram till att det fanns någon spärr mot roaming lite längre bakåt som han inte kunde göra något åt men lämnade över till andra tekniker som skulle fixa det under dagen.

Efter några timmar ringde han mig och sade att det skulle vara fixat men jag kom ändå inte ut. Först sedan jag gjort en restart och återfått fabriksinställningarna av raoutern kunde jag komma in och skapa nytt användarnamn och lösenord för att därefter logga in igen och återigen ställa på roamingen.

Sedan fungerade det äntligen. Puh. Tack alla för era försök att hjälpa till med det som visade sig vara omöjligt att fixa från tangentbordet.
 
Toppen